• Anonym (osäker)

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag är ensamstående med två små barn. Har ingen bra ekonomi men är ekonomisk om man säger så. Vill förståss att mina barn ska ha det bästa så långt det går och köper därför riktigt bra vinterkläder åt dem. Tyvärr kostar det lite mer, men barnen håller sig varma och torra, slipper överdragskläder vilket också uppskattats av personalen på deras förskola.

Nu till problemet. Förra veckan hade barnen och personalen frusit i stora iskuber av vatten färgat med karamellfärg i gamla mjölkpaket. Av dessa fick barnen sedan bygga på gården när de lekte ute. De hade tydligen jättekul, och hade byggt igloosar och en borg bla.
    Kul med kreativ personal, absolut, men när barnen hämtades var ytterkläderna helt blå och grönflammiga där de färgade isblocken hade varit mot kläderna, dvs överallt i princip.
    Varenda unge på gården såg ut som små målare med färgfläckar överallt

Jag har tvättat barnens ytterkläder två gånger nu, men fläckarna syns tydligt iallafall. Två overaller från Isbjörn of Sweden á 1800:-, två par ReimaTec-vantar och ett par Vikingstövlar är förstörda.

Vad gör man nu?
    Jag fattar givetvis att man får räkna med att det syns att kläderna används när de är på förskolan, men jag tycker det är skillnad på mat eller färgfläckar på en vanlig tröja eller byxor (som man ju liksom räknar med) än att de leker med färg utomhus nu.

Jag har inte råd att köpa nya vinterkläder åt barnen, och undrar om man kan "kräva" at förskolan ersätter för det? Det är som sagt inte heller bara mina barn, utan flera andra som också har förstörda kläder nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 20:07
    Oj, galet många svar har det visst kommit. Jag ska försöka läsa ikapp och skriver mera sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 09:34
    Åh herregud vilket rabalder det blev i den här tråden

För det första kan jag faktiskt inte förstå att så mycket fokus lagts på just priset jag betalat för våra overaller. Att det har diskuterats hur jag har dålig koll på ekonomin eftersom jag köpt dyra ytterkläder trots att jag inte har superbra ekonomi. Vem här vet hur jag har prioriterat just för att haft råd med de här overallerna?

I vilket fall som helst så han jag inte ens ta upp saken med personalen på förskolan i morse eftersom en annan förälder ringt dit redan i fredags eftermiddag och berättat vad som hänt.
    Föreståndaren hade tagit upp det med någon ansvarig och det var tydligen SJÄLVKLART att alla (totalt 13 barn) som fått ytterkläder förstörda skulle få FULL ersättning för de plagg som blivit färgade.
    Enligt föreståndaren skulle man inte alls räkna med att såna här saker händer, eftersom det inte är "vanligt slitage".

Så, alltså var jag inte helt fel ute i min undran iallafall då.

Tack till alla som har kommit med åsikter, vare sig jag delar dem eller inte

• Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?
  • Ilon
    Mad as snow skrev 2011-02-12 19:35:36 följande:
    Men det är inte upp till förskolan eller människor i den här tråden att avgöra att det är okej att TS barn går runt med färg över hela overallerna. Någon har uppenbarligen fått hjärnsläpp på förskolan och det ledde till en miss som de får stå för. Att det finns människor som väljer att köpa andra sorters overaller än TS har över huvud taget inte med saken att göra. Inte heller att plaggen är funktionsdugliga även om de har färg från topp till då. TS och de andra föräldrarna ska givetvis erbjudas ersättning, oavsett vad kreti och pleti personligen tycker om en färgfläckad overall. 
    Jo, det har med saken att göra. Barn leker och skall få leka; saker händer- det går att tänka efter som förälder.
    Begagnat - eller galonisar över. Det var inte frågan om något hjärnsläpp för personalen --- det var en rolig idé. - Personligen  heter jag inte kreti och pleti.
    Lite OT - men det är mycket märkeshysteri kring barnens ytterkläder. Jag som köper kläder åt mitt  barnbarn kollade Isbjörnen och blev inte imponerad.

Funktionsoverall för 300, begagnat, blev det  för  oömma lekar - och  inga problem, varken med färg, is, lera eller annat.
    Det gäller att tänka funktionellt - och nej, jag tycker inte att förskolan skall ersätta overallerna.
  • Mad as snow
    yaaniz skrev 2011-02-12 19:39:38 följande:
    Ne såklart inte man vill. MEN man måste väl kunna tänka längre än vad näsan räcker..Det är alltid en risk att kläderna kan bli smutisga och trasiga på dagis.
    Absolut. Men att förskollärarna ska tillhandahålla karamellfärg som inte går bort i tvätten och låta barnens overaller bli fläckade från topp till tå är knappast en risk man måste räkna med. Det är så dumt att det liknar ingenting. Jag lovar att förskollärarna kommer att skämmas ögonen ur sig när de fattar att färgen inte går bort. *inväntar en sådan uppdatering från TS*
  • yaaniz
    Mad as snow skrev 2011-02-12 19:42:11 följande:
    Därför att detta knappast räknas som ett normalt slitage att räkna med på förskolan. Overallerna är helt täckta med en färg som inte går bort i tvätten, det var nog knappast syftet med övningen på gården eller något som var och varannan förälder erfar händer med sina barns kläder på dagis. 
    Tycker fortfarande att man får förutse sånt här, även om det inte är vanligt att det händer, eller att det var dumt gjort att använda karamellfärg istället för annan färg. Men det är min åsikt. Jag skulle då aldrig begära ersättning för nått sånt.
  • Mad as snow
    Ilon skrev 2011-02-12 19:43:04 följande:
    Jo, det har med saken att göra. Barn leker och skall få leka; saker händer- det går att tänka efter som förälder.
    Begagnat - eller galonisar över. Det var inte frågan om något hjärnsläpp för personalen --- det var en rolig idé. - Personligen  heter jag inte kreti och pleti.
    Lite OT - men det är mycket märkeshysteri kring barnens ytterkläder. Jag som köper kläder åt mitt  barnbarn kollade Isbjörnen och blev inte imponerad.

Funktionsoverall för 300, begagnat, blev det  för  oömma lekar - och  inga problem, varken med färg, is, lera eller annat.
    Det gäller att tänka funktionellt - och nej, jag tycker inte att förskolan skall ersätta overallerna.
    Det går att tänka till som förskollärare också, tro det eller ej, och inte ge barnen fri tillgång till färg som inte går bort i tvätten. 
  • Brasset
    yaaniz skrev 2011-02-12 19:35:17 följande:
    Ja det är då inte kul..MEN varför köper man så dyra kläder till sina barn när man kan köpa beg kläder i samma kvalitet?

Aldrig jag skulle ta på mina barn kläder som dom inte får leva i?
    Jag skulle aldrig köpa begagnat till mitt barn. Jag köper kläder med bra kvalitet som inte ska ta in vatten samt hålla värmen mm. Alltså kläder som han kan leka i på dagis, om ngt går sönder kan man oftast laga det. 
    Har dock inget plagg som gått sönder mer än H&M utebyxor, därför lägger jag ner en extra krona på hans ytterkläder. 
    Jag förväntar mig att det ska gå att "leva i" de kläder jag köper, dvs de får bli leriga, blöta, ev trasiga. 

MEN jag förväntar mig inte att dagispersonalen ska se till att de får färgfläckar som ej går bort i tvätt. 

DET är INTE okej. 
  • yaaniz
    Mad as snow skrev 2011-02-12 19:44:44 följande:
    Det går att tänka till som förskollärare också, tro det eller ej, och inte ge barnen fri tillgång till färg som inte går bort i tvätten. 
    Men det ska inte ligga på fröknarna. DU som förälder har ett eget ansvar , vill du inte att dina barns kläder så bli färgade, trasiga eller förstörda på annat sätt - Sätt inte på dom dyra fin fina kläderna då!!
  • Anonym

Klart att barnet inte kan gå med helfläckig overall, framför allt inte utanför dagis. Hade jag sett någon med fläckig oveall hade jag tänkt att mamman antingen var oengagerad eller väldigt fattig. Jag tycker det är konstigt att det ens kan vara en diskussion om detta när skolan inte ens får ta betalt för resor. Barn ska inte vara utanför eller att deras fattigdom ska märka ut dem i Sverige. Det minsta man kan begära är att förskollärarna inte dränker ungarna i karamellfärg vilket i förlängningen leder till att det blir tydligt vilka som är fattiga och inte. (Tror inte att någon förälder med bra lön skulle låta sitt barn gå omkring i en helfläckig overall.) Alternativet att köpa billiga sämre overaller är ju ännu sämre, varför ska fattiga barn få frysa om vintern för att förskollärare gör korkade saker?

• Ilon
    Mad as snow skrev 2011-02-12 19:44:44 följande:
    Tja - de visste inte. Så enkelt är det.
    För mycket dyra märkeskläder på barnen i dag - OT igen-.

Skall KLÄDERNA styra vilken aktivitet förskolan ägnar sig åt?
    Själv har jag lekt med mina o andras barn, i sand, lera, vatten, färg (trolldeg färgas med karamellfärg) och barn som måste avstå pga kläderna är det synd om .

Mitt svar till TS består: kolla din hemförsäkring.
    Nej, jag tycker inte att skattemedel skall täcka  sådant det är frågan om.
  • Terese f

har du provat Galltvål? Den tvålen tar bort de allra mesta fläckarna. Du kan även prova marseitvål. Galltvål finns att köpa åp lite större matvaruaffärer. :)

• Mad as snow
    yaaniz skrev 2011-02-12 19:48:24 följande:
    Men det ska inte ligga på fröknarna. DU som förälder har ett eget ansvar , vill du inte att dina barns kläder så bli färgade, trasiga eller förstörda på annat sätt - Sätt inte på dom dyra fin fina kläderna då!!
    (försöker skriva medan jag äter, det går sådär)

Du verkar ha hakat upp dig på att det är dyra kläder, det är inte det som är frågan. Även billiga, begagnade kläder hade blivit fläckade från topp till tå. Det är en skillnad på smuts och på stora färgfläckar (som uppkommit för att lärarna är idioter och inte använder vattenlöslig färg).  
Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?