• enlitenbitkaka

Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?

Någon som har IKEA's spjälsängstäcke och vill ge ett utlåtande?

Är de bra eller bör man satsa på ex RättStart?
    Täckena från IKEA och RättStart har alla syntetstoppning - har man inte duntäcken till små barn?

Ska sätta mig och sy påslakan och funderar lite på vad vi ska välja för täcke, de är ju olika stora

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?
  • Makka Pakka

Hade ingen täcke i början.
    Bebisar ska helst sova i max 20 grader, alltså svalt.
    Hade pyjamas +gallerfilt alt. sovpåse..

Har inte hört nåt speciellt dåligt om IKEA'S täcken, de duger säkert bra, men rekomenderas från 1 år (tror jagObestämd)

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • skruttan82

Vi har IKEAs täcken, inget fel på dem...
    I början hade vi bara en liten filt men när de blev lite större började vi med ett tomt påslakan och sen stoppade vi i täcket framåt hösten(födda i januari), de sparkar av sig det när de blivit lite större...

• Pfyrix

vi har ett av varje.. men ikeas som reserv. Vi gillade inte IKEAs sängkläder så därför köpte vi ett från rätt start så att man kunde ha vilka fina påslakan man ville :)

Å att det ska vara  20 grader punkt.. beror ju lite på vad man har för bäbis. har man 15 grader i rummet behöver man ju lite mer än en gallerfilt (som jag förövrigt tycker är överskattat då min lilla fastnade med fingrarna i hålen)

Vi kör med pyjamas och täcke och våran lilla tjej var så nöjd så nöjd så. :D (´å då har vi säkert 20 grader i sovrummet redan. Men hon vill inte sova när hon blir sval. (eller rättare sagt ville hon är ingen spädis längre..*haha*)

• Amazina

Vi har två uppsättningar Ikeatäcken. Ett i sängen och ett i reserv (att ha att ligga på på golvet, att byta med om det andra blir nedkissat, nedkräkt eller om vi får besök). Det dumma med bebistäcken är att alla olika märken har olika storlekar, så det är inte säkert att påslakan du köpt i en affär passar om du köpt täcket i en annan. Asdrygt!

Vad jag har hört så SKA man helst ha syntetiska täcken till barn just pga allergirisken. Jag har dock ingen källa på det och rätta mig om jag skulle ha fel... Men jag har hört det från flera håll.

• Flisongen

Vi köpte täcke på IKEA, men i början låg han bara uppe på det, med en filt. Tyckte att det verkade varmt och lite läskigt att bädda ner liten i så mycket tyg..

• bustösen

vi köpte ett spjälsängtäcke från Ikea som vi använder nu i juniorsängen, innan dess har det varit alldeles tillräckligt med ett påslakan bara, det är gigantiskt stort det täcket så han kommer kunna ha det ett bra tag känns det som =)

• sarsparis

Hej Glad

Inget täcke alls var det som gällde här, sonen var 1 ½ år när han började vilja ha täcke. fram tills dess hade han filt eller inget. Täcket var nog nästan det mest onödiga köpet vi gjort och kommer vänta med att köpa ett till denna bebis när vi ser att det behövs. Vi köpte från rättstart den gången. vet inte hur ikeas täcken är. Jag har också faktiskt hört att man ska ha syntetiska täcken just för allergirisken. 

100*130  tror jag att standardmått är på täcken, ikea har dock sina egna mått. Jag hade sytt efter det måttet.

• enlitenbitkaka

Bestämt mig för att köra på RättStart Just pga kvalitetscertifieringen på materialen de använder så har sytt första setet i 100x130cm...!

Men kommer nog köra på bara påslakan först Får se om han blir frusen som mamma eller element som pappa! Hur gör ni med era egna täcken? Vi har ett superskönt dubbeltäcke i dun men får väl byta ut det mot två vanliga...men de kan vara i dun eller ska vi också köra på syntet? Bebisen kommer ju inte ha täcket på sig när han sover hos oss men ändå ligga i mitten....

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • sarsparis
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 14:09:19 följande:
    Bestämt mig för att köra på RättStart Just pga kvalitetscertifieringen på materialen de använder så har sytt första setet i 100x130cm...!

Men kommer nog köra på bara påslakan först Får se om han blir frusen som mamma eller element som pappa! Hur gör ni med era egna täcken? Vi har ett superskönt dubbeltäcke i dun men får väl byta ut det mot två vanliga...men de kan vara i dun eller ska vi också köra på syntet? Bebisen kommer ju inte ha täcket på sig när han sover hos oss men ändå ligga i mitten....
    Hade jag varit er hade jag köpt var sitt enkeltäcke av syntet. spädbarn bör inte sova under förälderstäcke pga av risken för plötslig spädbarns död.  vår son sov i mitten med en egen kudde och filt om han nu ville ha det.
Svar på tråden Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?