Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Men det här hänger väl ihop med debatten om ifall yrken är något man har eller något man är? Det känns som samma sak. Även om någon äör arbetslös känns det väl ok om man säger "jag är undersköterska", likväl som att säga "jag är sjuksköterska". Titeln behöver inte ha med arbetssituationen precis just nu att göra. Därmot kan man bli undersköterska utan att ha läst en enda poäng, men genom att ha jobbat sig till en sådan anställning. Det finns alltså flera vägar till titeln.

• Astarte
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:23:10 följande:
    Fast där ÄR det skillnad.. En sjuksköterska som har kvar sin legitimation hela livet (om man inte får den indragen) är just sjuksköterska ända in i graven.... Medans en undersköterska inte är det om man inte jobbar som det...
    Ja, du tycker så, ja. Men det gör inte jag. Så långt är jag med, men jag fattar egentligen inte varför. . . Vi kan ta något annat än SSK om du hängde upp dig på legitimationen. Jag kan ta ett exempel från så sent som idag när jag sprang på en ny person på jobbet och hon frågade mig em jag är. Då svarade jag "jag är bibliotekarie, men jag jobbar som administratör". Det var väl inget konstigt med det? Tror hon förstod precis vad jag menade.
  • Astarte
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:22:40 följande:
    Fast leg. sjuksköterska är man oavsett om man just jobbar som det eööer är arbetslös/mammaledig, gått i pension, så länge du gått sjuksköterskeprogrammet och fått din legitimation.
    Som sagt, ta bibliotekarie då. Samma sak.
  • Astarte
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:29:41 följande:
    Nej, jag ser heller inget konstigt med att man kallar sig undersköterska efter att ha gått vård- omsorgsprogrammet (undersköterskeprogrammet).