• anassio

Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???

Hej!

Jag har en liten fråga:

Hur många av er som har köpt hus har själva sparat ihop varenda krona till kontantinsatsen???

Jag  (är i 30-års såldern) har nu många vänner som har köpt hus men inte en enda har sparat ihop till kontantinsatsen själva!
    Antingen har det fått eller fått låna pengar av sina föräldrar/svärföräldrar.

Hur gör man när man inte har den hjälpen och ändå förtvivlat gärna vill ha ett eget hus till sin familj?

det är ju så mkt pengar som ska sparas att det känns helt oöverkomligt...

Hur har ni kunnat betala kontantinsatsen till ert hus?

• Svar på tråden Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???
  • Julia Jessan

Har bara läst TS:

Vi kommer att ha sparat ihop det som behövs till kontantinsatsen. Eftersom vi numera bor "på landet" så kommer huset inte att kosta mer än ca 1miljon och då blir kontantinsatsen inte så hög (jämfört med när vi funderade på att köpa hus i storstan och knappt fick en skrubb för samma pengar...).

Vi sparar som tokar: jag pluggar och extrajobbar, han jobbar. Vi har nu en lite tuffare budget där vi inte går ut och äter och inte handlar några kläder eller sk sällanköpsvaror. Vi har 1500 var i fickpengar varje månad som vi själva bestämmer över så där kan vi ev unna oss, men då väljer man det själv. Vårt kreditkort vilar (vi använder det i vanliga fall till klädinköp och restaurang - men betalar självklart innan det börjar dras ränta).

Just planerar vi att ha sparat ihop minst 150.000 till våren (100.000 kvar). Det är lite hårt, men vi vill verkligen gå in i hus utan blancolån, vi har klarat oss från det hittills (vår bil för 160.000 är också köpt kontant). Vi försöker ha inställningen att allt ska köpas kontant utom hus. Punkt. Vilket innebär att man ibland får VÄNTA med att köpa - ja jättetrist men man sover bättre på natten. Våra föräldrar har haft problem med ekonomin och vi har lovat varandra att vi aldrig ska hamna där!

Våra kompisar tycker väl att vi är lite tråkiga ibland, men har man inte råd så har man inte råd! Eller så väljer man att ha råd med något annat. Jag känner mig verkligen inte snål - när vi inte tuffar till oss som nu så bjuder vi gärna på mat eller restaurang, eller andra aktiviteter - men vi är hela tiden medvetna om att vi väljer bort något annat.

• Krumpy

Jag har precis köpt bostadsrätt och jag lånade av föräldrar till kontantinsatsen. (Till stor del
    för att jag precis har skiljt mig). Jag och min fru bodde i hyresrätt innan, det var så klart oekonimiskt med.

Men en sak som slår mig, som man läser om överallt, är att folk med TVÅ inkomster
    snålar med lunchmat, klädesköp, osv. Det är den bittra sanningen att Sverige är ett
    land där inkomsterna inte räcker till mycket när man har barn osv. Såvida inte mannen och
    kvinnan tjänar vars 40.000 kr/mån förstås eller mer, typ Solsidan-folket.

• sarsparis

har bara läst ts
    Vi har själva sparat ihop till ca 300000:- som gick till 10 % kontantinsats, lagfart och pantbrev. Det tog faktiskt inte allt för lång tid och jag  ångrar att jag inte sparade mer pengar när man inte hade barn. vi var två normalinkomsttagare utan några andra lån med ett barn. vi kunde spara 8000-10000:-/mån, då bodde vi i hyresrätt med ca 8000:- i hyra inkl el. på ett år hade vi fått ihop ca 100000:- vi bestämde helt enkelt att prioritera sparande framför resor, ny bil, nya möbler, fina kläder, restaurang besök mm. det enda vi verkligen inte snålade på var maten och bra kläder till barnen.

• Kajee

Jag hade "tur" och ärvde pengar.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Runguska

Beror väl lite på hur mycket husen kostar öpå orten där man bosätter sig. Huset vi bor i nu kostade 365000. Inte så svårt att spara ihop till den kontantinsatsen, på många platser kostar ju kontantinsatsen mer än hela vårat hus! Och nej, huset är inte ett ruckel, finns inget renoveringsbehov, tomten är lagom stor, uppvärming med pellets osv. Orten ses väl dock inte som så attraktiv antar jag.

beskrivningar.capitex.se/objdesc.aspx&TYP=CMVilla&Skin=SkogsVillaMaklaren&From=Hemnet

Ett grannhus, vårat har dock "bättre" planlösning och är större till boytan sett. Var ute till samma pris som vårat då vi flyttade hit. Faktum är att vi även ringde på det huset men fick veta att det redan var sålt.

• Falangist
    GrannenUnder skrev 2011-02-15 14:24:48 följande:
    Jag köpte inget onödigt under ett år(köpte fortfarande kläder, en ny soffa osv osv men överdrev inte konsumtionen) och sparade över 75.000kr som vikarie på förskola, min sambo fick pengar något år innan från när hans föräldrar sålde sin villa, så ihop kunde vi lägga drygt 30% kontant när vi köpte. Okej att det blir knepigare att spara när man har barn som kostar, men det är faktiskt inga problem för "ungdomar att komma in på bostadsmarknaden" som alla pratar om, det kan jag faktiskt inte hålla med om! Det beror helt på prioriteringar! Är man 18 år, nyss tagit studenten, och saknar jobb SKA man inte ha bostadsrätt, så jag ser inte riktigt problemet med kontantinsatsen. Bostadsrätt borde inte vara första bostaden, man kan bo hemma eller i hyresrätt och spara, innan man köper.
    Men, det är vad jag tycker. =) (Och så kommer vi ihåg att det finns undantag i alla lägen Flört)

Ja, det finns undantag i alla lägen. Som i storstäderna där det är eoerhört svårt att få tag på hyresrätter, även i riktiga ytterområden.
    Många unga (20-25 år) hamnar dessvärre hemma hos föräldrarna i väntan på lägenhet. Om de inte har pengar till en kontantinsats blir flytten ännu svårare. 
  • Konvaljen

Vi köpte vårt hus innan de nya lånereglerna och lånade till hela köpesumman.
    Vi prioriterade att ha en stor buffert. Vi köpte huset privat och värderade upp det vid tillträdet och lade om halva topplånet till bottenlån.

• Falangist

Sen är ju diskussionen om det rimliga eller orimliga i att spara ihop till kontaninsatsen till stor del beroende av hur mycket huset kostar. Det är ju, som någon skrev, väsensstor skillnad mellan att spara ihop 15% av 300 000 och 15% av 3 000 000...
    Den kontantinsats vi måste slanta upp när det blir dags ligger ett stycke över 300 000, det vill säga hela köpesumman för själva huset i vissa regioner. 

• Sessilou

Som ovanstående skrev: det är stooor skillnad på summan av kontantisatsen beroende på huset eller lgh kostnad.

Om jag skulle skilja mig, då blir jag ensamstående med ett barn utan någon speciellt stor buffert, och så skulle jag såklart vilja bo kvar här så att barnet har nära sina föräldrar o förskolan osv.

Bor i sthlm i en närförort, och här kostar en liten 1:a runt 1500000 - 2000000 kr. Plus hyra på runt 2000-3000 kr.
    Har en medellön.

Kontantinsatsen skulle ju bli typ 300000 kr...det skulle ta mig lite mer än 3 år att eventuellt kunna spara ihop till det. helt sjukt.....och hyresrätter finns ju inga kvar om man inte stått i bostadskön i minst 10 år. Man blir fan mörkrädd.

Less is more=)
Svar på tråden Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???