• 3barnsmamman

Hundfoder?

Jag har en Golden Retriever som blir 2 år i vår. Hon får Royal Caninefoder. Det är ju väldigt dyrt om man jämför med andra sorter. Är det verkligen så pass mycket bättre, eller kan jag byta till något som är billigare utan att det går ut över hundens hälsa?

• Svar på tråden Hundfoder?
  • Uncia

Det är ju lite olika hur hundarna reagerar på foder. Jag har testat både RC, sportmans pride, robur osv
    men jag använder nu doggy extra/extra aktiv, funkar jättebra till alla hundarna och dem är fina i hull och pälsar. då har jag både små och medelstora, korthåriga/långhåriga hundar hemma.

Just nu har jag även små mopsvalpar hemma och dem kommer även få äta deras extra valp foder nu när dem börjar avvänjas från sin mamma och så får även valpköparna med det fodret till att börja med.

• Miew

Vi kör RC till våra 4 hundar, dock får vi kennelrabatt på 30%. Men både jag och min sambo är enig aom att det är det fodret vi tycker har funkat bäst för våra hundar.
    Innan har vi testat Doggy, Friskies, Eukanuba och några fler.
    Det är ju bara att testa sig fram vad du tycker passar bäst till din hund

Viggo & Gry & Veras mamma
  • figurehead

Du kan ju testa dig fram.

Min hund fick någon allergisk rekation på Roburfodret och tappade päls. Så numera kör jag Purina Pro Plan. Före det åt han James Wellbeloved som tyvärr zoobutiken slutade sälja.

Gott weiss ich will kein engel sein
  • Joico

Det viktiga är ju att välja ett BRA foder och ofta är bra foder ltie dyrare. Många "skitfoder" innehåller ju mycket spannmål och det hör inte hemma i hundmagar.

• Mellen73

Våran golden äter revir sport från "granngården", han är jättefin i pälsen och har ätit det sen han var valp. Det kostar ca 300:-/15 kg.

• dezibel
    Joico skrev 2011-02-13 15:11:11 följande:
    Det viktiga är ju att välja ett BRA foder och ofta är bra foder ltie dyrare. Många "skitfoder" innehåller ju mycket spannmål och det hör inte hemma i hundmagar.
    Jag är helt kass på det här med % i foder. Hur många % spannmål är ok i ett torrfoder för att det ska räknas som bra då? Och hur många % kött är minigränsen för att det ska vara ok? Och om fodret inte ska innehålla spannmål, vad ska det då innehålla förutom köttdelen?
    Vore jättetacksam om nån kunde reda ut det här åt mig !!! 
  • Marre79

Arion......lika bra men lägre pris. En 15 kilos säck kostar ca 499 kronor.

• myway

Du kan ju börja med att vända på din säck. Vad står först på listan över innehåll? Spannmål? Då går det bort för mig i alla fall. Vad står på andra, osv, osv..

Ett bra foder för mig är spannmålsfritt, har hög kötthalt, kommer INTE från Sverige (bättre kontroll på foder som ska in i Sverige än de som görs här).

jag säger bara vad jag tycker
  • Majsan70

De dyrare fodrena är ju ofta mer dryga har jag lärt mig o därmed blir inte kostnaden så hög. Ser jag tydligt med mina katter.

Min hund däremot har jag provat alla möjliga foder på och det som passar henne bäst är Doggy av någon outgrundlig anledning. Allt annat blir hon dålig av. Så jag tror man får prova sig fram lite.

Svar på tråden Hundfoder?