• anassio

Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???

Hej!

Jag har en liten fråga:

Hur många av er som har köpt hus har själva sparat ihop varenda krona till kontantinsatsen???

Jag  (är i 30-års såldern) har nu många vänner som har köpt hus men inte en enda har sparat ihop till kontantinsatsen själva!
    Antingen har det fått eller fått låna pengar av sina föräldrar/svärföräldrar.

Hur gör man när man inte har den hjälpen och ändå förtvivlat gärna vill ha ett eget hus till sin familj?

det är ju så mkt pengar som ska sparas att det känns helt oöverkomligt...

Hur har ni kunnat betala kontantinsatsen till ert hus?

• Svar på tråden Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???
  • Marre79

Vi bodde i en billig lägenhet och jobbade 100% båda två, så vi kunde spara en del pengar. Tror vi sparade ca 140.000 på ca 1,5 år.

• Kazeer

I huset vi bor i nu har vi betalat kontantinsatsen själv. Men det är tack vare att vi har ägt några hus och lägenheter förut och sålt dessa med vinst.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miss Lau

Vi har betalt själva, tack vare bra vinst på tidigare bostäder. Men även för första bostaden betalade vi själva. Sparade ordentligt under ett år och köpte sen ett br-radhus där vi hade råd att lägga 10% kontant.

• Hanniz84

vi betalade kontaninsatsen själva... kunde göra det tack vare försäljning med vinst utav annan bostad, som min man hade innan vi träffades, den hade han dock lånat 100% till...

ISA 1/8-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • Brockmadigan

Mitt hus kostar 2,6 miljoner, jag har lån på 2 miljoner och huset värderas till 3 miljoner idag. Har sålt 2 lägenheter med vinst tidigare.

• tessimessa

Vi kommer inte att kunna betala kontantinsatsen själva... för ett hus här där vi bor skulle vi behöva ha upp en halv miljon och vi bor i hyresrätt och kan därför inte sälja och göra vinst. Även om vi kan spara 10 000 kr i månaden, vilket vi kunde innan vi fick barn vissa månader, skulle det ta 5 år av bara sparande för att få ihop till ett hus. Aldrig kunna unna sig nåt annat... Sjukt!

• Jordgubbssmak

Jag håller med TS här och ser ett stort problem för förstagångsköpare att ta sig in på markande med de lånevillkor som finns nu. Det krävs nästan att man rean ägt en bostad som gått med vinst. 

• lammet

Vi har sålt lägenhet med vinst och på så sätt kunna betala kontantinsatsen och lite till. Sen beror det ju på i vilken prisklass man lägger sig. Jag skulle aldrig betala 3-4 miljoner för mitt boende men det gör ju många och då blir det ju tungt att betala insatsen själv. jag skulle för övrigt aldrig köpa hus om jag skulle måsta låna mycket. Det finns ju trevliga bostadsrätter och hyresrätter med. 

• Kjell2

Köpte första bostaden billligt, en liten, och betalade hela kontantinsattsen, 50 000 kr,  med sparade pengar. Har därfter amorterat kraftigt hela tiden och gjort bostadskarriär. Sålt den gamla, använt överskottet till kontantisatts för den nya osv. Har idag ett perfekt hus som är belånat till 50%.

Svar på tråden Hur många har betalat kontantinsaten SJÄLV???