Inlägg från: Ocensurerad |Visa alla inlägg
  • Ocensurerad

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Astarte skrev 2011-02-15 15:21:31 följande:
    Men det här hänger väl ihop med debatten om ifall yrken är något man har eller något man är? Det känns som samma sak. Även om någon äör arbetslös känns det väl ok om man säger "jag är undersköterska", likväl som att säga "jag är sjuksköterska". Titeln behöver inte ha med arbetssituationen precis just nu att göra. Därmot kan man bli undersköterska utan att ha läst en enda poäng, men genom att ha jobbat sig till en sådan anställning. Det finns alltså flera vägar till titeln.
    Fast där ÄR det skillnad.. En sjuksköterska som har kvar sin legitimation hela livet (om man inte får den indragen) är just sjuksköterska ända in i graven.... Medans en undersköterska inte är det om man inte jobbar som det...
  • Ocensurerad

Inser att det här är döfött..

Lämnar tråden och lämnar er åt ert öde!

• Ocensurerad
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:34:27 följande:
    NEJ!
    Det är samma rakt igenom, det enda som kan skilja är hur många dagar du får arbeta utan utbildning!
    Nej vem som helst får inte kalla sig USK, om man inte läst till det
    Det är verkligen döfött att få henne att förstå.. Spelar ingen roll vad det handlar om, lika bra att man ger upp. Annars blir man bara ännu surare...
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:39:20 följande:
    För de som vill veta så finns ts i trdåen igen under annant namn (börjar på O) är dock inte jag. Men jag tänker avbryta mitt medlemskap och byta namn för att inte förväxlas som ts men jag återkommer.
    Nu får du fan ge dig! DU har ingen jävla rätt att påstå saker som du inte har bevis för.

Ja, de är dags att du avreggar dig innan du hinner bli avstängd!!
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 15:50:51 följande:
    Förlåt men jag trodde/tror fortfarande att du är ts (bakecake) eftersom du använder samma språk som henne. Men ber om ursäkt.
    Men se där har du fruktansvärt fel! Jag har varit medlem i flera år!
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 15:53:51 följande:
    Jag det motsäger jag mig inte. Det har ts med varit. Samt jag under två nick. Det är det många som har.

inboxar dig istället för att det ska bli för OT. 
    Gör vad du vill, är inte intresserad av att diskutera saker med dig ändå...
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 15:58:51 följande:
    Jo advokat får man bara kalla sig om man är medlem i advokatsamfundet. Men jusrit (jur.kand) är en skyddad yrkestitel och det får man bara kalla sig när man har en jur.kand.
    Föresten får man inte längre när man läst juristprogrammet en Juris kandidatexamen längre, utan enbart juristexamen...

vilket även bara krävs för att ha vissa yrken inom "juridikbranchen"
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:24:25 följande:
    Jag kallar mig iochförsig inte fd undersköterska nu när jag inte jobbar som det men jag hade kunnat göra det utan att någon hade hindrat mig titel fd undersköterska/leg.sjuksköterska/blivande dr lokar faktistk lite (ska börja master till hösten så om sådär en 10 år är jag doktor )
    Samlta titlar är väl det roligaste som finns...
  • Ocensurerad

Innan jag började plugga skulle jag blir barnmorska, punkt! Nu vill ja ha så många fräsiga titlar som det bara går..

• Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:28:24 följande:
    När är du klar då? Barnmorska vill de felsta bli... Jag börjar master i häslovetenskap till hösten
    Haha, jadu. 2 år typ.. Om jag inte ska klämma ut några barn emellan.. Sen måste jag ju bli barnmorska också..
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:28:24 följande:
    När är du klar då? Barnmorska vill de felsta bli... Jag börjar master i häslovetenskap till hösten
    Haha, ja alla vill bli barnmorskor.. däremot har vi faktiskt en kille som vill jobba på geriatriken, den enda..
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:34:16 följande:
    Jag ville aldrig bli barnmorska. Vart läser du?
    KI
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:59:30 följande:
    Trevligt, läste första terminen på KI men sedan bytte jag till uppsala istället. Vad är det för kurs du läser nu?
    Vård i ett hälsoperspektiv...
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 16:59:30 följande:
    Trevligt, läste första terminen på KI men sedan bytte jag till uppsala istället. Vad är det för kurs du läser nu?
    Har precis börjat med Mikrobiologi, immunologi och hygien..
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 17:12:26 följande:
    fast den är ju i T3 och du läste väl bara T1 eller T2?
    T2, den ingår som en delkurs i vård i ett hälsoperspektiv...

Anatomikursen är ju T1...
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 17:23:57 följande:
    Visst hade ni Gunilla W i anatomikursen?
    Nej, ingen Gunilla W..
  • Ocensurerad

Vi hade en hel bunt föreläsare som jag knappast kommer ihåg namnet på..

Kursledare var Inger S

Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?