jelena2 skrev 2011-02-14 21:03:43 följande:
Japp, jag gör ryggövningar oxå. För jag fattar att jag inte bara kan träna magen, utan även ryggen för att bli rak. Tränar även armar och ben, men lägger lite större vikt och energi på mage/rygg. För det är där jag vill se en förändring! Smalare lår eller större armmuskler är inget jag eftertraktar, det är möjligtvis en bonus.
Vad menas med statiska övningar? Har inte orkat läsa hela tråden, så förlåt om det blir upprepningar.
Äter bara godis på lördagar, mot innan när jag kunde äta varje dag. Och då borde skillnaden bli större: från 7 dagar till 1 dag i veckan?!?
Pratade med tränaren på gymmet som sa att jag bara ska äta proteiner om jag vill bygga muskler, annars behöver jag inte äta alls. Tycker du det är fel? Är så svårt att veta vem man ska lyssna på - alla tycker olika!

Ja - alla säger olika och det är sjukt jobbigt. Mitt råd är att inte lyssna blint på mig heller - googla som en galning och ta till dig kunskap. Lyssna exempelvis även på Mia här tråden även om det finns saker som jag inte håller med om i hennes filosofi.
Vill du bara bygga muskler går det bra att bara äta proteiner. Vill du inte bli sjuk tycker jag du ska lägga till lite vitaminer och antioxidanter. Vill du ha ett trevligt liv tycker jag du ska äta så lite kolhydrater som möjligt (utan att tänka att de är förbjudet med kolhydrater, råkar de hamna på tallriken någon gång är det ingen större fara) men unna dig ett eller två glas vin då och då, ibland kanske något gott bakat.
Kolhydrater är snabbränsle - ät så lite som möjligt. Måste eller vill du så ät detta innan träning. Mycket av senare forskning visar att de kolhydrater som du inte gör av med som bränsle gör att fett lagras i kroppen. Springer du marathon och tömmer alla dina energidepåer är det helt ok med snabba kolhydrater (till och med socker).
Proteiner bygger muskler och kroppen - ät dessa ofta och framförallt efter träning så att musklerna får en bra återhämntning. För mycket protein är svårt att få i sig.
Fett är bränsle - långtidsbränsle. Kroppen vill förbränna fett som bränsle och därför ska man äta fett hellre än kolhydrater. Fett ger även mättnad vilket gör att du äter mindre. Fett kan du äta ofta, det gör även att resten av maten smaker bra.
Med statiska magövningar menar jag
">plankan. Motsvarigheten för ryggen blir
hip raises. När det kommer till videon för hip raises förordar jag att man gör som han gör i andra delen av videon med ett ben rakt ut, och istället för att gå upp och ner så håller du så länge du kan - som med plankan.
Det är klart att det är bättre att äta godis en dag i veckan istället för sju. Det är dock bättre att inte äta godis alls.
Jag avslutar med att upprepa mig - du blir inte smalare om magen för att du tränar mage. För att bli plattare om magen måste du förbränna fettet som är där på något vis och tyvärr går det inte att välja vilket fett på kroppen som ska förbränns, så vad du gör för att förbränna detta fett spelar ingen roll.
Min filosofi är att du inte ska försöka träna bort fettett eftersom det är oeffektiv. Därmed inte sagt att man inte förbränner fett om man tränar, det gör man - men väldigt lite jämfört med hur mycket man måste träna. Ett exempel är väl en semla. Den ligger på ca 500 kalorier och det motsvarar minst en timme av riktigt hård träning - för EN semla. Det är så mycket enklare att inte äta semlan.
Träning ska vara kul och inte ett arbete för att förbränna kalorier. Tränar du hård förbränningsträning kommer du även att bli mer hungrig. Träna ska du göra för att bli snabbare, starkare, vigare och mer uttålig. Smalare ska du bli genom att äta proteiner och fett. Skippa lightprodukter eftersom du inte blir mätt länge på dessa.
En annan filosofi är att träna hårt och förneka den extra hunger man då känner. Det funkar också (även om livet blir trist i längden) och du kommer gå ner i vikt på detta sätt också ifall du klarar av att motstå hungern. Jag tror stenhårt på att du inte ska behöva gå hungrig eller underkasta dig stenhård träning under flerat timmar åt gången.