Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Millicent |Visa alla inlägg
  • Millicent

Pojkflicka - Flickpojke

Att säga flickpojke uppfattas nog mer som en förolämpning då det av tradition är tabu för pojkar och män att ha egenskaper som anses flickiga eller kvinnliga. Förr i tiden kanske det var en belastning eller lite ofint att vara pojkflicka också men där har väl feminismens landvinningar gjort det mer legitimt i och med att kvinnor erövrat typiskt "manliga" privilegier och även bevisat sin duglighet inom manliga områden. Kvinnor har uppgraderat sig men inte kunnat bryta uppfattningen att kvinnligt är sämre än manligt. Därför är det en degradering om män gör det som anses kvinnligt. 

• Millicent
    Kajsan skrev 2011-02-14 08:05:02 följande:
    Ja jag förstår det

Men _idag_ ?
    Som frågan lyder: Hur skulle ni reagera om nån kallade ert barn det?
    Lever folk fortfarande kvar i de gamla värderingarna från 1800 talet?
    Om någon sa flickpojke till min son så skulle jag undra varför vederbörande kände ett behov av att bedöma olika beteenden hos mitt barn som antingen pojkigt eller avvikande flickigt och sen etikettera honom med flickpojke för att det var för mycket flickighet än förväntat... Jag tycker att detskulle kännas stört. Att beskriva en flicka som pojkflicka är egentligen lika knäppt men det är redan ett etablerat ord. Och så lätt går det inte att göra sig av med vare sig ord som folk använder eller gamla synsätt som sitter kvar. För även om människor är mer medvetna idag så är det fortfarande väldigt många som har tydliga uppfattningar om vad som är flickigt och pojkigt och vilka färger och mönster respektive grupp av barn ska ha. Och pojkar som har rosa klänning upprör långt många fler än vad flickor med blå byxor och blå tröja gör.
Svar på tråden Pojkflicka - Flickpojke