• 3barnsmamman

Hundfoder?

Jag har en Golden Retriever som blir 2 år i vår. Hon får Royal Caninefoder. Det är ju väldigt dyrt om man jämför med andra sorter. Är det verkligen så pass mycket bättre, eller kan jag byta till något som är billigare utan att det går ut över hundens hälsa?

• Svar på tråden Hundfoder?
  • Marre79
    emsoca skrev 2011-02-15 17:30:50 följande:
    jag har en 3årig jaktlabbe som jag gav royal canine förrut men har bytt till eukenuba som är billigare  + att dom har jägarrabatt så var 6e säck är gratis Glad. Jag ser ingen skillnad p åNeos päls eller hull sen bytet av foder
    Å är man inte jägare så har man bonuskort på dessa ändå. Fast då är det väl var 10:e (?) säck som är gratis.

Arion har också bonuskort och där är var 7:e säck gratis
  • todielou

Jag har två schapendoes som nu börjat äta Magnusson..
    Det är ett svensk foder utan konstiga tillsatser och ett helt okej pris...
    Rekommenderar starkt

• 3barnsmamman
    hmcc skrev 2011-02-15 13:57:55 följande:
    Man kan se det såhär:

Skulle du låta din hund leva på korvsmörgåsar?

Nej naturligtvis inte det låter inte nyttigt i längden.

Men hunden skulle älska det eller hur?

Du skulle förmodligen inte se hur hunden mår heller utan tro att den mår utmärkt.

Man kan jämföra billigare foder med att ge dom smörgåsar då det är otroligt mycket spannmål i, sen kan ni tänka er hur hunden mår EGENTLIGEN.

Så kolla upp hur mycket spannmål det är i fodret.

Ett dyrare foder är inte dyrare i månaden än ett billigare.

Två av mina hundar har varit uppfödda på doggy så innan jag vande dom av med det fick jag ge doggy, dom åt som hästar och sket ännu mer.

När jag sedan gick över till spanmålsfritt foder halverade jag portionerna, räkna på det
    Kan du ge något exempel på spannmålsfritt foder? RC har ju runt 35-40% spannmål i sitt.
  • hmcc
    3barnsmamman skrev 2011-02-15 17:46:04 följande:
    Kan du ge något exempel på spannmålsfritt foder? RC har ju runt 35-40% spannmål i sitt.
    Kingsmoor eller färskfoder som tex Nordic eller Barf.

Jag vet inte hur det är med Orijen.

Sedan jag började med spannnmålsfritt foder har jag svårt att förstå att jag kunde ge foder med spannmål förut.
  • ModestyB

Håller med om att färskfoder och BARF är bäst, men många färskfoder innehåller också spannmål, så där får man se upp.
    Sen så är det ju så att alla inte kan ha en stor frys enbart till hundarnas mat (så är det för oss).
    Mina hundar äter som sagt Doggy professionel Extra Sensitive nu. Och dom bajsar inte alls mycket av det.
    Är en tumregel att ha så lite/inget spannmål som möjligt i fodret, men alla hundar reagerar inte negativt på det.

Hundar anses ju dessutom vara allätare, så det gäller ju att ge en balanserad kost, många som inte vet så mycket om BARF tror ju att det innebär att man enbart ger kött och ben osv. Så är det ju inte.

• MalinNiklasHarryBebis

vi köpte IMAS till våra hundar.
    det kostade 449 kr tror ja, på djuraffären.
    vi var jätte nöjda med det.

• Amanda0701

en fråga till er som ger färskfoder , innehåller inte det sjukt mycket vatten ?

• hmcc
    Amanda0701 skrev 2011-02-22 16:14:39 följande:

Nu ger jag inte färskfoder i huvudsak till mina men jag kan inte se någon nackdel med det, då ger man bara mer istället.

Jag lägger alltid mitt torrfoder i blöt för att det SKA vara mycket vatten i.

• ModestyB
    Amanda0701 skrev 2011-02-22 16:14:39 följande:
    Det innehåller ju inget tillsatt vatten och det är ju inget dåligt att det finns vätska i fodret... På sommaren brukar jag ge frysta köttburgare åt mina hundar när det är varmt... För vätskan och för att kyla av dom.
  • Amanda0701

ok men kissar dom inte extremt mycket mer .som exempelvis burkmat innehåller sjuktmycket vatten .o ska man bara ge mer så blir det ju  mycket dyrare ? :) 

• MammaTillDomFinaste

det är inte samma sak som burkmat! jag har inte märkt av nå mer kissning på mina. å dom äter enbart färskfoder.

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • ModestyB
    Amanda0701 skrev 2011-02-23 10:17:08 följande:
    ok men kissar dom inte extremt mycket mer .som exempelvis burkmat innehåller sjuktmycket vatten .o ska man bara ge mer så blir det ju  mycket dyrare ? :) 
    Det går inte att jämföra färskfoder med burkmat. Det blir inte heller dyrare att ge färskfoder än annat bra foder, men det tar extra plats i frysen.
Svar på tråden Hundfoder?