Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Men det här hänger väl ihop med debatten om ifall yrken är något man har eller något man är? Det känns som samma sak. Även om någon äör arbetslös känns det väl ok om man säger "jag är undersköterska", likväl som att säga "jag är sjuksköterska". Titeln behöver inte ha med arbetssituationen precis just nu att göra. Därmot kan man bli undersköterska utan att ha läst en enda poäng, men genom att ha jobbat sig till en sådan anställning. Det finns alltså flera vägar till titeln.

• Astarte
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:23:10 följande:
    Fast där ÄR det skillnad.. En sjuksköterska som har kvar sin legitimation hela livet (om man inte får den indragen) är just sjuksköterska ända in i graven.... Medans en undersköterska inte är det om man inte jobbar som det...
    Ja, du tycker så, ja. Men det gör inte jag. Så långt är jag med, men jag fattar egentligen inte varför. . . Vi kan ta något annat än SSK om du hängde upp dig på legitimationen. Jag kan ta ett exempel från så sent som idag när jag sprang på en ny person på jobbet och hon frågade mig em jag är. Då svarade jag "jag är bibliotekarie, men jag jobbar som administratör". Det var väl inget konstigt med det? Tror hon förstod precis vad jag menade.
  • Astarte
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:22:40 följande:
    Fast leg. sjuksköterska är man oavsett om man just jobbar som det eööer är arbetslös/mammaledig, gått i pension, så länge du gått sjuksköterskeprogrammet och fått din legitimation.
    Som sagt, ta bibliotekarie då. Samma sak.
  • Astarte
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:29:41 följande:
    Nej, jag ser heller inget konstigt med att man kallar sig undersköterska efter att ha gått vård- omsorgsprogrammet (undersköterskeprogrammet).

Men det är fortfarande arbetsgivaren som anställer och bestämmer: Vi säger att en arbetsgivare ska anställa 10 st personer inom hemtjänsten. 8 av dem är utbildade undersköterskor (dvs de har gått undersköterskeprogrammet), 2 av dem är inte utbildade (dvs outbildade) men har jobbat i 10 år inom hemtjänsten. Att de första 8 anställs som undersköterskor är självklart. Men vill arbetsgivaren anställa de 2 andra som undersköterskor istället för vårdbiträden så är det helt upp till honom/henne.
    Precis. Nu är det väl ovanligt att man får en tjänst som USK utan utbildning, eftersom arbetsgivaren rimligtvis måste lägga på lite på lön då, och det brukar de inte vara så pigga på! Men visst går det! Är det brist på folk eller så kan det ju bli så.
  • Astarte
    sirisdotter skrev 2011-02-15 15:46:19 följande:
    Den här utvikningen av tråden är ganska OT -  men på vilket sätt är jurist/jur kand skyddad titel?   Känner en person med kanske 75 %  av juristutbildningen avklarad.   Vederbörande kallar sig nu många år efter studierna jurist.
    Nej, jurist är väl inte en skyddad titel, men däremot advokat. Man får väl bara kalla sig advokat om man är med i advokatsamfundet?
  • Astarte
    PiaSofia skrev 2011-02-15 15:58:51 följande:
    Jo advokat får man bara kalla sig om man är medlem i advokatsamfundet. Men jusrit (jur.kand) är en skyddad yrkestitel och det får man bara kalla sig när man har en jur.kand.
    Jaha, men blir man jusrit när man tagit en jur kand. då?
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?