• Anonym (så ledsen)

Abort i vecka 16

Jag och min sambo har försökt bli med barn i över sex månader. I början av december så fick vi reda på att vi lyckats. Så för några veckor sedan, då jag var i vecka 12, berättar min sambo att han varit otrogen mot mig. Detta skedde i början av vårt förhållande och han har sedan ljugit för mig i två års tid. Dessutom har han inte bara ljugit om otroheten utan om mycket mycket annat. Jag känner mig så otroligt lurad, har inte fattat någonting alls. Vi har bråkat och skrikit och gråtit sedan han berättade sanningen och jag har under ca tre veckors tid försökt förlåta men jag kan inte. Det känns som att den personen jag valt att skaffa barn med inte finns, istället finns det en person som utan problem ljuger och lever ett dubbelliv. Jag älskar ju inte den personen, det finns så mycket han berättar om nu som han gjort tidigare som jag inte kan acceptera, som gör honom till en helt annan person en den jag ville bilda familj med.

Nu har jag i princip bestämt mig för att göra en abort men kommer då vara i vecka 16. Gråter bara jag tänker tanken på vad jag måste göra mot mitt barn men jag vet att det är rätt. Så nu undrar jag om det finns fler som har erfarenhet av liknande situationer? Hur har aborten gått till? Hur har ni känt efteråt? Jag vet att varje person reagerar annorlunda på såna här situationer men jag kan inte låta bli att undra om man överlever sånt här känslomässigt. Jag har tidigare gjort en tidig abort med skrapning men tanken på att föda ut mitt döda barn...Fyfan..

• Svar på tråden Abort i vecka 16
  • Anonym (Pandamamma)

Eftersom du har haft svårt att bli gravid så tycker jag att du ska behålla barnet. Du kanske aldrig kan bli gravid igen sen. Det skulle ju vara hemskt. Du kommer att älska ditt barn. Oavsett ifall pappan varit otrogen så är det ändå ditt barn!

• Emberstorm

Om det är tillåtet att göra aborten tycker jag det är lågt av folk att ge TS skuldkänslor för det, hon mår nog dåligt nog.
    Men, TS, du kan ha barn utan att ha ett förhållande med karln, och jag tror att om det faktum att förhållandet är förstört är den enda anledningen till abort, kan det vara lätt att ångra sig. En vacker dag skiter du i sveket från karln och har gått vidare, och barnet kommer inte vara sin pappa.
    Men jag har ingen erfarenhet av sen abort, annat än att jag läst att man föder fram det, så jag ska nog vara tyst nu.

• Ellebellebi2010

Måste nog hålla med de flesta i tråden: OM man inte kan tänka sig att ta hand om sitt barn utan sin partner, då bör man inte skaffa några heller.
    Barnet blir ju inte bara som sin pappa, utan som sin mamma med!!

• MansonDust
    Emberstorm skrev 2011-02-15 09:56:05 följande:
    Om det är tillåtet att göra aborten tycker jag det är lågt av folk att ge TS skuldkänslor för det, hon mår nog dåligt nog.
    Men, TS, du kan ha barn utan att ha ett förhållande med karln, och jag tror att om det faktum att förhållandet är förstört är den enda anledningen till abort, kan det vara lätt att ångra sig. En vacker dag skiter du i sveket från karln och har gått vidare, och barnet kommer inte vara sin pappa.
    Men jag har ingen erfarenhet av sen abort, annat än att jag läst att man föder fram det, så jag ska nog vara tyst nu.
    Man får vara beredd på att folk har olika åsikter i ett forum. Och vem vet, det vi säger kanske knuffar TS i en annan riktning. Det låter som att hon handlar i ren sorg just nu, tänk om hon ångrar sig?
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Marionettdocka

Vill bara säga att jag känner med dig och att du ska göra det som är rätt för dig. Om pappan vill vara delaktig får du ju inte uppfostra barnet själv.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Emberstorm
    MansonDust skrev 2011-02-15 10:15:28 följande:
    Man får vara beredd på att folk har olika åsikter i ett forum. Och vem vet, det vi säger kanske knuffar TS i en annan riktning. Det låter som att hon handlar i ren sorg just nu, tänk om hon ångrar sig?
    Absolut. Och min åsikt är att det är en smula buffligt att säga till en tjej som känner att hon behöver göra abort att hon gör något hemskt och dödar ett barn.
    Men jag tänker i samma bana som du, jag tror det kan vara lättare att ångra en sen abort än ett fött barn, och att man definitivt inte bör handla impulsivt. Därmed inte sagt att hon borde välja si eller så. Det viktiga är inte vad hon väljer, utan att hon väljer det som är rätt för henne själv först och främst. Den enes plåga är den andres välsignelse.
  • Emsan

Jag tycker att du verkligen ska försökta söka upp en kurator eller någon annan personal inom området, där du får prata ut ordentligt och komma fram till vad som känns bäst.

Lycka till!  

• Anonym (Trams.)
    Anonym skrev 2011-02-15 08:10:10 följande:
    Att göra abort är inte d rätta altenativet tror tillomed att dom inte gör en abort så sent om det inte finns en medecinsk anledning.

tänk på att d har blivit en liten människa där inne. abort så sent är inte rätt.
    Sjukt onödigt inlägg. I Sverige har vi fri abort till v 18.

Och jag tror hon förstår att det är "en liten människa", tror inte direkt hon utgår ifrån att det är en liten noshörning hon har i magen. Förstår inte varför det alltid ska skrivas infantila dumheter i såna här trådar.
  • Anonym (jobbigt)

du får en tablett timmar innan förlossning. man får gå igenom värkarbete&gå igenom en mindre förlossning. räkna med att det är ordentligt psykiskt påfrestande.

har en vän som gjort detta i v 17.

lycka till med allt&hoppas allt löser sig.

• Mamsis

TS, som så många har skrivit så är det som en förlossning. Oavsett vad du väljer att göra så se till att få tala med en kurator.

Att behålla barnet innebär ju också att hon måste ha killen i sitt liv en hel del om han nu inte väljer att skita totalt i sitt barn.
    Det är inte så himla lätt det heller.

Svar på tråden Abort i vecka 16