• essemia

Välling som är gluten och mjölkfri?

Vi har gjort sk patch-test och det visade dig att vår tjej är allergist mot både mjölkprotein och olika sädesslag, samt soya. Så nu ska vi testa att utesluta detta ut hennes kost ett par månader och se om det blir bättre (hennes allergi har yttrat sig i att hon blivit förstoppad).

Vanlig mat tycker jag att jag har koll på, och det finns ju en del burkar som är fria från både mjölkprotein och "gluten" (det är INTE gluten, det har de kollat men om jag går efter glutenfri kost så täcker det in det vi ska undvika). Mitt problem är vad jag ska hitta på till frukost och kvällsmat. Hon brukar få välling på kvällen (och ev om hon vaknar på natten) annars gröt till frukost. Hittar inga fullgoda ersättningar, Sinlac-gröten vägrar hon.... och mjölkersättningar som Pepticate och Althera blir hon inte så mätt på. Har för mig att jag tidigare sett risvälling och majsvälling men tyckts inte hitta det längre...?

Tips? Kan tillägga att hon är 1½ år.

• Svar på tråden Välling som är gluten och mjölkfri?
  • essemia

Ni som ändå verkar lite hemma på det här, jag lyckas inte hitta något bra allternativ till matlagningsgrädde eller creme fraiche, finns det alls? Jag menar som är fritt från mjölkprotein, soya och sädesslagen?

• ELI 79

Det finns ingen välling som saknar både gluten och mjölk!! Så ge inte enago!!!

• Smulan87

Min kompis ger den till sin son som är glutenallergisk enligt doktorns sägan. Konstigt isåfall.

• smultronbål

webbutik.barnmatsbutiken.se/

Där finns det ett märke, Holle, som har grötpulver som är mjölk och glutenfria. Ekologiskt till på köpet! :)

Använd mjölkfri ersättning och blanda i någon ,atsked hirs-, majs eller risgrötpulver så blir det välling. Lycka till!

• Zinara

Majsvälling innehåller skummjölkspulver men fungerade på min dotter i början när hon var allergisk (har växt bort nu) Det går även att göra egen välling på Maizena mjöl, men har tyvärr inget hemma just nu så vet inte om det inehåller mjölk då, vet bara att man blandar mjöl och vatten

• ELI 79
    Smulan87 skrev 2011-02-24 19:30:52 följande:
    Sempers från 6 mån har en gluten och mjölkfri. De vet jag att dom har
    ja semper har en som precis kommit till affär...den är rätt ofta restad och har varit restad väldigt länge nu men den ska finnas åter i affär.

däremot vet jag inte exakt vad den innehåller så den inte innehåller havre. Glutenfria produkter kan innehålla havre men är man sädesslags allergisk så tål man inte heller havre så kolla upp det först isf.
  • essemia

Jag får nog höra av mig till dietisten igen tror jag. Enagos välling körde vi ett tag när vi trodde att det bara var mjölkprotein hon inte tålde, likaså hade vi Enagos gröt. Just nu blandar jag Pepticate (samma sak som Althera och Nutramigen, den "godaste" av de tre) med just majsvälling, för att vänja henne vid smaken på Pepticat'en. Är inne på ungefär 50/50 så det verkar lovande. Dock så är ju inte det så mättande... Fick hemskickat något "risgrötmjöl" och provade göra gröt på den....fy fasiken, blev tapetklister som smakade urk... men visst, man kanske kan blanda i lite av den i pepticat'en sen....

Sen har vi fortfarande inte hittat någon gröt som hon gillar, vägrar Sinlac... Suck, det här känns så jobbigt. Hon är egentligen inte kräsen men det här produkterna smakar ju faktiskt sällan bra. Håller alla tummar och tår för att det här kommer växa bort.

Smulan87: verkar ju jättemärkligt att din kompis läkare hade rekommenderat den, det står ju tydligt att den innehåller havre och vete?

Smultronbål: tack för tipset om "barnmatsbutiken", såg ut att finnas en del alternativ där! Har du någon erfarenhet vilka av produkterna från Holle (som då är mjölk och glutenfri) som är "goda"?

Fortfarande ingen som vet om det finns mjölk- och glutenfri matlagningsgrädde att köpa?

• ELI 79

Essemia: nä tror bara det finns havrebaserad. Jag har inte hittat någon till sonen iaf.

• MumA

Hej,

Om det inte löst sig med vällin gen kan jag tippsa om att använda majsmjöl (inte maizena utan majsmjöl tex Saltåkvarn eller Risenta) och blanda i Pepticate. Funkade väldigt smidigt att få över sonen från majsvälling till denhär varianten:
     Gör en redning på vatten och majsmjöl, låt det koka någon minut under ordentlig omrörning. Späd eller fyll på till lite lösare konsistens än du vill ha vällingen. När redningen svalnat vispa i Pepticate. Låt svalna och tillsätt sedan olja/d-vitamin etc.

Jag gör en-två batcher varje dag och förvarar i flaskor i kylen.

Enligt vår dietist finns det inga mjölk- och glutenfria vällingar i vanlig handel.'

Ett tipps om ni  vill få i barnen lite bra proteiner eller har svårt att få i välling med olja (oljan har en tendens att skikta sig, dock inte i Pepticate varianten):
     Rör ut ett rått ägg med 0,5 dl matolja, koka upp 1-2 dl vatten och häll över äggblandningen och var på med visp direkt så att blandningen går ihop. Blanda ut med vällingen i lagom doser. De fina äggproteinerna gör att oljan emulgeras.

Hoppas det här hjälpte någon!

/A

• Näset

Hirsmjöl finns i barnmatsbutiken och är väldgt järnrikt, bra att göra gröt på blandat med pepsicate. Är gluten och mjölkfritt mjöl. Tror det kallas Skrädmjöl ibland men inte säker,

• annbom

Nu har den mjölk och glutenfria risvällingen kommit åter i butik, men ni måste fråga efter den för butiken kan ha bara gammal risvälling med mjölk i.

Jag har inte använt välling alls till mina barn utan kört på gröt direkt. Vill de ha något att dricka i flaska kan de ju få rismjölk. Risgröt kan man laga fort på minutris och polenta ger en bra majsgröt.

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • MumA

Tillägg till receptet på Pepticate välling på majsmjölsbas ovan: Eftersom Pepticate är modersmjölksersättning och majsmjölsbas utan fibrer så blir avföringen som baby-bajs även om barnen är äldre. Vår dietist tippsade om Po-fibrer, men då blir vällingen brun om den står några timmar. Jag har blandat ut pyttelite Husk-fibrer i vatten och sedan vispan ner i vällingen. Kusken gör vällingen geléig snabbt så ta lite, lire och vispa ihop fort. Bakade blir fast och lite gummigaktigt. /A

• Näset

SEmpers mjölkfria risvälling finns ju nu igen, den är både Gluten och mjölkfri!!!! Finns på ica och de flesta affärer faktiskt!

• essemia

Jag hittade oxå sempers risvälling idag, på Willys av alla ställen.... Jag läste väldigt noga och visst är den både mjölk- och glutenfri! Den köptes på studs. Här hemma är vi helt över till Nutramigen nu och den tar hon, men hon verkar inte hålla sig mätt hela nätterna så det här var väldigt välkommet! Kanske sover hon bättre på den, ska även testa att börja hälla i lite rapsolja, fick det som tips på BVC.

• Näset
    essemia skrev 2011-04-09 20:05:33 följande:
    Jag hittade oxå sempers risvälling idag, på Willys av alla ställen.... Jag läste väldigt noga och visst är den både mjölk- och glutenfri! Den köptes på studs. Här hemma är vi helt över till Nutramigen nu och den tar hon, men hon verkar inte hålla sig mätt hela nätterna så det här var väldigt välkommet! Kanske sover hon bättre på den, ska även testa att börja hälla i lite rapsolja, fick det som tips på BVC.
    Om hon inte gillar den så kan man göra smoothies av den, mixa med lite frukt eller bär=)
Svar på tråden Välling som är gluten och mjölkfri?