Inlägg från: Arynelle |Visa alla inlägg
  • Arynelle

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

ikafika skrev 2011-02-11 22:52:07 följande:
    Nej jag är inte utbildad till undersköterska, inte ens i närheten, och den dagen jag blev erbjuden en anställning som det skulle jag bli mycket förvånad eftersom jag aldrig sökt något sådant jobb.

Jag förstår absolut vad du menar sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel och jag tycker inte heller att man kan säga att man är undersköterska förän man är det.

Men jag tycker det är löjligt när du säger att man inte kan säga att man är utbildad till undersköterska även om man inte ÄR undersköterska än, det vore ju felaktigt att påstå isfl. Det är skillnad på de två formuleringarna. Säg att en person frågar en annan "Vad är du utbildad till?" Då tycker jag att det är helt korrekt att svara undersköterska, lärare, socionom, svetsare eller vad man nu har gått för utbildning även om det inte är en skyddad yrkestitel. Jag tror att debatten kring just yrket undersköterska kommer sig av att sjuksköterska är en skyddad yrkestitel.
    Fast socionom är en egen profession och har egen examen, det har inte undersköterska. Min man har gått omvårdnadsutbildningen, det står inte "undersköterska" på hans betyg medan en socionom får "socionomexamen". Lite skillnad ändå.
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?