Inlägg från: bakeacake83 |Visa alla inlägg
  • bakeacake83

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Till er som säger att man inte blir undersköterska efter vård-och omsårsprogrammet på kommvx varför heter d¨å programmet på komvux just  "Vård- och omsorgsprogrammet - undersköterska"

• bakeacake83
    sirisdotter skrev 2011-02-15 14:13:20 följande:
    Hur många yrkestitlar är skyddade?   Knappast bibliotekarie,   lastbils-/busschaufför,   sekreterare, bonde....
    Här är en del av skyddade yrkestitlar:
    Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund). Apotekare Arbetsterapeut Auktoriserad revisor Auktoriserad tolk Auktoriserad translator Brandman Dietist Civilingenjör Fil. doktor Fil. kand Fil. mag Godkänd revisor Jur. kand Lots Läkare Logoped Officer Polis Psykolog Psykoterapeut Räddningsledare (inom räddningstjänsten) Sjukgymnast Sjuksköterska Sjökapten Tulltjänsteman Tandhygienist Tandläkare Trafiklärare Trafikinspektör
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    Lärare är inten skyddad yrkestitel och det heter jur.kand inte jurist.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:42:10 följande:
    Rekomenderar åter igen att ni läser den länk till en motion någon la till riksdagen angående Vård och omsorgsprogrammets avsaknad av yrkestitel...

Det är inte jag som bestämt att det är så.. Men det står klart och tydligt att programmet är förberedande för att arbeta som till exempel personlig ass, mentalvårdare, undersköterska.. Och att man får sin titel först vid anställning...

Varför kommunerna väljer att kalla det undersköterskeutbildning får du fråga dem, för jag är då ingen kommunal tjänsteman...
    Det motionen var 14 år gamal. Vad spelar det för roll att folk säger att de är utbildade undersköterskor, eller färdig USKA som faktiskt ts (du?) har sagt tidigare i en annan tråd?
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:44:52 följande:
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
    Vad är det som är felaktikt med att kalla en utbildning för undersköterskeprogrammet? (den finns dessutom på BTH, är det med felaktigt?)
  • bakeacake83

Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska

• bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:47:54 följande:
    Vad har jag sagt i en tidigare tråd??
    Under ditt förra namn i tråden  Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5
  • bakeacake83
    ullis83 skrev 2011-02-15 14:48:31 följande:
    men det är ju egentligen löjligt, alla i min kurs är ju faktiskt "blivande undersköterskor" då vi med största sannolikhet kommer få jobb efteråt....spela roll, jag säger att jag läser undersköterksa, så får alla säga vad dom vill, jag ljuger ju inte, jag bara struntar i att säga "jag läser omvårdnadsprogrammet och ska sen söka jobb som undersköterska"
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?