• 3barnsmamman

Hundfoder?

Jag har en Golden Retriever som blir 2 år i vår. Hon får Royal Caninefoder. Det är ju väldigt dyrt om man jämför med andra sorter. Är det verkligen så pass mycket bättre, eller kan jag byta till något som är billigare utan att det går ut över hundens hälsa?

• Svar på tråden Hundfoder?
  • Amanda0701

jag ger pedegree till bäda mina hundar men har använt doggy för . o det funkar kanon för båda mina hundar . tror inte så mycket på att dyra foder är bäst

• 3barnsmamman

Tack för alla råd! Nu har jag precis köpt en ny säck RC, så jag har lite tid på mig att forska om andra foder. Får försöka jamföra innehållet i lite olika foder. 

• ModestyB

Vi har alltid gett färskfoder och BARF. Inför semesterresor och nu inför flytt till bostad där vi verkligen inte kan klämma in en extra frys så har vi testat lite olika foder. Allt från dom dyraste till de billigaste (som ändå har bra sammansättning och råvaror). Vår hane har svårt att hålla hullet och vår tik behöver ett högenergifoder eftersom hon aktiveras mycket och fortfarande växer.

De jag gillat, som Standardt ex. har hundarna inte alls gillat. Magnussons åt dom inte alls. Orijen funkade inte för hanens mage. Köpte specialanpassat Boxerfoder, men det var värdelöst på alla sätt. Det som gör hundarna fina i hullet/pälsen och som även tillåter muskelbygge är faktiskt ett foder jag aldrig trodde jag skulle ge mina hundar-Doggy Professional Extra Aktiv Sensitive (Lamm och Ris). Det får vara så att det inte är det bäst ansedda på marknaden, det funkar fantastiskt bra för mina hundar! Och det är ett billigt foder. Jag "stödutfodrar" med Märgben och annat tugg och kött.

• Whizzer

Det senaste halvåret har jag kört Standard till min 3åriga rottweilertös. Hon mår kanon i magen och hennes päls har blivit mkt mer glansig än tidigare och tan-tecknena mer framträdande.
    450kr för 15kg, helt klart värt det!

• Alessia

En av våra hundar har lite problem med magen och det som fungerat och fungerar jättebra är ett veterinärfoder från RC (Hypoallergenic där proteinerna är spjälkade en gång). Verkligen inte billigt - 12 kg kostar -  ca 700 - men de veterinärbesök och Stomaxkurer vi betalade för tidigare var verkligen inte gratis. Så vi betalar 700 med ett leende. En 12-kgsäck räcker i ca 5 veckor.

Den andra hunden äter Doggy professional Extra för ca 400/18kg och mår jättebra på det. Han äter begärligt. Han får också lite av vår mat när det passar. Alltså lite grönsaker, en kött- eller fiskbit, vilket vi inte kan ge till maghunden. Jo, kokt torsk går bra.

Det är ju stor prisskillnad. Doggy kostar 22 kr/kg, RC -fodret 58 kr/kg. Vi försökte fasa in Doggyfodret till maghunden men bara litegrann resulterade i diarreer. Så vi betalar som sagt med ett leende.

Orijen prövade vi på Doggyhunden för drygt ett år sedan efter alla positiva skriverier och reklamkampanjer. Då fick vi verkligen problem, för nu blev han dålig magen och fick dessutom mjällig päls. Det fodret passade inte honom så det blev Doggy Professional Extra igen.

• hmcc

Man kan se det såhär:

Skulle du låta din hund leva på korvsmörgåsar?

Nej naturligtvis inte det låter inte nyttigt i längden.

Men hunden skulle älska det eller hur?

Du skulle förmodligen inte se hur hunden mår heller utan tro att den mår utmärkt.

Man kan jämföra billigare foder med att ge dom smörgåsar då det är otroligt mycket spannmål i, sen kan ni tänka er hur hunden mår EGENTLIGEN.

Så kolla upp hur mycket spannmål det är i fodret.

Ett dyrare foder är inte dyrare i månaden än ett billigare.

Två av mina hundar har varit uppfödda på doggy så innan jag vande dom av med det fick jag ge doggy, dom åt som hästar och sket ännu mer.

När jag sedan gick över till spanmålsfritt foder halverade jag portionerna, räkna på det

• BobMalin

Kör mästers komplett jakt till min 2½-åriga blandis. Var rädd att det inte skulle vara nå bra eftersom jag tycker det är väldigt billigt... men det passar henne perfekt! Härlig glansig päls, fäller knappt trots yvig päls, massor med energi och ett glatt humör :)

Och ett bra bajs ;)

• Marre79

Håller med om att man får kolla mängden spannmål i fodret.

Dock kan jag säga att det finns faktiskt foder som är bra, men ändå billigare än ex Royal, Hill´s, då de har mycket marknadsföring som vi som kunder betalar.

Exempel har du fått fått här i tråden: Arion, Standart, Eukanuba m.m

Bästa är att gå in i en djuraffär och hämta information så man kan jämföra själv.

• emsoca

jag har en 3årig jaktlabbe som jag gav royal canine förrut men har bytt till eukenuba som är billigare  + att dom har jägarrabatt så var 6e säck är gratis Glad. Jag ser ingen skillnad p åNeos päls eller hull sen bytet av foder

Svar på tråden Hundfoder?