• Clivia

Spolning och/eller Pergo?!

Hej alla!

En lång historia kort: vi sökte hjälp på en privat mottagning när vi försökt få barn i 1,5 år. Det togs prover på oss båda och de visade att allt var bra. Läkaren rådde oss att prova Pergotime och om det inte funkade så skulle hon spola äggledarna för att se så att allt var som det skulle där. Tyvärr fick jag en sjukdom med starka smärtor i samma veva och vi bestämde oss för att vänta med att prova Pergo och lade planerna på barn på is tills jag blev bättre. Vi fortsatte att ha oskyddat sex dock, men det blev ingen graviditet. Men nu, 3 år efter att vi började försöka är jag bättre och nu vill vi ta upp försöken på allvar. Glad Men nu till saken: jag är ganska rädd för eventuella biverkningar av Pergotime och funderar på varför man får det så "lättvindigt", innan man tex spolat äggledarna. Borde man inte göra det innan man börjar med Pergo? Varierar det mellan olika mottagningar, hur man gör? Jag känner inte något vidare förtroende för läkaren jag hade, tror att jag ska byta...

Är väldigt tacksam för alla synpunkter och råd!

• Svar på tråden Spolning och/eller Pergo?!
  • kvinnan78

har du regelbunden mens?? har ni tagit hormonprover??

Mamma till Lukas född 23 okt 2008
  • Clivia

Ja, jag har regelbunden mens och ägglossningar och vi har tagit hormonprover! Glad

• kvinnan78

de flesta mottagningr kör efter en framtagen rutin o jag har själv gjort den..o man börjar som oftast med pergo utan spolning....spolning har två effekter 1 utesluta försträngning eller stop 2 man har sett att man har en lite större chans att bli gravid direkt efter en spolning, de retar igång saker o ting. Har du relgebunden mens så har du troligen heller inget stop heller

• Clivia

Okej! Det känns bara som att man borde välja att börja med det som är minst onaturligt för kroppen; hellre en "retning" med kontrastvätska i äggledarna än tillskott av hormoner...

• kvinnan78

mmn men en spolning är inte trevligt...det gör ont.. så får man till det med pergo utan den så skulle jag vara glad

• lavli

Jag har oregelbunden mens och fick spola min äggledare innan jag började med Pergo.. Att spolningen kändes ska jag inte ljuga om men det gick över lika fort igen.
    Äter min sista pergo imorgon så nu är det bara att hålla tummarna

• Clivia

Då kanske ev. biverkningar av Pergo är att föredra?! Kanske inte borde fråga (för att inte få vatten på min kvarn Flört) men fick du några/mycket biverkningar av P?

• Clivia
    lavli skrev 2011-02-14 12:20:01 följande:
    Jag har oregelbunden mens och fick spola min äggledare innan jag började med Pergo.. Att spolningen kändes ska jag inte ljuga om men det gick över lika fort igen.
    Äter min sista pergo imorgon så nu är det bara att hålla tummarna
    Fick det gå någon tid emellan spolningen och det är du började med Pergo? För att se om det räckte med spolning?

Håller tummarna för dig också! Glad
  • kvinnan78

nej pergo funkade aldrig på mig....tyvärr..kände inte av dom nått spec alls

• Clivia

Jättetråkigt att det inte funkade! Antar att du gladeligen tagit lite biverkningar av dem bara det hade funkat...

Tack för att du delar med dig! Skönt att få lite perspektiv på allt!

• Smultronbubblan

Hej!

Vi påbörjade utredning i december -10 på en privat klinik. Jag har gjort spolning som en del av utredningen. Även kontraströntgen ingick. Det gjorde inte det minsta ont på mig. Jag var livrädd innan för att många här på fl har skrivit hur ont det gör. Jag vill bara berätta att det inte alltid gör det. Det var stopp i mina äggledare och det lossnade när de spolade. Med stopp i äggledarna blir det ju väldigt svårt att bli gravid eftersom spermierna inte kommer fram till ägget! Jag har alltid haft regelbunden mens. Det kan vara så att man haft någon liten infektion någon gång i livet som orsakat stopp, men exakt vad det beror på går ofta inte att säga.

Jag tycker du ska be om spolning innan du börjar med pergotime. Har du stopp hjälper ju ingen pergotime i världen!

Lycka till! 

• soffien

jag fick göra en spolning med kontraströntgen först, och det såg bra ut inget stopp eller nått men jag blev iaf gravid direkt efter, de såg massor av äggblåsor på röntgen så då sa de åt mig att åka hem och köra på  

själva rötgen gjorde inget ont men ett tag efter, en kvart-halvtimma, så fick jag jätte ont,typ som mensvärk, men det gick sanbbt över igen. 

• Hjärtefröjd

Jag har spolat ägglevarna och tyckte inte det kändes särskilt mycket. Inte heller har jag fått några biverkningar av pergotime, så det är nog väldigt olika från person till person.

• lavli
    Clivia skrev 2011-02-14 12:29:53 följande:
    Fick det gå någon tid emellan spolningen och det är du började med Pergo? För att se om det räckte med spolning?

Håller tummarna för dig också! Glad
    Dom skulle mest kolla att det inte va stopp.
    Jag har PCO så jag vet inte ens om jag har Äl så nu väntar jag in det..
  • Clivia
    Smultronbubblan skrev 2011-02-14 13:09:42 följande:
    Jag tycker du ska be om spolning innan du börjar med pergotime. Har du stopp hjälper ju ingen pergotime i världen!

Lycka till! 
    Det är precis så jag tänker också! Att börja med Pergo innan man vet om det är stopp eller inte känns som en onödig påfrestning för kroppen!  Tack! Glad
  • Clivia

Sammanfattningsvis blir jag mer och mer övertygad om att jag ska sluta oroa mig så förbenat mycket för ev biverkningar och smärtor, be om en spolning först och ta saker och ting som de kommer! Hoppas att övertygelsen håller mer än bara idag! Flört Är så otroligt fint att höra era upplevelser och råd!  

• Älgen

Jag skulle absolut göra spolningen först. Det gjorde inte ont på mig men om det skulle göra det så är lite smärta bättre än att börja med mediciner skulle jag tycka.
    Har flertalet vänner som blivit gravida efter spolningen.

Om du bor i Stockholm, eller nära en IVF klinik skulle jag göra spolning samt evt. resterande utredning där. De vet vad de gör, är uppdaterade (vilket inte alla gynekologer är) om de senaste rönen och kan föreslå bäst behandling för just er. De gör hela utredningen snabbt och effektivt vilket inte alla gör enligt min erfarenhet.

Lycka till!

Svar på tråden Spolning och/eller Pergo?!