• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • Anonym

Men självklart har en heroinmissbrukare ett val om hen vill fortsätta ta heroin eller inte.
    Det är väl ändå ingen som håller en laddad pistol mot tinningen och tvingar missbrukaren att fortsätta.

Sen har jag all förståelse för att valet inte är lätt, men det är en helt annan fråga.

• sunatet
    Anonym (fdmissbrukare) skrev 2011-04-05 14:17:29 följande:
    Jag har två barn. Dom blev inte omhändertagna. Dom var inte hemma vid tillfället. Mitt återfall slutade på akuten så jag "åkte fast" direkt om man uttrycker sig så. Jag fick akut hjälp med terapi och stödfamilj för barnen. Hade den hjälpen i ca två år. Då kände jag mig så bra/frisk så jag klarade av mitt liv själv igen. Jag har fortfarande kontakt med min kontaktperson. Att jag fick behålla mina barn men erbjöds hjälp tror jag var räddningen för mig!
    Skönt att du fick behålla barnen. Det är förståeligt att man snubblar någon gång och återfaller. Om en enda sådan företeelse leder till att man förlorar någonting så viktigt som sina barn, blir det väldigt mycket lättare att trilla dit totalt igen.
  • Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-05 14:12:49 följande:
    drottningen, frågan var riktad till dig. Vad har du för erfarenhet av heroinmissbruk?

fbmissbrukare: Bra jobbat! 
    Inga personliga. Däremot har jag arbetat med missbrukare i ganska många år. Under några år var jag mest inriktad på just heroinmissbrukare och ofta då i samband med substitutionsbehandling.
  • sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-05 16:07:13 följande:
    Inga personliga. Däremot har jag arbetat med missbrukare i ganska många år. Under några år var jag mest inriktad på just heroinmissbrukare och ofta då i samband med substitutionsbehandling.
    Okay. Ja, det är väldigt synd att vi missbrukare bemöts som viljelösa offer av de som arbetar för att hjälpa oss. Vi behöver inte få höra att vi inte har ett val, vi behöver få veta att vi har det men inte dömas om vi inte klarar av att ta det. Vi behöver få uppmuntras till att tro på vår egen styrka och vår möjlighet att välja ett annat liv.
  • Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-05 17:52:51 följande:
    Okay. Ja, det är väldigt synd att vi missbrukare bemöts som viljelösa offer av de som arbetar för att hjälpa oss. Vi behöver inte få höra att vi inte har ett val, vi behöver få veta att vi har det men inte dömas om vi inte klarar av att ta det. Vi behöver få uppmuntras till att tro på vår egen styrka och vår möjlighet att välja ett annat liv.
    Det vore verkligen tråkigt om du upplevt att du bemötts på det viset. Inget jag känner igen från min egen erfarenhet att det skulle fungera på det viset dock.
  • sunatet
    Queenie70 skrev 2011-04-05 19:24:59 följande:
    Det vore verkligen tråkigt om du upplevt att du bemötts på det viset. Inget jag känner igen från min egen erfarenhet att det skulle fungera på det viset dock.
    Du gör det ju själv, genom att säga att alla inte har ett val. Det har de.
  • Anonym (pearl)

Har bara skummat lite genom dom sista kommentarerna, och fastnat på att ni pratar om det finns ett val eller inte. För mig är beroendesjukdomen just det, att jag blir fast i vansinnet och inte längre kan göra ett val hurvida jag ska ta nästa fix/dos/glas/tablett eller inte. Jag är fast i tvånget, besattheten och behöver hjälp för att bryta det aktiva missbruket innan jag har ett val igen. Som drogfri, anser jag och har jag blivit lärd, att jag alltid har ett val. Jag _får_ tex inte ett återfall, utan jag _tar_ ett återfall, dvs jag väljer att igen börja stoppa droger i min kropp. Inom behandling pratar man om allergin, att tar jag någon som helst sinnesförändrande drog, så startar det en reaktion i min kropp som gör att jag vill ha mer, och mer och mer och mer.

Jag har gått på heroin i 16 år och nu varit ren i 2 år. Jag behövde fyra behandlingar och en lång eftervård. Nu går jag på NA möten, flera varje vecka och arbetar aktivt, varje dag med att behålla min drogfrihet.

• Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-05 22:47:37 följande:
    Du gör det ju själv, genom att säga att alla inte har ett val. Det har de.
    Själva betydelsen av beroende är just att "valet" mer eller mindre har begränsats. Man skiljer också på missbruk och beroende, man kan missbruka sabba sitt liv genom missbruk utan att det för den sakens skull måste innebära att man utvecklat ett beroende. För en del människor är beroendet så starkt att "valet" helt tagits ifrån henne eller honom. DU hade fortfarande förmågan att välja, och hade dessutom turen att få den hjälp du behövde. Alla har inte samma tur, har jag lärt mig under alla år. Om det din världsbild på nåt vis blir lättare av att tro att alla är som du, att alla fått samma möjligheter och att alla andra har samma inre resurser så får du väl tro det. Det var därför jag försökte belysa frågan med att bestiga ett högt berg. Hur mycket man än VILL så så har inte alla den fysiska förmågan att göra detta, på samma sätt så finns det människor som inte har det psykiska förutsättningarna att faktiskt klara av att ta sig ur ett missbruk. Att det faktiskt ÄR på det viset innebär inte som du försökte få det till att vi som jobbar med saken "ger upp" eller sitter och klappar vederbörande på huvudet. Man försöker alltid motivera, stärka individen, eftersom man aldrig vet på förhand vilka som faktiskt kommer att hitta styrkan att ta sig ur. Just nu är jag lite stressad, men jag ska senare idag skriva ett inlägg om hur det kan se ut för en missbrukare som försöker få hjälp.
  • Anonym (,..,)
    Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-12 18:32:19 följande:
    ÄR det så? Jag vill inte tro det. Jag kan inte tänka mig att hon kommer fortsätta så här resten av livet och då inom några år eller nåt..
    Varför är det så? Jag fattar inte..Alltså jag fattar beroendet men att man liksom inte kan komma ifrån det...? Nånsin?
    nej, det är inte så. jag har varit beroende och har inte haft ett enda återfall sen jag slutade för 7 år sen. jag har ett bra liv nu och vet att jag inte kommer börja igen. visst, majoriteten av heroinmissbrukare faller tillbaka, men det är dumt som fan att säga att alla gör det.
  • Anonym (,..,)

och ja, självklart har man ett val!! man väljer att ta drogen, man trillar inte in i sprutan!
    vill du så kan du..vill du inte så skiter det sig!

Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?