• Anonym (osäker)

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag är ensamstående med två små barn. Har ingen bra ekonomi men är ekonomisk om man säger så. Vill förståss att mina barn ska ha det bästa så långt det går och köper därför riktigt bra vinterkläder åt dem. Tyvärr kostar det lite mer, men barnen håller sig varma och torra, slipper överdragskläder vilket också uppskattats av personalen på deras förskola.

Nu till problemet. Förra veckan hade barnen och personalen frusit i stora iskuber av vatten färgat med karamellfärg i gamla mjölkpaket. Av dessa fick barnen sedan bygga på gården när de lekte ute. De hade tydligen jättekul, och hade byggt igloosar och en borg bla.
    Kul med kreativ personal, absolut, men när barnen hämtades var ytterkläderna helt blå och grönflammiga där de färgade isblocken hade varit mot kläderna, dvs överallt i princip.
    Varenda unge på gården såg ut som små målare med färgfläckar överallt

Jag har tvättat barnens ytterkläder två gånger nu, men fläckarna syns tydligt iallafall. Två overaller från Isbjörn of Sweden á 1800:-, två par ReimaTec-vantar och ett par Vikingstövlar är förstörda.

Vad gör man nu?
    Jag fattar givetvis att man får räkna med att det syns att kläderna används när de är på förskolan, men jag tycker det är skillnad på mat eller färgfläckar på en vanlig tröja eller byxor (som man ju liksom räknar med) än att de leker med färg utomhus nu.

Jag har inte råd att köpa nya vinterkläder åt barnen, och undrar om man kan "kräva" at förskolan ersätter för det? Det är som sagt inte heller bara mina barn, utan flera andra som också har förstörda kläder nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 20:07
    Oj, galet många svar har det visst kommit. Jag ska försöka läsa ikapp och skriver mera sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 09:34
    Åh herregud vilket rabalder det blev i den här tråden

För det första kan jag faktiskt inte förstå att så mycket fokus lagts på just priset jag betalat för våra overaller. Att det har diskuterats hur jag har dålig koll på ekonomin eftersom jag köpt dyra ytterkläder trots att jag inte har superbra ekonomi. Vem här vet hur jag har prioriterat just för att haft råd med de här overallerna?

I vilket fall som helst så han jag inte ens ta upp saken med personalen på förskolan i morse eftersom en annan förälder ringt dit redan i fredags eftermiddag och berättat vad som hänt.
    Föreståndaren hade tagit upp det med någon ansvarig och det var tydligen SJÄLVKLART att alla (totalt 13 barn) som fått ytterkläder förstörda skulle få FULL ersättning för de plagg som blivit färgade.
    Enligt föreståndaren skulle man inte alls räkna med att såna här saker händer, eftersom det inte är "vanligt slitage".

Så, alltså var jag inte helt fel ute i min undran iallafall då.

Tack till alla som har kommit med åsikter, vare sig jag delar dem eller inte

• Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?
  • ananda74

Jag tror tyvärr att man måste bekosta det själv. det finns ju anledning till att man rekommenderas att ha oömma kläder på dagis. vissa har ju t o m en omgång kläder på dagis och en hemma.

sen fattar jag inte hur man kan betala 1800kr för en overall när man hade kunnat köpa den begagnad på blocket eller tradera men det är en annan femma.

• Trisse78

Detta har jag också råkat utför. Fick dotterns reimaoverall förstörd med vattenfärg när de målade utomhus och färgen gick inte bort.

Jag hade ett allvarligt samtal med personalen på förskolan om detta, jag krävde dock ingen ersättning. Jag gjorde dock fullst'ändigt klart för dem att när barnen är inomhus och leker så är jag beredd på olika sorters fläckar på kläderna eftersom de ska ha en varierad pedagogisk verksamhet. Men att jag inte räknade med att få ytterkläder förstörda och att det faktiskt inte spelade någon roll om ytterkläderna är dyra eller billiga eftersom det sällan är så att man har lika många uppsättningar ytterkläder som innekläder.

Personalen verkade mycket ångerfulla och skämdes en hel del. De hade gått ut och målat i snön av en ren impuls och inte tänkt på konsekvenserna. Det lovade att de i fortsättningen skulle meddela i förväg alternativt ta på barnen sopsäckar utan på kläderna om de skulle gå ut och måla igen.

Jag tycker att du definitivt ska ta en diskussion med personalen och chefen. För som sagt, inomhus får man kanske räkna med att de använder färger av olika slag, men inte utomhus utan förvarning. Många familjer har kanske bara en uppsättning ytterkläder som ska fungera både i förskolan och privat. Det är inte roligt att åka och handla i förstörda ytterkläder.

Det kan vara mycket svårt att få igenom ersättning men stå på dig!

• Popov

Kommunen betalar om du är påstridig

• Anonym

Jag blir osäker om det går faktiskt, har du pratat med några andra föräldrar om detta.
    KJag tycker dock att personalen kunde förvarnat er om att detta skulle ske så kunde ju ni tagit på dem ett par billigare skit overaller just för den här dagen..
    Vad du kan kräva för ersättning är dock osäker på. 

• Anonym

Du får nog bekosta det själv om du vill köpa nya kläder. Dessutom är ju inte kläderna trasiga utan fyller ju fortfarande sin funktion - nämligen att hålla dina barn varma utomhus.

• Astarte

Shit! Karamellfärg av allt! Det går ju bara inte att få bort. Jag hade blivit bra arg och krävt ersättning. Det får vara någon måtta på kreativiteten.

• Anonym

Jag hade pratat med de andra föräldrarna på dagiset, sett om det var fler som känt likadant, om de gjorde det så hade jag frågat om vi kunde gå samman och kräva ett möte med personalen.

Jag förstår dig, jag hade varit fly förbannad jag med.

• Anonym (osäker)
    ananda74 skrev 2011-02-12 13:00:13 följande:
    Jag tror tyvärr att man måste bekosta det själv. det finns ju anledning till att man rekommenderas att ha oömma kläder på dagis. vissa har ju t o m en omgång kläder på dagis och en hemma.

sen fattar jag inte hur man kan betala 1800kr för en overall när man hade kunnat köpa den begagnad på blocket eller tradera men det är en annan femma.
    Jag tittade givetvis på både Blocket och Tradera innan jag köpte overallerna åt barnen, men det fanns inga som passade i storlekar där.
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2011-02-12 13:01:46 följande:
    Jag blir osäker om det går faktiskt, har du pratat med några andra föräldrar om detta.
    KJag tycker dock att personalen kunde förvarnat er om att detta skulle ske så kunde ju ni tagit på dem ett par billigare skit overaller just för den här dagen..
    Vad du kan kräva för ersättning är dock osäker på. 
    Ja, jag har redan pratat med flera andra föräldrar, och alla har samma åsikt. Vi gillar verkligen att personalen är kreativ, men när det blir såhär känns det ju inte lika kul
  • Insatt

Snacka ihop er och kräv ersättning. Man ska inte behöva räkna med att barnens kläder blir förstörda av fläckar som inte går att få bort. Det är ju en annan sak med mat, lera eller naturlig smuts som är naturliga delar av barnens vardag och karamellfärg som knappast är till för att leka med på det sättet.

Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?