Inlägg från: sarsparis |Visa alla inlägg
  • sarsparis

Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?

Hej Glad

Inget täcke alls var det som gällde här, sonen var 1 ½ år när han började vilja ha täcke. fram tills dess hade han filt eller inget. Täcket var nog nästan det mest onödiga köpet vi gjort och kommer vänta med att köpa ett till denna bebis när vi ser att det behövs. Vi köpte från rättstart den gången. vet inte hur ikeas täcken är. Jag har också faktiskt hört att man ska ha syntetiska täcken just för allergirisken. 

100*130  tror jag att standardmått är på täcken, ikea har dock sina egna mått. Jag hade sytt efter det måttet.

• sarsparis
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 14:09:19 följande:
    Bestämt mig för att köra på RättStart Just pga kvalitetscertifieringen på materialen de använder så har sytt första setet i 100x130cm...!

Men kommer nog köra på bara påslakan först Får se om han blir frusen som mamma eller element som pappa! Hur gör ni med era egna täcken? Vi har ett superskönt dubbeltäcke i dun men får väl byta ut det mot två vanliga...men de kan vara i dun eller ska vi också köra på syntet? Bebisen kommer ju inte ha täcket på sig när han sover hos oss men ändå ligga i mitten....
    Hade jag varit er hade jag köpt var sitt enkeltäcke av syntet. spädbarn bör inte sova under förälderstäcke pga av risken för plötslig spädbarns död.  vår son sov i mitten med en egen kudde och filt om han nu ville ha det.
  • sarsparis
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 14:16:22 följande:
    Är så vi tänkt göra Eller ja prova iaf...min kära sambo är en tornado när han sover! Men kanske är säkrast med syntet ändå efsm bebisen kommer ligga nära.
    ett annat bra sätt som vi kan göra nu är att ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den mot min sida och styra hela sängen allt som går mot väggen. då kan man enkelt stoppa din en hand, lyfta över barnet när det ska ammas mm. tyvärr kunde vi inte göra så när sonen var liten :(
  • sarsparis
    myran82 skrev 2011-02-13 09:34:39 följande:
    Ang standartmått på täcken så undrar jag om det ens finns? Tycker alla täcken är olika stora.
    Jag vet att med nr 1 tog jag reda på vad som är standardmått, det fanns 08 iallfall, då var det för täcke 100*130 kudde kommer jag inte ihåg. Sen gör ju många tillverkare olika mått. tex så gör väl ikea deras mått så man nästan blir tvingad att bara köpa deras sängkläder om man har deras täcke.
Svar på tråden Spjälsängstäcke från IKEA - bra eller dåligt?