Inlägg från: Martina86 |Visa alla inlägg
  • Martina86

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

NEJ!!!!
    Du kan INTE anställas som undersköterska om du inte läst till det, då anställs du till vårdbiträde!
    Och jo, har du läst på tex komvux UNDERSKÖTERSKA PROGRAMMET så ÄR du USK, lägg ner nu för fasiken!

• Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:03:23 följande:
    Nej, det är fortfarande arbetsgivaren som betsämmer vad du anställs som. Du kan anställas som vårdbiträde även om du läst omsorgsprogrammet med. Men jag håller med om att man är usk efter undersköterskeprogrammet (och nej, jag är inte ts)
    NEj ni har så jäkla fel så ni förstår inte, alla som inte läst utbidlningen anställs som vårdbiträde och resten som läst till USK, ring och kolla med komunal så får ni se, jag har gjort det!
  • Martina86

Men herregud då gjorde dem jäkligt fel, är du inte USK anställs du inte som det, varför i sånna fall finns det lägre löner för dem som ej är undersköterskor? och varför finns det då något som heter vårdbiträde. Ring facket så får ni se! Jag ger mig inte för jag vet hur dte ligger till!

• Martina86

Nej du anställs då som vårdbiträde, har du inte utbildningen, så blir det vårdbiträde.
    Har du läst utbildningen är du USK, har du inte utbildningen antsälls du som vårbiträde inget annat, over and out för här går det ju inte in. Kolla upp fakta istället, ring facket så får ni ju detta ur världen

• Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:19:16 följande:
    Det är fortfarande upp till varje enskild arbetsgivare och bestämma. Vad är det som är så svårt att förstå? Undersköterska är ingen reglerad eller skyddad yrkestitel. Men det är helt ok att kalla sig för usk efter undersköterskeprogrammet eftersom man faktiskt har läst till usk. 
    Ja just det, vad är det du inte förstår???
    Nej det är INTE upp till varje arbetsgivare att bestämma.......vi tar det igen
    Är du INTE usk anställs du som vårdbiträde, därav lägre lön för att du INTE är usk
    I våran kommun(säkert olika) får du bara jobba 300 dagar som vårdbiträde, sen måste du läsa USK utb, eller söka annat jobb, du kan inte heller få anställning som vårbiträde, för du måste vara usk, sen finns det alltid dem som glidit igenom nätet, för att ingen har haft koll på LAS dagar
  • Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:25:38 följande:
    Nej, det behöver jag inte ha gjort. Och jo jag anställdes och jobbade som undersköterska på sjukhuset hela min studietid utan 1350p omvårdnadsämnen. enda omvårdnadsämne jag läst då var medicinskt grundkurs, läste natur på gymnasiet.
    det var VÄLDIGT märkligt, för på sjukhus om något MÅSTE du vara USK för att få anställas, vårat sjukhus anställer absolut INTE andra utan USK utb
  • Martina86

NEJ!
    Det är samma rakt igenom, det enda som kan skilja är hur många dagar du får arbeta utan utbildning!
    Nej vem som helst får inte kalla sig USK, om man inte läst till det

• Martina86
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:34:27 följande:
    Anledningen att jag snställdes som usk var för att jag dels hade jobbat inom vården tidigare  ffa inom äldrevården, men jag gjorde prao i 8:an och 9:an på en avdelning på sjukhuset. Den enhetschefen blev sedan enhetschef över en annan avdelning långt senare och jag kontaktade henne, berättade att ajg hade jobbat inom äldrevården men att ajg inte var utblidad undersköterska men hade precis börjat på ssk-programmet (detta var 4 år sedan) och att jag sökte extrajobb. Jag trodde att jag skulle få vänta minst ett år innan jag kunder få jobba men hon anställde mig som undersköterska med en gång. Och nej, hon gjorde inget fel.
    Det är väl en jäkla skilnad, då fick ju du jobbet för att du läste till SSK, men du kan inte anställas på ett sjukhus om du inte har USK utb eller påbörjade studier till SSK
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?