Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

Hundfoder?

Vi har alltid gett färskfoder och BARF. Inför semesterresor och nu inför flytt till bostad där vi verkligen inte kan klämma in en extra frys så har vi testat lite olika foder. Allt från dom dyraste till de billigaste (som ändå har bra sammansättning och råvaror). Vår hane har svårt att hålla hullet och vår tik behöver ett högenergifoder eftersom hon aktiveras mycket och fortfarande växer.

De jag gillat, som Standardt ex. har hundarna inte alls gillat. Magnussons åt dom inte alls. Orijen funkade inte för hanens mage. Köpte specialanpassat Boxerfoder, men det var värdelöst på alla sätt. Det som gör hundarna fina i hullet/pälsen och som även tillåter muskelbygge är faktiskt ett foder jag aldrig trodde jag skulle ge mina hundar-Doggy Professional Extra Aktiv Sensitive (Lamm och Ris). Det får vara så att det inte är det bäst ansedda på marknaden, det funkar fantastiskt bra för mina hundar! Och det är ett billigt foder. Jag "stödutfodrar" med Märgben och annat tugg och kött.

• ModestyB

Håller med om att färskfoder och BARF är bäst, men många färskfoder innehåller också spannmål, så där får man se upp.
    Sen så är det ju så att alla inte kan ha en stor frys enbart till hundarnas mat (så är det för oss).
    Mina hundar äter som sagt Doggy professionel Extra Sensitive nu. Och dom bajsar inte alls mycket av det.
    Är en tumregel att ha så lite/inget spannmål som möjligt i fodret, men alla hundar reagerar inte negativt på det.

Hundar anses ju dessutom vara allätare, så det gäller ju att ge en balanserad kost, många som inte vet så mycket om BARF tror ju att det innebär att man enbart ger kött och ben osv. Så är det ju inte.

• ModestyB
    Amanda0701 skrev 2011-02-22 16:14:39 följande:
    en fråga till er som ger färskfoder , innehåller inte det sjukt mycket vatten ?
    Det innehåller ju inget tillsatt vatten och det är ju inget dåligt att det finns vätska i fodret... På sommaren brukar jag ge frysta köttburgare åt mina hundar när det är varmt... För vätskan och för att kyla av dom.
  • ModestyB
    Amanda0701 skrev 2011-02-23 10:17:08 följande:
    ok men kissar dom inte extremt mycket mer .som exempelvis burkmat innehåller sjuktmycket vatten .o ska man bara ge mer så blir det ju  mycket dyrare ? :) 
    Det går inte att jämföra färskfoder med burkmat. Det blir inte heller dyrare att ge färskfoder än annat bra foder, men det tar extra plats i frysen.
Svar på tråden Hundfoder?