Inlägg från: Modgun |Visa alla inlägg
  • Modgun

Laga mat i järngryta

Jag lagar alla grytor i gjutjärnsgrytor och steker det mesta i en gjutjärnspanna.
    Personligen tycker jag att det blir bättre med gjutjärn. Men det är jag det.

• Modgun
    puss skrev 2011-02-12 18:56:10 följande:
    hur steker du?
    Jadu som alla andra antar jag fast i en gjutjärnsstekpanna.
    Sen beror det på vad jag ska steka också.
  • Modgun
    puss skrev 2011-02-12 19:07:53 följande:
    med smör eller? olja?
    Jag använder bara smör, Förutom när jag har framme woken, då blir det olja.
  • Modgun
    puss skrev 2011-02-12 19:13:10 följande:
    till fläsk och allt? har du i grönsaker sen också? direkt i grytan?
    Glömde skriva det. (bra att du påminde mig)
    Nej till bacon och fläsk tillsätter jag inget fett alls.
    Ja jag lägger i grönsakerna i gjutjärnsgrytan, fast det gör jag efter jag brynt köttet.
  • Modgun
    puss skrev 2011-02-12 19:17:30 följande:
    jaha ok, låter gott. bra med tips. hejja fl. flaggan i topp.
    Kallops blir dunder i gjutjärn.
    Prova dig på det. Har mååånga bra tips på goda grytor, bara att hojta till om du vill ha tips på ngt.
  • Modgun
    puss skrev 2011-02-12 19:24:33 följande:
    är intresserad!! skriv gärna i tråden!! järngryta är super.
    Detta brukade jag gå efter när jag gjorde kallops,kan det utan till nu och att jag brukar alltid tillsätta en liten personlig sting till det hela..  Ingredienser

800 800 g grytbitar av nötkött
    3 3 st gula lökar
    2 2 st morötter
    10 10 st kryddpepparkorn
    2 2 st lagerblad
    1 1 tsk timjan
    0.5 0.5 l vatten
    salt
    peppar från kvarn
    smör och till stekning
    1 1 msk maizena (bättre att använda maizenas redning för bruna såser och grytor)

1. Skiva morötterna och lökarna. Värm upp en stekpanna med smör och olja. Bryn grytbitarna tillsammans med löken och morötterna.

2. Salta, peppra och lägg över det i en gryta. Bryn i omgångar så att köttet får vacker färg.

3. Tillsätt vatten och kryddor. Koka kalopsenen sakta under lock tills köttet känns mört (cirka 1 timme).

4. Red vid behov kalopsen till simmig konsistens med lite maizena utrört i vatten. Smaka av med salt.

• Modgun

Just det ja.
    Vill rek att du ersätter hälften av vattnet med Carnegie porter, DET blir en himelsk fröjd för smaklökarna.

• Modgun

Är glömsk idag.
    Stirra dig heller inte blint på vätske mängden i receptet. Det kan koka bort en del vätska och då är det bara att ersätta med ny, Jag brukar hälla i i ngt mer porter, men det ska inte bli för mycket.

• Modgun
    puss skrev 2011-02-12 19:37:35 följande:
    jag kör allting på 180 grader i en timme och en kvart, är det ok eller?
    Ja sålänge som kycklingen är genomstekt ordentligt så är det ok att använda vilken temp man vill =)
  • Modgun
    Thursday skrev 2011-02-13 15:01:10 följande:
    Aha. För hittills har ingen nämnt ugnen i tråden.

Kanske inte skrivit ugn, men det har endå varit ganska uppenbart att den har nämnts.
    dvs att i inlägg 17 så skriver ts så här "jag kör allting på 180 grader i en timme och en kvart, är det ok eller?"

Så vitt jag förstår så pratar man bara om grader och bestämd tid när det gäller ugn.

• Modgun

kyckling är inte helt fel i gryta heller. Jag brukar göra en kyckling gryta som blir kanoners =)

Svar på tråden Laga mat i järngryta