Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Pojkflicka - Flickpojke

Tjejiga/kvinnliga egenskaper värderas lägre än pojkiga/manliga.

• lennartsdotter
    Kajsan skrev 2011-02-12 17:41:52 följande:
    Ja, men varför?
    Därför tjejigt/kvinnligt förknippas med svaghet och pojkar/män ska inte vara svaga. De ska vara starka.
  • lennartsdotter
    Kajsan skrev 2011-02-14 08:05:02 följande:
    Ja jag förstår det

Men _idag_ ?
    Som frågan lyder: Hur skulle ni reagera om nån kallade ert barn det?
    Lever folk fortfarande kvar i de gamla värderingarna från 1800 talet?
    Ja, folk lever fortfarande kvar med gamla föreställningar om hur pojkar/män och flickor/kvinnor ska se ut och bete sig. I mycket hög grad och de kämpar med näbbar och klor för att bibehålla de rollerna.

Min son misstas för att vara flicka var och varannan gång vi är ute. Det stör mig inte nämnvärt, det får mig mest att undra om de inte kan läsa eftersom han har en namnskylt på vagnen. Om någon nära skulle benämna honom som flickpojke skulle jag undra varför.
  • lennartsdotter
    Mjolle skrev 2011-02-21 16:51:44 följande:
    Kategoriskt? Eller menar du att lyhördhet, känslighet, empati och samarbete också är sämre värda?
    Att vara känslig och empatisk förknippas generellt sett absolut som kvinnliga och (iaf hos män) som svagheter.
  • lennartsdotter
    Mjolle skrev 2011-02-21 18:32:11 följande:
    Ja, om man heter John Wayne kanske. De flesta civiliserade människor - ja, även vi grottmänniskokarlar, ser fördelar med att ha kontakt med sitt känsloliv.
    Tyvärr behöver man inte heta John Wayne för det. Det är lite för djupt rotat även hos "civiliserade människor".
Svar på tråden Pojkflicka - Flickpojke