Inlägg från: Nu är jag hel |Visa alla inlägg
  • Nu är jag hel

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Du har alldeles rätt TS Glad

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:14:27 följande:
    Nej, du har fel!! Du har en utbildning som ger dig behörighet att söka en tjänst som heter undersköterska.. Inget annat!
    Det är helt rätt..
  • Nu är jag hel

Man kan ju säga att man är utbildad till att ge omvårdnad Glad
    Sen beror det ju på vad man blir anställd till, och då kan man ge sig den titel man är anställd till..

• Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:35:38 följande:
    Ja, fast om du sen skulle sluta jobba som uska och börja jobba som butiksarbetare så kan du ju inte gå och säga att du är undersköterska...
    Nä det är ju rätt så logiskt.
    Nu menar jag att om man blir anställd som USK så kan man kalla sig USKA...
    Men jag har ju alltid omvårdnaden som utbildning i bakgrunden. Jag slutar aldrig vara utbildad som omvårdare även om jag jobbar i affär.
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 20:11:21 följande:
    Helt rätt. Men du kan ju inte gå runt å säga att du är undersköterska när du inte är anställd som det.. Däremot har du din omvårdnadsutbildning med dig genom hela ditt liv..
    Japp så menar jag helt och hållet Skrattande
  • Nu är jag hel
    bakeacake skrev 2011-02-11 20:15:13 följande:
    Då är vi eniga.. Haleluja!
  • Nu är jag hel
    Vad leder Omvårdnadsprogrammet till?

Omvårdnadsprogrammet utbildar dig för arbete med människor inom bland annat akutsjukvård, öppenvård, psykiatrisk vård, barnsjukvård, hemsjukvård, hemtjänst och särskilda boenden för äldre och funktionshindrade samt inom förebyggande hälsa. För de flesta yrken behöver man fortsatt utbildning. Den som tar tillvara möjligheterna i programmet, inte minst i den del av utbildningen som sker på en arbetsplats, kan få en god grund för att gå vidare.

Direkt till yrkeslivet:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig till exempel för arbete som undersköterska, vård- och omsorgsassistent, skötare och personlig assistent.

Vidare till studier:
    Omvårdnadsprogrammet förbereder dig bland annat för vidare utbildning till sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, socionom, lärare men kan även förbereda för utbildning arbete inom räddningstjänsten eller som polis och kriminalvårdare.

Källa:
    www.utbildningsinfo.se

• Nu är jag hel
    SeTa skrev 2011-02-12 19:19:27 följande:
    Jag är tveksam til att din informativa länk hjälper...
    Ok, men där står ju klart och tydligt att det är ett omvårdnadsprogram som förbereder till att kunna jobba som undersköterska osv...
    Det är alltså ett program där du kan jobba som både usk, personlig assistent eller vad man nu blir anställd som.

Det är ett omvårdnadsprogram, utbildningen heter inte UNDERSKÖTERSKELINJEN t ex, bara namnet säger sig själv ju....
  • Nu är jag hel
    sirisdotter skrev 2011-02-15 00:37:12 följande:
    Så man kan inte kalla sig arbetslös undersköterska då -   eller pensionerad undersköterska?   Man är bara undersköterska medan man jobbar som det? 

Kan man vara långtidssjukskriven undersköterska då.....

Grannen gick runt och berättade att hans dotter blivit sjuksköterska  i  våras.  Vän av ordning,  som sett klassfoto i lokaltidningen   replikerade snabbt   "Det har hon då visst inte,  hon blev undersköterska!"

Och så skriver ni här att hon inte ens blev det....   (hon har visst börjat med städjobb nu,  om man ska tro Facebook).
    Ja man är bara undersköterska om man är anställd som det.
    Omvårdnadsprogrammet ger en behörighet att jobba t ex som undersköterska, person assistent osv.
     Man utbildad omvårdnare....
    Men jag säger själv att jag är undersköterska, orkar inte förklara för alla som frågar vad man är utbildad till.
    Men hade jag jobbat som städare hade jag ju inte sagt att jag var undersköterska, utan då är jag ju städare...
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?