Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Så man kan inte kalla sig arbetslös undersköterska då -   eller pensionerad undersköterska?   Man är bara undersköterska medan man jobbar som det? 

Kan man vara långtidssjukskriven undersköterska då.....

Grannen gick runt och berättade att hans dotter blivit sjuksköterska  i  våras.  Vän av ordning,  som sett klassfoto i lokaltidningen   replikerade snabbt   "Det har hon då visst inte,  hon blev undersköterska!"

Och så skriver ni här att hon inte ens blev det....   (hon har visst börjat med städjobb nu,  om man ska tro Facebook).

• sirisdotter
    ikafika skrev 2011-02-15 13:50:03 följande:
    Jo jag förstår vad ni menar, det är inte en skyddad yrkestitel.
    Hur många yrkestitlar är skyddade?   Knappast bibliotekarie,   lastbils-/busschaufför,   sekreterare, bonde....
  • sirisdotter
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 14:19:10 följande:
    Men dom du inte kör lastbil, så är du inte lastbilschaffis... Jobbar du inte som bonde, så är du inte bonde. Jobbar du inte som sekreterare så är du inte sekreterare.. Bibliotekarie är dock en titel man har hela sitt liv efter examen från högskola universitet...

Likaså, Jurist, läkare, civilingenjör, barnmorska, lärare, Sjuksköterska..
    På valsedlarna i höstas såg jag FD  ingenjör,  bibliotekarie, lärare -  gällde troligen pensionärer....   Så hela livet undrar jag!
  • sirisdotter
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 14:41:37 följande:
    Här är en del av skyddade yrkestitlar:
    Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund). Apotekare Arbetsterapeut Auktoriserad revisor Auktoriserad tolk Auktoriserad translator Brandman Dietist Civilingenjör Fil. doktor Fil. kand Fil. mag Godkänd revisor Jur. kand Lots Läkare Logoped Officer Polis Psykolog Psykoterapeut Räddningsledare (inom räddningstjänsten) Sjukgymnast Sjuksköterska Sjökapten Tulltjänsteman Tandhygienist Tandläkare Trafiklärare Trafikinspektör
    Jag vet att viss titlar innebär legitimation och skyddad YRKEStitel;  läkare,  tandläkare, psykoterapeut,  psykolog,  sjuksköterska,  sjukgymnast.  Det är möjligt att poliser,  officerare,  trafiklärare,  sjökaptener,  brandchefer  osv också måste skaffa  legitimationer,  är inte insatt i det.  Polisbricka har jag sett på tv, ja - polis-idkort i verkligheten.

Att bi advokat är en särskild procedur - och en titel man kan bli av med om Advokatsamfundet funnit att man missskött sig.

Auktorisering av tolkar känner jag också till.

Tror att flertalet yrkesarbetande människor INTE har någon SKYDDAD yrkestitel,  menar jag.
    Varje vecka förväxlas t ex  bibliotekskontoriste/biblioteksassistenter med bibliotekarier -  utan att någon ingriper.

Skulle det finnas en myndighet man anmäler missbruk av titlari största allmänhet  till   eller ? 

Fil mag och fil kand,  jur kand  - vilka yrken är det....   Hur skyddas titlarna?   Visst de innebär att man samlat ihop ett antal akademiska poäng,   tagit en examen -  men yrkestitlar?
  • sirisdotter
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:02:12 följande:
    Nej, jurist /jur.kand) är en skyddad yrkestitel. Advokat blir man efter inträde i advokatsamfundet efter fullgjord jur.kand + adv.utbildning/kurs.
    Den här utvikningen av tråden är ganska OT -  men på vilket sätt är jurist/jur kand skyddad titel?   Känner en person med kanske 75 %  av juristutbildningen avklarad.   Vederbörande kallar sig nu många år efter studierna jurist.
  • sirisdotter

Och man blri F D (bibliotekarie,  ingenjör  o s v )  om man ställer upp som valbar i politiskt parti  normal  pensionsålder.

• sirisdotter
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:08:18 följande:
    Ja det är ju nåt de själva valt att kalla dig. Du kan ju välja att kalla dig undersköterska eller fd undersköterks aom du ska ställa upp i ett val. (om du har jobbat som det)
    Ja,  mitt parti valde att sätta ett F D före min titel.    Det kändes konstigt att läsa.   Det är inget som hindrar att jag blir inringd i morgon att hoppa in i mitt gamla yrke.

Att man blir f d advokat om man blivit UTESLUTEN ur Advokatsamfundet p g a oegentligheter är en annan sak.  Ålder är inget brott, eller....
  • sirisdotter
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:22:54 följande:
    Sant. Fast jag tror inte man kallar sig för fd advokat om man blir utelsuten ur advokatsamfundet utan man kallar sig nog jursit såfall eftersom det är det man är.
    Jurist,  jo,  troligen.
  • sirisdotter

Brukar det inte stå  "civilingenjör NN  fyller 90 år på söndag"    - knappast f d civilingenjör.   Inte ens  "F d civilingenjör NN har avlidit",   tror jag,

Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?