Inlägg från: ullis83 |Visa alla inlägg
  • ullis83

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Men herregud , orkade bara läsa till sidan 4...vad spelar det för roll om man säger att man utbildar sig till undersköterska?? Syftet är väl ändå att få en anställning, så vad spelar det för roll vad man säger???

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • ullis83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    Så man kan inte säga då att man pluggar till sekreterare??för det är ju samma tänk
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:38:42 följande:
    Till er som säger att man inte blir undersköterska efter vård-och omsårsprogrammet på kommvx varför heter d¨å programmet på komvux just  "Vård- och omsorgsprogrammet - undersköterska"
    den här läser jag just nu
    http://www.medlearn.se/Utbildning/Underskoterska
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:43:41 följande:
    Då blir du ju faktiskt undersköterska efter utbildningen (även om det inte är en skyddad yrkestitel)
    ja, jag ser det så, men enligt tidigare inlägg stämmer ju inte det
  • ullis83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:44:52 följande:
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
    men det är ju egentligen löjligt, alla i min kurs är ju faktiskt "blivande undersköterskor" då vi med största sannolikhet kommer få jobb efteråt....spela roll, jag säger att jag läser undersköterksa, så får alla säga vad dom vill, jag ljuger ju inte, jag bara struntar i att säga "jag läser omvårdnadsprogrammet och ska sen söka jobb som undersköterska"
  • ullis83

När man är gravid kallar alla inom mödravården en för mamma, det stämmer ju inte eftersom jag inte är mamma förrän bebisen är ute, men vem bryr sig...man kan väl få säga vad man vill..

samma sak här..jag kan ju inte säga att jag är legitimerad undersköterksa när jag är klar, men att jag är undersköterska kan jag säga, då jag har samma utbildning som en som jobbar...struntar i vad riksdagen säger..så säger jag

• ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:49:43 följande:
    Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska
    jo, men det är ju en lögn då..jag ljuger ju inte om jag efter min utbildning säger att jag är undersköterksa....eller jo, enligt riksdagen, men vi snackar riktigt människor nu, inte politiker
  • ullis83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:52:50 följande:
    Eftersom det inte är en skyddad titel så finns det inget som säger att man bara kan vara usk när man anställs som det.

Dessstuom behöver man inte ens utbildning för att anställa som det.
    jo, det heter väl vårdbiträde annars..
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?