Inlägg från: Michanna |Visa alla inlägg
  • Michanna

EnköpingsTråden Part3!!!!

Vårt första inköp till michaela. ( som är älst ju.. )
    var barnvagnen. och den köpte vi i augusti. ( hon är född i december. )
    Rea var det så det var att ta hem vagnen på en gång.
    ( har den fortfarande kvar.. )
    Sedan köpte vi mest kläder och en skötbädd. ( hade den på tvättmaskin. )

Kopierar in virres lista och säger vad jag anser om den...

Borste (babyborste ) totalt onödigt. har inte kammat thomas ännu och han är 6 månader.. samma med michaela och erik också och alla är födda med mycket hår.

*nagelknippsare/sax (allt med naglar ska man vara försiktig med i början)
    helt okej köp på ica. trubbig spets är att föredra...

*skötbord (och allt som tillhör det, tvättlappar, blöjjor, salvor (men helst vanlig mat olja)
    Hade inte skötbord från början utan bara en skötbädd på tvättmaskin. blöjor och tvättlappar. Inga salvor ...

*säng med tillbehör
    spjälsäng..med täcke inget spjälskydd. Mina har bara trasslat in sig i dom..

*kläder /leksaker/böecker, musik CD
    kläder .. tja du bör kunna klara dig en vecka utan att tvätta.Men har man kräkbarn så går det åt mycket tyvärr.. så satsa på typ 5-10 bodysar 2-3 byxor, så klarar du dig långt..
    SEdan ytterkläder efter behov/årstid..

* bröstpump. Går att hyra på bb om man behöver... sedan får man se hur det går..

* vagn - om man vill...

* babygym 2 st- inget behov dom första veckorna...

* barnstol . Bilbarnstol ?.. finns behovet så från första dagen..

* fårfäll (eller vad et kallas) varmt och skönt på vintern eller i vagne fick ett till michaela och använt det typ 30 gånger nu ( totalt med 3 barn. )

* massa inredning, mattor, tavlor , lampor m.m
    varför ???
    * gåstol HAr aldrig haft..
    * hoppgunga (nog det enda som inte var poppis) inte varit poppis här heller.. totalt använt den 10 gånger på 3 barn..

* nappen var onödigt (tyckte han inte om ) köp en och testa vid behov..

* massa nappflaskor är bra att ha!! Med flaskmatning som enda mat till barnen har vi totalt 5 nappflaskor. det räcker långt och man diskar ändå minst en gång om dagen..
    ( apotekets är billiga och bra. )

* Bärsele (köpte jag efterår och använder fortfarannde dagligen), det är en Ergo bärsele och är helt underbar!! Det är våran bästa kompis
    har en babybjörn. Inte använt många gånger.
    en ringsjal som vi använt lite fler. Jobbigt med kräkbarn...

* alvedon (stolpiller)*apoteket*
    Gillar flytande bättre...

* nässug* apoteket eller leksaks affär*
    aldrig använt...

* koksalt (för täppt näsa, bra o ha om dom får svårt o sova pga täppt näsa)*apoteket*
    helt okej sak att ha ifall att...

• Michanna

Virre.. vilken grupp ska ni ha då ?
    Den nystartade eller ?
    Vet du vad det kommer att kosta att ha dom där ??

Har fått erbjudande om att börja skola in erik här nästa månad...eller i augusti..

• Michanna

Nika.. har faktiskt ingen aning om vad man betalar just nu..
    Det var ett tag sedan jag betalade något för michaela ska jag erkänna. och det var inte mycket då,jag pluggade och peter hade dålig lön..

michaela var ju2½ när vi flyttade hit och och allmänna förskolan började hösten året därpå hon var 3½ . och för den betalar man ju inget...

• Michanna

Nika.. nä. från det dom är 4 år. ( eller den höst vad jag förstod dom fyller 4 ) så är det gratis för barnen att gå på dagis.. 15 timmar i veckan,....

från enköpings hemsida...
    Allmän förskola: Barn ska erbjudas plats i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år (§ 8a). Allmän förskola skall vara avgiftsfri men avgift kan tas ut för tid som överstiger 15 timmar per vecka eller 525 timmar om året.

Så därför har jag inte betalat något för michaela på 2½ år... ( hon har ju bara fått gå 15 timmar då jag var arbetslös och sedan hemma med yngre barn.. )

• Michanna

vi köpte en burk med hoisin sås.. ( blue dragon ) på ica.. Där finns ett jättebra recept på strimmad biff med bambuskott...

Vi äter väldigt enkel mat på vardagarna. för att festa till det lite på helgerna..vad för sorts mat gillar du ?? så kanske man kan komma på mer tips..

• Michanna

Dessie..
    Jag kommer på lördag..( blir inget värmland denna helg... )
    Kommer att ta med lite olika grejer.. Eftersom det är några som har småbarn så tar jag även med sådana saker. ( får se hur mycket då det är beronde på om jag får skjus eller inte av peter.. JAg har ju inget körkort... )
    Har annars lite större saker också såsom babyskydd,babysitter mm.
    en liten tjejcykel här till sommaren kanske ? ( 14 eller 16 tums ? )
    Kanske tar med mig mini... ( så får peter hitta på något med dom andra små ligisterna... )

Virren och nika..
    ERik kommer också börja på nystartade avdelningen på hinden... detta nu i feb...
    blir i samma rum som michaela har skola i nu... ( dom ska ju flytt upp en trappa.. )

Nika.. pröva ingerfärstabletter mot illamåendet.. ( hjälpte mig.. har nog några kvar om du vill prova.. )

Anna..

• Michanna

Ingen av er som har en vagn till salu.. ( allstå ett gamalt åbäcke ??)
    liggläge är krav då det ska användas till sovvagn på dagis...
    och en ståbräda???

• Michanna

Rysare.. Burr...
    tycker typ the village var skrämmande nog....
    Slänge ut the ring på tradera .. HAr inte ens sett eden med det är tydligen en riktig rysare.... vågar inte se den....

Ni vet om att det kommit en ny frisör till enköping.. Uppe i romberga..

Svar på tråden EnköpingsTråden Part3!!!!