• Knyttensmamma

Hur träna och äta för att få bort mage?

Är inte överviktig, är ca 168 cm lång och väger strax över 60 kg, men mitt idjemått är uppe på 90 cm och jag ser gravid ut. Riktig putmage och byxorna passar inte längre. När jag vägde ca 57 kg var jag nöjd. Men hela hösten var jag lat/blev opererad/hade ont i ryggen vilket gjorde att jag låg hemma och åt och la på mig en massa istället för att träna och greja. Jag jobbar på förskola och äter samma mat som barnen. Husmanskost (liten portion) med en knäcke och en halv frukt och vatten som dryck till lunch. Frukosten äter jag oftast i två delar. Jag vill ha det nyttiga så därför äter jag naturell lättfil/ youghurt med banan och russin eller lite bär och solrosfrön och linfrön. Detta äter jag tidigt hemma innan jobb. På jobbfrukosten med barnen äter jag sen 1-2 knäckemackor med olika pålägg beroende på vad som finns då. Kaffe eller juice till. Mellanmålen på jobb är rena sockerbomber som kräm, nyponsoppa, pannkaka etc. Äter dock ändå när jag jobbar länge eftersom jag annars blir så himla hungrig. Kvällsmaten består av husmanskost. Ibland tar jag en frukt eller smoothie senare på kvällen. Jag är ute och går en timme några (2-3) dagar i veckan, tränar zumba 1-2 dagar i veckan med. Räcker det? Funderar på att börja styrketräna med antingen hemma eller på gym. Vad tror ni om detta? Kommer det att funka. Har precis kommit igång med träningen så jag ser inga resultat än...

• Svar på tråden Hur träna och äta för att få bort mage?
  • Johan75
    Mia D skrev 2011-02-14 20:20:55 följande:
    Fisk innehåller enkelomättat fett och är en mycket bra proteinkälla. 
    Johan75 skrev 2011-02-14 17:18:22 följande:
     lata sig i skuggen under dagen och lågintensivt arbete på morgon och kvällar. Konstigt nog inte en aerobicsklass i sikte.
     Det om något minskar ju stressnivån

Sen antar jag att många simmar där vilket är en utmärkt träning för hela kroppen, framför allt rygg och mage.  

Så det verkar vara en kanonidé. Låt oss alla flytta dit!  
    Japp jag flyttar gärna.

Nej, av någon orsak simmar inte de som bor där, nästan bara turister. Personer från karibien tar inte särskilt många medaljer vid simmästerskap heller. De idrottar inte på det viset.

På stresspunkten är vi helt överrens.

Vi är däremot inte överrens när det kommer till mättat fett. Färre och färre forskare hävdar att mättat fett är farligt.

Jag säger inte att man inte ska idrotta, det ska man. Man ska springa, simma, hoppa, kasta, lyfta och klättra - eller försöka hitta övningar som motsvarar eller simulerar detta. Däremot ska man träna för att bygga en stark kropp och en bra kondition, inte för att förbränna kalorier och bli smalare.

En positiv effekt av träning är att kroppen kommer hantera det du stoppar i dig bättre (ifall du inte stoppar i dig socker eller liknande) för att bygga upp muskler. En annan positiv bieffekt av träning är att du förbränner lite mer - dock gör det dig mer hungrig och det är en hunger man inte bör förneka.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    jelena2 skrev 2011-02-14 21:03:43 följande:
    Japp, jag gör ryggövningar oxå. För jag fattar att jag inte bara kan träna magen, utan även ryggen för att bli rak. Tränar även armar och ben, men lägger lite större vikt och energi på mage/rygg. För det är där jag vill se en förändring! Smalare lår eller större armmuskler är inget jag eftertraktar, det är möjligtvis en bonus.
    Vad menas med statiska övningar? Har inte orkat läsa hela tråden, så förlåt om det blir upprepningar.

Äter bara godis på lördagar, mot innan när jag kunde äta varje dag. Och då borde skillnaden bli större: från 7 dagar till 1 dag i veckan?!?

Pratade med tränaren på gymmet som sa att jag bara ska äta proteiner om jag vill bygga muskler, annars behöver jag inte äta alls. Tycker du det är fel? Är så svårt att veta vem man ska lyssna på - alla tycker olika!
    Ja - alla säger olika och det är sjukt jobbigt. Mitt råd är att inte lyssna blint på mig heller - googla som en galning och ta till dig kunskap. Lyssna exempelvis även på Mia här tråden även om det finns saker som jag inte håller med om i hennes filosofi.

Vill du bara bygga muskler går det bra att bara äta proteiner. Vill du inte bli sjuk tycker jag du ska lägga till lite vitaminer och antioxidanter. Vill du ha ett trevligt liv tycker jag du ska äta så lite kolhydrater som möjligt (utan att tänka att de är förbjudet med kolhydrater, råkar de hamna på tallriken någon gång är det ingen större fara) men unna dig ett eller två glas vin då och då, ibland kanske något gott bakat.

Kolhydrater är snabbränsle - ät så lite som möjligt. Måste eller vill du så ät detta innan träning. Mycket av senare forskning visar att de kolhydrater som du inte gör av med som bränsle gör att fett lagras i kroppen. Springer du marathon och tömmer alla dina energidepåer är det helt ok med snabba kolhydrater (till och med socker).

Proteiner bygger muskler och kroppen - ät dessa ofta och framförallt efter träning så att musklerna får en bra återhämntning. För mycket protein är svårt att få i sig.

Fett är bränsle - långtidsbränsle. Kroppen vill förbränna fett som bränsle och därför ska man äta fett hellre än kolhydrater. Fett ger även mättnad vilket gör att du äter mindre. Fett kan du äta ofta, det gör även att resten av maten smaker bra.

Med statiska magövningar menar jag
    ">plankan
    . Motsvarigheten för ryggen blir hip raises. När det kommer till videon för hip raises förordar jag att man gör som han gör i andra delen av videon med ett ben rakt ut, och istället för att gå upp och ner så håller du så länge du kan - som med plankan.

Det är klart att det är bättre att äta godis en dag i veckan istället för sju. Det är dock bättre att inte äta godis alls.

Jag avslutar med att upprepa mig - du blir inte smalare om magen för att du tränar mage. För att bli plattare om magen måste du förbränna fettet som är där på något vis och tyvärr går det inte att välja vilket fett på kroppen som ska förbränns, så vad du gör för att förbränna detta fett spelar ingen roll.

Min filosofi är att du inte ska försöka träna bort fettett eftersom det är oeffektiv. Därmed inte sagt att man inte förbränner fett om man tränar, det gör man - men väldigt lite jämfört med hur mycket man måste träna. Ett exempel är väl en semla. Den ligger på ca 500 kalorier och det motsvarar minst en timme av riktigt hård träning - för EN semla. Det är så mycket enklare att inte äta semlan.

Träning ska vara kul och inte ett arbete för att förbränna kalorier. Tränar du hård förbränningsträning kommer du även att bli mer hungrig. Träna ska du göra för att bli snabbare, starkare, vigare och mer uttålig. Smalare ska du bli genom att äta proteiner och fett. Skippa lightprodukter eftersom du inte blir mätt länge på dessa.

En annan filosofi är att träna hårt och förneka den extra hunger man då känner. Det funkar också (även om livet blir trist i längden) och du kommer gå ner i vikt på detta sätt också ifall du klarar av att motstå hungern. Jag tror stenhårt på att du inte ska behöva gå hungrig  eller underkasta dig stenhård träning under flerat timmar åt gången.
  • Timba
    Johan75 skrev 2011-02-14 21:56:01 följande:
    Ja - alla säger olika och det är sjukt jobbigt. Mitt råd är att inte lyssna blint på mig heller - googla som en galning och ta till dig kunskap. Lyssna exempelvis även på Mia här tråden även om det finns saker som jag inte håller med om i hennes filosofi.

Vill du bara bygga muskler går det bra att bara äta proteiner. Vill du inte bli sjuk tycker jag du ska lägga till lite vitaminer och antioxidanter. Vill du ha ett trevligt liv tycker jag du ska äta så lite kolhydrater som möjligt (utan att tänka att de är förbjudet med kolhydrater, råkar de hamna på tallriken någon gång är det ingen större fara) men unna dig ett eller två glas vin då och då, ibland kanske något gott bakat.

Kolhydrater är snabbränsle - ät så lite som möjligt. Måste eller vill du så ät detta innan träning. Mycket av senare forskning visar att de kolhydrater som du inte gör av med som bränsle gör att fett lagras i kroppen. Springer du marathon och tömmer alla dina energidepåer är det helt ok med snabba kolhydrater (till och med socker).

Proteiner bygger muskler och kroppen - ät dessa ofta och framförallt efter träning så att musklerna får en bra återhämntning. För mycket protein är svårt att få i sig.

Fett är bränsle - långtidsbränsle. Kroppen vill förbränna fett som bränsle och därför ska man äta fett hellre än kolhydrater. Fett ger även mättnad vilket gör att du äter mindre. Fett kan du äta ofta, det gör även att resten av maten smaker bra.

Med statiska magövningar menar jag
    ">plankan
    . Motsvarigheten för ryggen blir hip raises. När det kommer till videon för hip raises förordar jag att man gör som han gör i andra delen av videon med ett ben rakt ut, och istället för att gå upp och ner så håller du så länge du kan - som med plankan.

Det är klart att det är bättre att äta godis en dag i veckan istället för sju. Det är dock bättre att inte äta godis alls.

Jag avslutar med att upprepa mig - du blir inte smalare om magen för att du tränar mage. För att bli plattare om magen måste du förbränna fettet som är där på något vis och tyvärr går det inte att välja vilket fett på kroppen som ska förbränns, så vad du gör för att förbränna detta fett spelar ingen roll.

Min filosofi är att du inte ska försöka träna bort fettett eftersom det är oeffektiv. Därmed inte sagt att man inte förbränner fett om man tränar, det gör man - men väldigt lite jämfört med hur mycket man måste träna. Ett exempel är väl en semla. Den ligger på ca 500 kalorier och det motsvarar minst en timme av riktigt hård träning - för EN semla. Det är så mycket enklare att inte äta semlan.

Träning ska vara kul och inte ett arbete för att förbränna kalorier. Tränar du hård förbränningsträning kommer du även att bli mer hungrig. Träna ska du göra för att bli snabbare, starkare, vigare och mer uttålig. Smalare ska du bli genom att äta proteiner och fett. Skippa lightprodukter eftersom du inte blir mätt länge på dessa.

En annan filosofi är att träna hårt och förneka den extra hunger man då känner. Det funkar också (även om livet blir trist i längden) och du kommer gå ner i vikt på detta sätt också ifall du klarar av att motstå hungern. Jag tror stenhårt på att du inte ska behöva gå hungrig  eller underkasta dig stenhård träning under flerat timmar åt gången.
    man behöver inte gå hungrig när man tränar hårt för att gå ned i vikt. Rent skit snack dvs jag är trebarnsmamma och har kört löpning efter alla mina tre graviditeter och lyckats att gå ned ivikt utan att svälta mig, så det fungerar.
    dvs träna 4-5 gånger i veckan 1timme åt gången och då kan man äta det mesta och smatidigt gå ned vikt.
    ok man behöver inte hetsäta chips men äter man som ts, så funkar det.
    När det gäller delade magmuskler så gäller det att undersöka om man har delade magmuskler först, dvs alla har inte det efter en graviditet.
    dvs har man inte delade magmuskler då kan man köra styrketräning.
    Ts tänkte på en annan sak jag blir svullen om magen när jag äter mycket mjölkprodikter, kan det vara nåt som spökar.
    Ett annat tips som jag kan dela med mig av är att äta middag senare på kvällen och på det viset inte bli hungrig efter kvällsmackor. dvs hur många tjocka fransyskor finns det och där äter man middag sent på kvällen. dvs det är det totala dygnsintaget som räknas inte kvällsintaget.
  • Timba

skulle skriva situps men skrev styrketräning..

• Johan75
    Timba skrev 2011-02-15 14:12:34 följande:
    man behöver inte gå hungrig när man tränar hårt för att gå ned i vikt.
    Nej det är ju hela min poäng. Man behöver inte heller träna så hårt för att gå ner i vikt.
  • Enensammamma
    Mia D skrev 2011-02-14 20:17:59 följande:
    Vad sägs om nötter, fullkornskex, gröna grönsaker, banan, fikon och torkade bär plus vatten då förstås  ?
    All frukt och särskilt torkad innehåller mkt socker vilket triggar sötsug. Dessutopm ska alla mellanmål innehålla protein.

Nötter är bra men har högt energiinnehåll så ta MAX en näve isf

Ägg håller sig i rumstemperatur flera månader. Ställ dom ute annars nu på vinter/vår
  • Johan75
    Timba skrev 2011-02-15 14:12:34 följande:
    dvs träna 4-5 gånger i veckan 1timme åt gången och då kan man äta det mesta och smatidigt gå ned vikt.
    ok man behöver inte hetsäta chips men äter man som ts, så funkar det.
    Jag skulle kalla det en positiv bieffekt att det går att äta lite mer ifall man tränar så mycket. Samtidigt kommer du att vara mer hungrig och äta mer naturligt ifall du tränar hårt eftersom din kropp känner detta.

Att det funkar för dig är på inget vis heller ett bevis för att det funkar för andra.

Min tanke är att träning ska vara roligt. Du ska springa för att det är kul, för det är faktiskt roligt när man väl kommer igång. Ett effektivt sätt att göra löpning och träning tråkigt är däremot att se det som ett "nödvändigt ont" som man måste göra för att kunna äta det man vill, en förbränningssyssla.

Jag gillar överhuvudtaget inte att räkna kalorier (det finns faktistk bra och dåliga kalorier), men för skojs skull;

Du tränar 5 timmar i veckan - då förbränner du ca 500 kalorier i timmen - vilket ger 2 500 kalorier i förbränning, vi avrudar det till 3 000 för att ta i.

Dessa 3 000 kalorier är vad du förbränner extra ifall alternativet var att du låg ner på soffan och inte rörde dig. Skulle du exemplevis städa istället (5 timmar) motsvarar det ca 1 000-1 500 kalorier - vi säger 1 000 för att räkna lågt. Skulle du skotta snö en av dessa tilmmar så förbränner du mycket mer.

Eftersom jag antar att de flesta inte ligger helt still, speciellt om man har små barn, blir min slutsats att din "förbränningsvinst" hamnar på ca 2 000 kalorier i veckan.

Det motsvarar ungefär EN riktigt flottig kebabpizza i veckan eller ungefär en semla per timme löpning.

Slutsatsen är - JA du förbränner ifall du springer fem dagar i veckan, men det är så otroligt mycket lättare att äta rätt istället och strunta i alla dessa töntiga kalorier.

Att du springer en timme fem dagar i veckan applåderar jag - men det är ingenting som de flesta människor gör, och defenitivt ingenting som många otränade överviktiga personer bara kan börja göra.

Ska man träna för att förbränna i långa loppet tycker jag man ska bygga massa muskler eftersom de förbränner hela tiden, dygnet runt - även i vila.
  • bientot

Vilken massa bra tips! Är själv gravid och vill börja träna när kroppen repat sig efter förlossningen. (skriver en rad för att tråden ska sparas i mina favoriter...)

• Freiya

jättemycket bra tips! jag lägger också till den på mina favoriter :)

En sak jag såg att du skrev TS, var att du inte fick lägga mat i kylskåpet på jobbet? Kokt ägg och keso klarar sig en dag utan att vara i kylen, så det kan du ha med dig och lägga i ditt skåp eller nåt bara.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Timba
    Johan75 skrev 2011-02-16 08:36:41 följande:
    Jag skulle kalla det en positiv bieffekt att det går att äta lite mer ifall man tränar så mycket. Samtidigt kommer du att vara mer hungrig och äta mer naturligt ifall du tränar hårt eftersom din kropp känner detta.

Att det funkar för dig är på inget vis heller ett bevis för att det funkar för andra.

Min tanke är att träning ska vara roligt. Du ska springa för att det är kul, för det är faktiskt roligt när man väl kommer igång. Ett effektivt sätt att göra löpning och träning tråkigt är däremot att se det som ett "nödvändigt ont" som man måste göra för att kunna äta det man vill, en förbränningssyssla.

Jag gillar överhuvudtaget inte att räkna kalorier (det finns faktistk bra och dåliga kalorier), men för skojs skull;

Du tränar 5 timmar i veckan - då förbränner du ca 500 kalorier i timmen - vilket ger 2 500 kalorier i förbränning, vi avrudar det till 3 000 för att ta i.

Dessa 3 000 kalorier är vad du förbränner extra ifall alternativet var att du låg ner på soffan och inte rörde dig. Skulle du exemplevis städa istället (5 timmar) motsvarar det ca 1 000-1 500 kalorier - vi säger 1 000 för att räkna lågt. Skulle du skotta snö en av dessa tilmmar så förbränner du mycket mer.

Eftersom jag antar att de flesta inte ligger helt still, speciellt om man har små barn, blir min slutsats att din "förbränningsvinst" hamnar på ca 2 000 kalorier i veckan.

Det motsvarar ungefär EN riktigt flottig kebabpizza i veckan eller ungefär en semla per timme löpning.

Slutsatsen är - JA du förbränner ifall du springer fem dagar i veckan, men det är så otroligt mycket lättare att äta rätt istället och strunta i alla dessa töntiga kalorier.

Att du springer en timme fem dagar i veckan applåderar jag - men det är ingenting som de flesta människor gör, och defenitivt ingenting som många otränade överviktiga personer bara kan börja göra.

Ska man träna för att förbränna i långa loppet tycker jag man ska bygga massa muskler eftersom de förbränner hela tiden, dygnet runt - även i vila.
    fast jag tycker att det är mycket svårare att tänka hela tiden vad man får och inte får äta, mycket lättare att träna och inte behöva bekymra sig om det och sen får man ju andra positiva bieffekter med det, man blir piggare, starkare, uthålligare ja listan kan göras hur lång som helst.
Svar på tråden Hur träna och äta för att få bort mage?