Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Så man kan inte kalla sig arbetslös undersköterska då -   eller pensionerad undersköterska?   Man är bara undersköterska medan man jobbar som det? 

Kan man vara långtidssjukskriven undersköterska då.....

Grannen gick runt och berättade att hans dotter blivit sjuksköterska  i  våras.  Vän av ordning,  som sett klassfoto i lokaltidningen   replikerade snabbt   "Det har hon då visst inte,  hon blev undersköterska!"

Och så skriver ni här att hon inte ens blev det....   (hon har visst börjat med städjobb nu,  om man ska tro Facebook).

• sirisdotter
    ikafika skrev 2011-02-15 13:50:03 följande:
    Jo jag förstår vad ni menar, det är inte en skyddad yrkestitel.
    Hur många yrkestitlar är skyddade?   Knappast bibliotekarie,   lastbils-/busschaufför,   sekreterare, bonde....
  • sirisdotter
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    På valsedlarna i höstas såg jag FD  ingenjör,  bibliotekarie, lärare -  gällde troligen pensionärer....   Så hela livet undrar jag!
  • sirisdotter
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:41:37 följande:
    Här är en del av skyddade yrkestitlar:
    Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund). Apotekare Arbetsterapeut Auktoriserad revisor Auktoriserad tolk Auktoriserad translator Brandman Dietist Civilingenjör Fil. doktor Fil. kand Fil. mag Godkänd revisor Jur. kand Lots Läkare Logoped Officer Polis Psykolog Psykoterapeut Räddningsledare (inom räddningstjänsten) Sjukgymnast Sjuksköterska Sjökapten Tulltjänsteman Tandhygienist Tandläkare Trafiklärare Trafikinspektör