Inlägg från: ikafika |Visa alla inlägg
  • ikafika

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

bakeacake skrev 2011-02-11 19:14:27 följande:
    Nej, du har fel!! Du har en utbildning som ger dig behörighet att söka en tjänst som heter undersköterska.. Inget annat!
    Visst man kan inte säga att man ÄR undersköterska men att man är utbildad till undersköterska måste man väl kunna säga? Det är ju inte en titel. Det är ju väldigt få utbildningar som ger en titel eller legitimation på det sättet som du mener men man måste väl ändå kunna säga att man är utbildad till ett yrke?
  • ikafika
    bakeacake skrev 2011-02-11 19:21:22 följande:
    Nej, för du ÄR inte utbildad till undersköterska...

du kan säga att du är undersköterska den dagen du är anställd som det...
    Nej jag är inte utbildad till undersköterska, inte ens i närheten, och den dagen jag blev erbjuden en anställning som det skulle jag bli mycket förvånad eftersom jag aldrig sökt något sådant jobb.

Jag förstår absolut vad du menar sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel och jag tycker inte heller att man kan säga att man är undersköterska förän man är det.

Men jag tycker det är löjligt när du säger att man inte kan säga att man är utbildad till undersköterska även om man inte ÄR undersköterska än, det vore ju felaktigt att påstå isfl. Det är skillnad på de två formuleringarna. Säg att en person frågar en annan "Vad är du utbildad till?" Då tycker jag att det är helt korrekt att svara undersköterska, lärare, socionom, svetsare eller vad man nu har gått för utbildning även om det inte är en skyddad yrkestitel. Jag tror att debatten kring just yrket undersköterska kommer sig av att sjuksköterska är en skyddad yrkestitel.
  • ikafika
    Gotlandsunge skrev 2011-02-12 18:06:07 följande:
    Klart det är ett yrke, men det finns ingen yrkestitel som heter undersköterska.
    Men om man nu ska vända och vrida på orden så är väl visst undersköterska en yrkestitel, bara inte en skyddad sådan. Alltså om man jobbar som undersköterska så har man en titel som är undersköterska.
  • ikafika
    Gotlandsunge skrev 2011-02-12 17:04:42 följande:
    Det är helt korrekt som du säger att säga att man är utbildad lärare eller socionom, där får man en yrkestitel
    efter högskolexamen. Men vid omvårdnadsprogrammet på gymnasiet eller komvux får man ingen yrkestitel.

www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&...

Länken är från 1997, men det har inte skett någon ändrig sedan dess.
    Jo jag förstår vad ni menar, det är inte en skyddad yrkestitel.
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?