• Knyttensmamma

Hur träna och äta för att få bort mage?

Är inte överviktig, är ca 168 cm lång och väger strax över 60 kg, men mitt idjemått är uppe på 90 cm och jag ser gravid ut. Riktig putmage och byxorna passar inte längre. När jag vägde ca 57 kg var jag nöjd. Men hela hösten var jag lat/blev opererad/hade ont i ryggen vilket gjorde att jag låg hemma och åt och la på mig en massa istället för att träna och greja. Jag jobbar på förskola och äter samma mat som barnen. Husmanskost (liten portion) med en knäcke och en halv frukt och vatten som dryck till lunch. Frukosten äter jag oftast i två delar. Jag vill ha det nyttiga så därför äter jag naturell lättfil/ youghurt med banan och russin eller lite bär och solrosfrön och linfrön. Detta äter jag tidigt hemma innan jobb. På jobbfrukosten med barnen äter jag sen 1-2 knäckemackor med olika pålägg beroende på vad som finns då. Kaffe eller juice till. Mellanmålen på jobb är rena sockerbomber som kräm, nyponsoppa, pannkaka etc. Äter dock ändå när jag jobbar länge eftersom jag annars blir så himla hungrig. Kvällsmaten består av husmanskost. Ibland tar jag en frukt eller smoothie senare på kvällen. Jag är ute och går en timme några (2-3) dagar i veckan, tränar zumba 1-2 dagar i veckan med. Räcker det? Funderar på att börja styrketräna med antingen hemma eller på gym. Vad tror ni om detta? Kommer det att funka. Har precis kommit igång med träningen så jag ser inga resultat än...

• Svar på tråden Hur träna och äta för att få bort mage?
  • Nems

Ditt midjemått låter stort förhållande till din vikt. Har du ont i magen? Är den uppsvälld? Angående kosten har jag några frågor:

Vad innebär husmanskost för dig? Hur stora portioner äter du (hur många potatisar / hur många dl ris etc.)?  
    Har du möjlighet att äta knäckemackor även till mellis?

• Knyttensmamma

Ja magen är stor. Jag har "alltid" haft en tendens att det sätter sig där men just nu är det extremt. Nej har inte ont men uppsvälld kan den nog kallas kanske. Jag ser verkligen gravid ut. På allvar. Den putar som en mage med bebis i.

Husmanskost: korv i olika former, soppor, köttfärsrätter, etc...Jag äter max 2-3 potatisar, 2 biffar kankse. Ris...jag vet inte i dl..2-3 kanske? Kan ev ha med knäcke och äta. pålägget blir värre. Finns ingen kyl där jag kan förvara eget privat pålägg. Skivad banan kanske?

• MBert

Mitt tips är att äta mer protein och dra ner på kolhydraterna. Då ökar din fettförbränning.
    Det finns massor av små tips som gör stor skillnad på fettförbränningen. Låna Fredrik Pauluns bok om fettförbränning så får du tips! Kan också tipsa om hans bok om Isodieten kolla (www.isodieten.se ) som också går ut på att höja andelen proteiner och dra ner på kolhydrater.

Sen kan det vara bra att hålla koll på hur mycket man får i sig under en period för att "lära sig" var gränsen går, alltså föra matdagbok. www.matdagboken.se räknar ut ditt energibehov och håller koll på mängden fett, protein och kolhydrater. Där kan du även själv ange om du vill ha ett energiunderskott så att du kan gå ner i vikt.

När det kommer till träning så är en allsidig träning allra bäst. Varva kondition och styrka.
    Det finns inget som kan punktförbränna bort fettet på magen men när du tränar och äter rätt så tas fettet från magen också bort.
    Lycka till!

• Johan75

Skippa sockret!

Du pratar om mellanmålen - sluta ät dessa. Glöm inte att yougurth och juice också är väldigt mycket socker - sluta med dessa också.

Träna för att orka mycket och bli stark i kroppen. Träna inte för att förbränna kalorier, det är nästan alltid kontraproduktivt eftersom du måste träna så himla mycket för att förbränna så pass lite. Bygger du muskler kommer din kropp att bränna hela tiden istället.

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Kaisa Kavat skrev 2011-02-13 18:05:08 följande:

...hur många potatis/dl ris "skall" man äta?

/Kaisa

Så lite som möjligt. Du bestämmer.
  • Catz

Jag skulle aldrig äta middag två gånger per dag som du skriver att du gör. Lunch och kvällsmat med husmanskost som du skriver tolkar jag som lagade middagsrätter. Hade jag varit en hårt tränande person så är det en annan sak. Jag tränar som folk gör mest och de dagarna är det naturligtvis viktigt att jag äter bra och tillräcklig mat innan träningen för att orka. Men aldrig två middagar på en dag.

Alla jag träffat som äter två middagar per dag har lite extra kilon och undrar alltid varför de inte blir av med de extra kilona trots att de tränar. 

• Johan75

Glömde - kvällsmaten. Om du promt måste äta efter middagen så undvik kolhydrater (framförallt socker). Du behöver inge energi till musklerna på kvällen om du inte ska träna hårt efter middagen. Vitaminerna i frukten är bra men resten är socker. Ät frukten tidigere på dagen när du behöver bränsle.

• Knyttensmamma

Men socker finns väl inte mkt av i naturell lätt youghurt...det är sådan jag äter. Eller? Angående mellanmål..ska jag inte äta nåt mellan 12 och 18 alltså? Har alltid fått för mig att man ska äta mellanmål. Kan man inte byta ut det mot något nyttigt?

Det är ju svårt att inte äta två mål lagad mat när man har två små barn hemma som behöver det..Tar gärna emot fler tips..

• Johan75
    Knyttensmamma skrev 2011-02-13 20:08:59 följande:
    Men socker finns väl inte mkt av i naturell lätt youghurt...det är sådan jag äter. Eller? Angående mellanmål..ska jag inte äta nåt mellan 12 och 18 alltså? Har alltid fått för mig att man ska äta mellanmål. Kan man inte byta ut det mot något nyttigt?

Det är ju svårt att inte äta två mål lagad mat när man har två små barn hemma som behöver det..Tar gärna emot fler tips..
    Klart du kan äta mellanmål - inget socker bara och håll igen en del på kolhydraterna.

Naturell youghurt är helt ok.
Svar på tråden Hur träna och äta för att få bort mage?