• MammaTillV

Bra, säker men billig bilbarnstol?

Hej, jag behöver verkligen en bilbarnstol till min dotter som nu är ett och ett halvt år gammal. Jag vågar inte köpa från blocket och sånt eftersom man kan inte lita till hundra procent på att allt de säger där är sant, om hur gammal den är osv. Eftersom det gäller mitt barns säkerhet i bilen så vill jag inte ta några risker.

jag vill gärna ha en som hon kan ha några år och som man kan montera bakvänd men den måste vara relativt billig.
    Vet ni i vilken affär man brukar kunna få tag på ngn som är rätt så billig och bra eller sett ngnstans med extrapris just nu`??

• Svar på tråden Bra, säker men billig bilbarnstol?
  • sara1981

Jag har hört mycket mindre bra om Zenton, barnen sitter inte så bra och ryms inte så länge.
    Titta hellre på britax hi-way eller maxi-cosi mobi.

• AnLj
    MammaTillV skrev 2011-02-12 19:49:08 följande:
    Hoppas den finns på BH de har rätt mkt att välja på här faktiskt, ganska stort utbud av just bilbarnstolar men det finns ju ingebn bra hemsida man kan kolla...
    Vi kollade runt och funderade och fick tipset om att Britax Hiway har längst anvädningstid av de stolarna som finns på marknaden. Zento sa säljaren var inget att ha, Mobin har funktioner som inte behövs då man inte ska fälla en stol/justera när man åker. Stolen ska sitta bra jämt i bilen och för barnet.

Britax kör med slumpmässiga tester på sina stolar, ur produktionen, och har väldigt bra sidokrockskydd. Vi hade tänkt att köpa en Besafe stol för 4000 kr men säljaren sa att vi skulle bli mer nöjda md Hiwayen då den har mycket mer plats för benen.

www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way. Hiwayen finns på både Babyland och Babyproffsen, så den borde ju finnas på Barnens hus också.
  • MammaTillV
    sara1981 skrev 2011-02-12 19:49:35 följande:
    Jag har hört mycket mindre bra om Zenton, barnen sitter inte så bra och ryms inte så länge.
    Attans, aja, får väl se själv imorgon hur den är också... Men vi får hålla tummarna för att hiway finns där också :) Jag känner mig väldigt nyfiken på den nu :)
  • Cecci78
    sara1981 skrev 2011-02-12 19:49:35 följande:
    Min pojk rymdes bakåt i den när han var 5 år, har inte testat nu på ett tag men han är normallång. TS, tänk på att zenton är riktigt tung, det är inget jag rekommenderar att ha framåtvänt sedan, även om den är godkänd för det. Inga sk kombistolar är f.ö bra som framåtvända stolar. Men jag gissar att de flesta barn får plats bakåt i alla sk kombistolar till de är 5 om de inte är väldigt långa.
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-02-12 22:54:24 följande:
    Min pojk rymdes bakåt i den när han var 5 år, har inte testat nu på ett tag men han är normallång. TS, tänk på att zenton är riktigt tung, det är inget jag rekommenderar att ha framåtvänt sedan, även om den är godkänd för det. Inga sk kombistolar är f.ö bra som framåtvända stolar. Men jag gissar att de flesta barn får plats bakåt i alla sk kombistolar till de är 5 om de inte är väldigt långa.
    eller iaf i de två jag testat, Brio zento och britax two way
  • cicci85

Den stolen som har längst användningstid bakåtvänt är ju Britax Twoway helt klart! Den brukar kosta under 2000 kr på kampanj. Men yngre barn sitter bättre i Britax Hiway, den passar för de flesta till minst 5 år. Den brukar ju oxå kosta ca 2000 kr.
    Jag köpte en AktaGraco Duoflex när den var nedsatt till 1500 kr, men var inte alls nöjd så den såldes igen!

• Annsofie82

Från det ena till det andra såg jag att dem hade bilstolar på GEKÅS i ullared..... Hmm... dem bör ja vara godkända för att få säljas i sverige. Men jag blev skeptisk till ett babyskydd för 350 kr....
    Men det hade som sagt inte med saken att göra...

Till TS: Du känner ingen som ska sälja? Då vet du iallafall var stolen kommer ifrån?

• Lunamamma

Jag såg ett erbjudande om  Akta Graco Duoflex XTP för 999 kr på XXXLutz, Malmö. Ordinarie pris är 2495. Den funkar upp till 25 kg.

• MammaTillV

De hade sålt slut på brio zento tyvärr så fick lov att bli en britax hiway istället för 300kr extra...

• MissEllie

Hyr på if försäkringar! 89 kronor i månaden! Testat, billigt och säkert!

• AnLj
    MammaTillV skrev 2011-02-13 17:59:56 följande:
    De hade sålt slut på brio zento tyvärr så fick lov att bli en britax hiway istället för 300kr extra...
    Jag tycker att du gjorde ett bättre val! Hiwayen är värd 300 kr extra!
Svar på tråden Bra, säker men billig bilbarnstol?