Inlägg från: PiaSofia |Visa alla inlägg
  • PiaSofia

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Tillbaka igen under nytt nick. Var jag som var bakeacake83 (alltså inte ts) tidigare.

• PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 15:46:19 följande:
    Den här utvikningen av tråden är ganska OT -  men på vilket sätt är jurist/jur kand skyddad titel?   Känner en person med kanske 75 %  av juristutbildningen avklarad.   Vederbörande kallar sig nu många år efter studierna jurist.
    Jag vet faktiskt inte varför den är skyddad.
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:40:52 följande:
    Nu får du fan ge dig! DU har ingen jävla rätt att påstå saker som du inte har bevis för.

Ja, de är dags att du avreggar dig innan du hinner bli avstängd!!
    Förlåt men jag trodde/tror fortfarande att du är ts (bakecake) eftersom du använder samma språk som henne. Men ber om ursäkt.
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:52:30 följande:
    Men se där har du fruktansvärt fel! Jag har varit medlem i flera år!
    Jag det motsäger jag mig inte. Det har ts med varit. Samt jag under två nick. Det är det många som har.

inboxar dig istället för att det ska bli för OT. 
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:55:16 följande:
    Gör vad du vill, är inte intresserad av att diskutera saker med dig ändå...
    Återigen bevis för vad jag tror men åter till ts.
  • PiaSofia
    Astarte skrev 2011-02-15 15:57:45 följande:
    Nej, jurist är väl inte en skyddad titel, men däremot advokat. Man får väl bara kalla sig advokat om man är med i advokatsamfundet?
    Jo advokat får man bara kalla sig om man är medlem i advokatsamfundet. Men jusrit (jur.kand) är en skyddad yrkestitel och det får man bara kalla sig när man har en jur.kand.
  • PiaSofia
    Astarte skrev 2011-02-15 15:59:57 följande:
    Jaha, men blir man jusrit när man tagit en jur kand. då?
    Ja, det stämmer
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:02:52 följande:
    Föresten får man inte längre när man läst juristprogrammet en Juris kandidatexamen längre, utan enbart juristexamen...

vilket även bara krävs för att ha vissa yrken inom "juridikbranchen"
    Det är ju för att Juris kandidatexamen har ersätts med juristexamen fån 1 juni 2007. Det krävs att man har en jursitexamen för att kunna bli domare, åklagare, kronofogde eller advokat. 
  • PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 16:04:36 följande:
    Och man blri F D (bibliotekarie,  ingenjör  o s v )  om man ställer upp som valbar i politiskt parti  normal  pensionsålder.
    Ja det är ju nåt de själva valt att kalla dig. Du kan ju välja att kalla dig undersköterska eller fd undersköterks aom du ska ställa upp i ett val. (om du har jobbat som det)
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 16:07:24 följande:
    Jurist är INTE en skyddad titel... www.jusektidningen.se/Arkivet/2004/4/Lasarkom.../
    Sanningen med modifikation. Jur.kand är skyddad yrkestitel, men eftersom jur.kand numera ersätts med juristexamen borde jurist oxå falla under skyddad yrkestitel.
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?