• pedagogmamman

Hoppa över barnskolan?!

Barnskolan (förskoleklass, "nollan", kär skolform har många namn...) är inte obligatorisk. Väljer föräldrar att deras barn ska hoppa över barnskolan får barnet gå kvar i förskolan ett extra år. Skulle ni göra så??

Jag arbetar själv som förskollärare och blev stum häromdagen när en mamma hävdade att de inte bestämt sig än om dottern skulle gå i barnskola till hösten eller ej. Det vore ju enligt mig helt i sin ordning att sätta henne i barnskola, min son ska själv börja i höst och de är lika gamla.

Tänk vad de missar. Och inget ont om vår verksamhet på förskolan, men när barnen fyllt sex år så börjar de faktiskt växa ur förskolan riktigt rejält, det behövs nya utmaningar. Och det sociala... Jag kan inte se framför mig att vår son hoppar över barnsklan för att sen efter ett år börja direkt i ettan...

• Svar på tråden Hoppa över barnskolan?!
  • lövet2

För vår del har barnen inte gått på dagis alls. Lekis/deltidsförskolan/barnskolan/förskoleklassen/6-års har däremot känts rätt självklar. Bra som skolförberedande och de får liksom leka i hop sig till en klass inför skolstarten ...

• Yosa

Jag år också förskollärare och jobbar just nu i förskolan. Dottern börjar förskoleklass i höst och kan inte heller för mitt liv förstå att man väljer bort detta. Inte alls samma verksamhet som förskolan. Inte ens läroplanen är densamma, vet de om de?

• Jessa med 3

Förskoleklass tycker jag är ett fantastiskt inskolningsår i skolan, där gruppen ges chans att lära känna varandra och alla får en rolig mjukstart. Hur bra som helst!

• Gloria01

Det jag inte kan förstå är hur man väljer att lämna sina barn på dagis 8timmar om dagen varje dag. För mig skulle det kännas att förskolelärarna uppfostrar mina barn. Och det är väl mitt jobb som förälder att uppfostra mina barn? Däremot tycker jag det är helt okej att lämna barnen på dagis några timmar om dagen då det är bra för barnen att umgås med andra barn. 

• Yosa

Vad är dagis för något? Dit skulle jag inte heller vilja lämna men till en förskola med läroplan skulle jag gärna (och gör) lämna mina barn. Har du läst läroplanen? Vet du vad man gör i en förskola? Vet du vad din kommun har för mål och riktlinjer på sina förskolor?

• Mälaröbo

Min son skulle få raptus om jag hindrade honom från att komma iväg till skolan efter sommaren. Han är SÅÅÅ trött på förskolan och alldeles för understimulerad. Kul att bli kvar med "bebisarna" när de andra går till skolan...
    Personalen på förskolan kommenterade själva det här strax innan jul: "Det är så kul att se att de växer ifrån oss. Han behöver verkligen komma iväg och få göra något mer stimulerande."

• pedagogmamman
    Gloria01 skrev 2011-02-13 19:08:08 följande:
    Det jag inte kan förstå är hur man väljer att lämna sina barn på dagis 8timmar om dagen varje dag. För mig skulle det kännas att förskolelärarna uppfostrar mina barn. Och det är väl mitt jobb som förälder att uppfostra mina barn? Däremot tycker jag det är helt okej att lämna barnen på dagis några timmar om dagen då det är bra för barnen att umgås med andra barn. 
    Nu var det ju inte detta som var frågan, även om jag känner mig nödgad att svara på dina tankar... Vi är ett komplement till föräldrarna och ett ställe där barnen möts i lek och lärande.

Kommentarer som detta uppmanar bara föräldrar till att ha dåligt samvete, en uppmaning som är fruktansvärt förlegad och obetänksam. Min son går heltid på förskola - eftersom vi jobbar heltid - och får där möta många vuxna. Vilken rikedom!!!

Sluta upp att skuldbelägga alla arbetande föräldrar.
  • Leija
    Vissa skulle nog inte ha råd att köpa mat eller betala tex hyra om de inte lämnade 8 timmar/dag. Samhället fungerar så och man ska faktiskt vara glad att man har ett jobb att gå till... Det är det inte alla som har.
  • Tygtiiger
    Själv kan jag inte tänka mig att gå hemma i sex år och bli försörjd av min man, jag är stolt över att jag jobbar och kan försörja både mig, man och barn om det kniper. En enorm trygghet att vara två familjeförsörjare. Och jag har varma minnen av mitt eget dagis och ser hur mycket bra saker min son lär sig på förskolan, så jag tycker det är kanon. (Och "några timmar"? Fem timmar är ok och då är man en God Förälder men åtta suger elefantballar? Huh?)

För att återgå till TS: de föräldrar som jag har träffat som har valt förskola istället för förskoleklass har ibland haft barn som de tycker inte är riktigt mogna för förskoleklassen utan behöver växa till sig något halvår på förskolan istället.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • pedagogmamman

Grejen med barnskolan är ju - tycker jag - att de får växa till sig DÄR, att det fungerar som en övergång till "riktiga" skolan. Förr - när man började vid sju års ålder- var man ju kvar givetvis. Nu är det andra tider och förskoleverksamheten är upplagd på det sättet att barnen får utmaningar som på ett naturligt sätt leder över dem till barnskoleverksamheten.

Eller som vi sa til mamman som tvekade kring barnskolan: Vi kan inte garantera att er dotter får rätt utmaningar om hon är kvar, eftersom alla de andra i hennes grupp då skulle vara ett år yngre.

Att de sen kör henne till förskolan i en Emmaljunga scooter är ju en annan sak, hrrmm...

• Busbellan

Min son gick ett extra år på dagis, men det var för att han har särskilda behov och inte alls växt ifrån dagisåldern.
    Det året var bra, innan det var dags för särskolan för honom

Däremot hade jag inte gjort det med mina andra barn, förskoleklassen är en bra övergång till skolan tycker jag

Mamma till Nora, August och Ella
  • mamma till 2 frön

Självklart ska barn gå i förskoleklass (Det heter inget annat!!!!). Ett bra förberedelseår inför skolstarten i år ett. Förskolan (Den heter inte heller något annat!!!!) är en av formerna inom barnomsorgen alltså inget alternativ till skola. Förskolan har en egen fantastisk läroplan som ska stimulerar barnen till att upptäcka och lära medan förskoleklassen går under grundskolans läroplan och ska genom lek grunda sina aktiviteter mot målen (kunskapskraven) i den. I min kommun har man inte rätt till barnomsorg/förskola som sexåring om man väljer att inte gå i förskoleklass så tillvida att det inte föreligger mycket speciella behov. Förklara skillnaderna för föräldern h*n vet förmodligen inte skillnaderna och vad hon väljer bort. 

Ja, jag är trött på att man inte benämner saker vid sitt rätta namn!! Det är inget kärt barn med många namn, punkt.
  • pedagogmamman

Jo, det heter olika på olika ställen. Förlåt så mycket för det men så är läget :)

• Tonx

För mig är förskoleklass en självklarhet. Min 5,5 åring längtar som tusan dit! Hon tycker att "dagis" börjar bli tråkigt. Hon är jätteintresserad av att läsa, skriva och räkna och även om personalen på förskolan gör sitt bästa för att stimulera de barn som är intresserade av sånt så räcker faktiskt inte tiden till att ha undervisning för de 3-4 barn som gillar sånt.
    Shit, jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt ledsen dottern skulle bli om jag inte lät henne börja förskoleklass, det gör ont bara att tänka tanken.

• Busbellan
    pedagogmamman skrev 2011-02-14 11:08:25 följande:
    Jo, det heter olika på olika ställen. Förlåt så mycket för det men så är läget :)
    Nej, det heter inte olika även om folk väljer att säga olika
    Förskoleklass heter den skolform som 6-åringar går i, ingeting annat

Sen bryr jag mig inte det minsta om vad man kallar det, säger ju själv fortfarande lekis då och då
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Hoppa över barnskolan?!