Laga mat i järngryta
Jag lagar alla grytor i gjutjärnsgrytor och steker det mesta i en gjutjärnspanna.
Personligen tycker jag att det blir bättre med gjutjärn. Men det är jag det.
Jag lagar alla grytor i gjutjärnsgrytor och steker det mesta i en gjutjärnspanna.
Personligen tycker jag att det blir bättre med gjutjärn. Men det är jag det.
800 800 g grytbitar av nötkött
3 3 st gula lökar
2 2 st morötter
10 10 st kryddpepparkorn
2 2 st lagerblad
1 1 tsk timjan
0.5 0.5 l vatten
salt
peppar från kvarn
smör och till stekning
1 1 msk maizena (bättre att använda maizenas redning för bruna såser och grytor)
1. Skiva morötterna och lökarna. Värm upp en stekpanna med smör och olja. Bryn grytbitarna tillsammans med löken och morötterna.
2. Salta, peppra och lägg över det i en gryta. Bryn i omgångar så att köttet får vacker färg.
3. Tillsätt vatten och kryddor. Koka kalopsenen sakta under lock tills köttet känns mört (cirka 1 timme).
4. Red vid behov kalopsen till simmig konsistens med lite maizena utrört i vatten. Smaka av med salt.
Just det ja.
Vill rek att du ersätter hälften av vattnet med Carnegie porter, DET blir en himelsk fröjd för smaklökarna.
Är glömsk idag.
Stirra dig heller inte blint på vätske mängden i receptet. Det kan koka bort en del vätska och då är det bara att ersätta med ny, Jag brukar hälla i i ngt mer porter, men det ska inte bli för mycket.
Kanske inte skrivit ugn, men det har endå varit ganska uppenbart att den har nämnts.
dvs att i inlägg 17 så skriver ts så här "jag kör allting på 180 grader i en timme och en kvart, är det ok eller?"
Så vitt jag förstår så pratar man bara om grader och bestämd tid när det gäller ugn.
kyckling är inte helt fel i gryta heller. Jag brukar göra en kyckling gryta som blir kanoners =)