Inlägg från: Ocensurerad |Visa alla inlägg
  • Ocensurerad

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

sirisdotter skrev 2011-02-15 14:13:20 följande:
    Hur många yrkestitlar är skyddade?   Knappast bibliotekarie,   lastbils-/busschaufför,   sekreterare, bonde....
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
  • Ocensurerad
    sirisdotter skrev 2011-02-15 14:30:34 följande:
    På valsedlarna i höstas såg jag FD  ingenjör,  bibliotekarie, lärare -  gällde troligen pensionärer....   Så hela livet undrar jag!
    Jo men de som jag skrev Likaså, är det som man är hela livet... en SSK är det även när hon slutar jobba. Eftersom hon har kvar sin examen och legitimation hela livet...
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:38:42 följande:
    Till er som säger att man inte blir undersköterska efter vård-och omsårsprogrammet på kommvx varför heter d¨å programmet på komvux just  "Vård- och omsorgsprogrammet - undersköterska"
    Rekomenderar åter igen att ni läser den länk till en motion någon la till riksdagen angående Vård och omsorgsprogrammets avsaknad av yrkestitel...

Det är inte jag som bestämt att det är så.. Men det står klart och tydligt att programmet är förberedande för att arbeta som till exempel personlig ass, mentalvårdare, undersköterska.. Och att man får sin titel först vid anställning...

Varför kommunerna väljer att kalla det undersköterskeutbildning får du fråga dem, för jag är då ingen kommunal tjänsteman...
  • Ocensurerad
    ullis83 skrev 2011-02-15 14:41:32 följande:
    den här läser jag just nu
    www.medlearn.se/Utbildning/Underskoterska
    Ja, jag har också läst den och påpekade då för kursledaren att det är ett felaktigt namn. Hennes svar var "ja vet, men jag kan tyvärr inte ändra det. Det är inte jag som får eleverna att tro att dem blir examinerade undersköterskor.."
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:45:18 följande:
    Det motionen var 14 år gamal. Vad spelar det för roll att folk säger att de är utbildade undersköterskor, eller färdig USKA som faktiskt ts (du?) har sagt tidigare i en annan tråd?
    Vad har jag sagt i en tidigare tråd??
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:49:43 följande:
    Eftersom undersköterska onte är en skyddad yrkestitel får faktiskt vem som helst kalla sig undersköterska
    Ja, kalla du dig det om du vill, Kunde inte bry mig mindre...

Men faktum ÄR att man inte är Undersköterska förens man jobbar som det...

Och vadå motionen är gammal? dem har fortfarande inte gjort någon ändring av det som motionen föreslog....
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:50:34 följande:
    Under ditt förra namn i tråden  Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5
    Du misstar mig nog med någon annan. Tyvärr!
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:52:50 följande:
    Eftersom det inte är en skyddad titel så finns det inget som säger att man bara kan vara usk när man anställs som det.

Dessstuom behöver man inte ens utbildning för att anställa som det.
    Så du menar att vem som hellst kan anställas som USK?

Vad jag vet är det iaf i min kommun krav på omvårdnadsprogrammet eller att man är SSK-stud med minst 2 terminer klara eller Läkar stud med oklart hur många terminer man måste läst..

I Landstinget är det Omvårdnadsprogrammet eller SSK-stud med 4 terminer klara eller läkar-stud...
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:54:18 följande:
    Visst. Vi säger så då. Men faktum är att ajg vet vem du är.
    Va bra att du vet vem jag är. Kunde inte bry mig mindre om det heller faktiskt...
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?