• Anonym (så ledsen)

Abort i vecka 16

Jag och min sambo har försökt bli med barn i över sex månader. I början av december så fick vi reda på att vi lyckats. Så för några veckor sedan, då jag var i vecka 12, berättar min sambo att han varit otrogen mot mig. Detta skedde i början av vårt förhållande och han har sedan ljugit för mig i två års tid. Dessutom har han inte bara ljugit om otroheten utan om mycket mycket annat. Jag känner mig så otroligt lurad, har inte fattat någonting alls. Vi har bråkat och skrikit och gråtit sedan han berättade sanningen och jag har under ca tre veckors tid försökt förlåta men jag kan inte. Det känns som att den personen jag valt att skaffa barn med inte finns, istället finns det en person som utan problem ljuger och lever ett dubbelliv. Jag älskar ju inte den personen, det finns så mycket han berättar om nu som han gjort tidigare som jag inte kan acceptera, som gör honom till en helt annan person en den jag ville bilda familj med.

Nu har jag i princip bestämt mig för att göra en abort men kommer då vara i vecka 16. Gråter bara jag tänker tanken på vad jag måste göra mot mitt barn men jag vet att det är rätt. Så nu undrar jag om det finns fler som har erfarenhet av liknande situationer? Hur har aborten gått till? Hur har ni känt efteråt? Jag vet att varje person reagerar annorlunda på såna här situationer men jag kan inte låta bli att undra om man överlever sånt här känslomässigt. Jag har tidigare gjort en tidig abort med skrapning men tanken på att föda ut mitt döda barn...Fyfan..

• Svar på tråden Abort i vecka 16
  • Emberstorm
    Länisen skrev 2011-02-17 16:00:58 följande:
    Dessutom har jag väldigt svårt för när någon vill göra abort med ett planerat barn.
    Det blir väl inte mer eller mindre okej beroende på anledningen till aborten? Det är tillåtet, det spelar ingen roll varför. Vill man ta bort något som det är tillåtet att ta bort spelar det ingen som helst roll vad man har för anledning. Tycker man det  handlar det ju om att man dömer personen som väljer abort, inte situationen.
    "Det är bara okej för personer som råkat bli med barn att göra abort, skulle det handla om ånger istället förtjänar man inte den möjligheten, eftersom man inte kan bestämma sig/är lösaktig/mm", eller vad då?
  • Länisen
    Emberstorm skrev 2011-02-17 16:15:17 följande:
    Det blir väl inte mer eller mindre okej beroende på anledningen till aborten? Det är tillåtet, det spelar ingen roll varför. Vill man ta bort något som det är tillåtet att ta bort spelar det ingen som helst roll vad man har för anledning. Tycker man det  handlar det ju om att man dömer personen som väljer abort, inte situationen.
    "Det är bara okej för personer som råkat bli med barn att göra abort, skulle det handla om ånger istället förtjänar man inte den möjligheten, eftersom man inte kan bestämma sig/är lösaktig/mm", eller vad då?
    Jag personligen tycker inte att man tar bort ett barn som man planerat. Olyckor kan hända, men har man planerat en graviditet är det en annan sak. Att det är tillåtet behöver vi inte ens gå in på, eftersom det faktiskt är tillåtet och jag tycker inte att någonting ska ändras där.  
    Casper 2010-06-09
  • silhuett

Om detta hade kommit fram när barnet hade varit nyfödd då? Hade du adopterat bort det så att det inte skulle behöva leva i en "trasig" familj?
    Ibland blir inte livet som man planerade det, men jag tror att barn kan bli lyckliga även i de fall då deras föräldrar inte lever ihop (jag och min man skildes med mycket sårade och arga känslor för varandra, men idag fungerar kontakten mellan oss helt utan problem).

• stockholmare

hej. någon skrev att du måste föda fram barnet i vecka 16. det behövde inte jag. jag blev sövd och skapad. vaknde en liten stund senare kräktes och gick hem. fick som en mens efteråt. sedan var allt som vanligt. Följ ditt hjärta här och lyssna inte på andras "klokord " och moralpredikningar. Ditt liv. Ditt beslut. Du klarar barnet själv det lovar jag. det är vår instinkt, men om det känns fel så tror jag att du får fler chanser att bli mamma. Tror det är ganska liten risk att det blir komplikationer efter skrapningar. Är själv så lösaktig och oansvarig att jag gjort 4 skrapningar. Har även 3 ungar och de har blivit till och kläckts utan några som helst problem. Lycka till

• Anonym (Konstigt)

Vrf fick du göra en skrapning i v 16? Här får man inte göra nån skrapning efter v 12 o fram. Efter det får man göra en sen 2 stegs abort. Gjorde själv en sådan för 2 veckor sen i v 13. Hade mer än gärna sluppit och fått göra en skrapning istället men d fick absolut inte, utan fick "föda" fram... Skiljer d sig så lr va d av nån speciell orsak du fick göra en skrapning så sent?

• Anonym

Ts, jag förstår att det är ett svårt val. Jag är också en sån person som vill leva i ett kärleksfullt förhållande för att ens tänka tanken på barn. Jag skulle aldrig i hela mitt liv behålla ett barn som tex blivit till genom ett ons. Jag och min sambo planerade barn, vi blev gravida, men sen fick vi panik och ångrade oss. Det blev då en abort i v16. Det kändes helt enkelt inte rätt just då. Nu däremot så känns det väldigt rätt då jag är gravid igen med samma man och vi är mycket lyckliga. Så ja, man klarar av att gå igenom en sen abort.

• MansonDust
    stockholmare skrev 2011-02-21 08:42:47 följande:
    hej. någon skrev att du måste föda fram barnet i vecka 16. det behövde inte jag. jag blev sövd och skapad. vaknde en liten stund senare kräktes och gick hem. fick som en mens efteråt. sedan var allt som vanligt. Följ ditt hjärta här och lyssna inte på andras "klokord " och moralpredikningar. Ditt liv. Ditt beslut. Du klarar barnet själv det lovar jag. det är vår instinkt, men om det känns fel så tror jag att du får fler chanser att bli mamma. Tror det är ganska liten risk att det blir komplikationer efter skrapningar. Är själv så lösaktig och oansvarig att jag gjort 4 skrapningar. Har även 3 ungar och de har blivit till och kläckts utan några som helst problem. Lycka till
    Att skrapa någon på ett foster i v 16 är inte bra, det är då ca 16 cm långt.. säger sig själv att det är bättre kroppsligt att föda fram det. Förstår inte varför du blev skrapad faktiskt.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Anonym (nästan samma)

Hej TS. Jag har varit i nästan samma sits som du, fast inte lika långt gången. Försökte aktivt bli med barn med mitt ex och lyckades efter 6 mån. När gravtest var taget och grav konstaterad visade han sitt rätta jag med meningen: "jag trodde att jag ville ha barn med dig men nu när du är gravid inser jag att jag inte vill det" "du förstör mitt liv om du föder det här barnet" "du vill ha barn till varje pris och har använt mig som avelshingst" och en massa annat skit och dravel. Jag var helt knäckt och visste inte hur jag skulle göra.

Pratade med en mycket nära vän och med en kuratorn. Vännen sade: oavsett hur du gör, se det som att du gör ett val mellan två BRA saker: antingen gör du abort och då lever du som du gjorde innan, men med en abort och vad det innebär i bagaget. Eller så lever du som ensamstående mamma och ett annat liv än det du har nu, med allt vad det innebär. Det var skönt att känna att det fanns två bra val, för mig.

Samtalet med kuratorn var riktigt riktigt bra faktiskt (blev förvånad för hade inte så stora förväntningar). Det hon sade som gjorde stor skillnad för mig var: "alla målar upp en bild eller manar fram en känsla över hur livet skall bli. man har drömmar, planer och önskemål för hur man vill att det skall vara. det man ser framför sig är inte alltid det som sker. och det behöver inte vara fel eller ett sämre alternativ! det blir bara annorlunda än vad man förutsåg. Nya förutsättningar att leva sitt liv med. Man kan inte alltid kontrollera vad som skall ske i sitt liv". Jag funderade länge på hur jag skulle göra och fattade sedan beslutet om att göra en abort, trots att jag vid det tillfället var 35+ och var mkt orolig för att jag skulle få leva ett liv utan barn.

Vad jag kom fram till för egen del var att jag ville verkligen ha en familj, leva tillsammans med en pappa som längtade efter barnet lika mkt som jag, såg fram emot att ta hand om det och som ville vara i graviditeten med mig. Jag insåg att det där med att skaffa barn bara för att ha barn inte var det som var viktigast för mig. Dessutom insåg jag att ett samarbete med den blivande pappan skulle bli väldigt väldigt svårt.

Jag valde till slut att göra abort. Det var det svåraste jag någonsin gjort, och då blev jag skrapad. Jag grät och skrek på väg in till operation att jag inte ville. Att ta pillret natten innan som dödade mitt barn var nästan outhärdligt. Det absolut värsta jag varit med om alla kategorier. Jag är för fri abort och ändå kände jag mig som en mördare. Inne på op skrek jag "JAG VILL INTE!!!" och grät hejdlöst tills jag fick lugnande och mask med sömnmedel. De höll på att avbryta det hela, men jag hade ju ändå dödat barnet i min mage så jag var ju tvungen att gå vidare med det.  

Det tog ganska lång tid att komma vidare efter detta. Idag känner jag att jag fattade beslutet efter så mycket övervägande att jag förstår varför jag tog det, även om jag önskar att jag aldrig hade försatt mig i situationen där jag kände att jag behövde ta det beslutet. Jag skulle aldrig aldrig aldrig göra om det. Men jag ångrar inte beslutet som jag tog då, för jag tog det med de erfarenheter och utifrån de förutsättningar som jag hade .

Nu har jag ett barn hemma och ett på väg. Jag har varit tvungen att göra två skrapningar pga missed aboirtion efter det, men det har inte alls varit lika jobbigt för mig, då jag vetat att "barnen" i magen inte varit livsdugliga och jag har inte behövt fatta beslut om liv och död.

Idag, med vetskap om vad det innebär att bli mamma och hur det känns att ha ett barn skulle jag absolut aldrig, inte, never in my life göra om det. 

MEN... jag har flera gånger tänkt under mina första år med mitt nuvarande barn att jag är också oändligt tacksam över att jag har en man att dela alla stunder med. Jag vet ärligt inte hur det hade gått om jag hade behövt samarbeta med exet om barnet och jag har måga gånger ryst vid tanken på hur svårt det hade varit och känt att det kanske var tur att det blev som det blev.

Men återigen, även om jag nu vet att det gick bra och att jag faktiskt hann få barn (och hade turen att kunna få det av mig själv trots att jag var nästan 40 när det äntligen blev av) så önskar jag att jag inte hade känt att jag behövde fatta det beslut jag gjorde. Och jag hade med facit i hand nu när jag vet hur mycket ett barn känns inombords när det väl är fött, förmodligen behållt barnet och köpt allt det svåra. För det är alltid värt det, oavsett de yttre omständigheterna. Mitt barns födelse förändrade hela min världsuppfattning på ett sätt som jag absolut inte var beredd på innan, som jag inte kunde förstå innan. Det går inte att förklara vad som händer, det är mer än bara psykologiskt, det är biologiskt och utom all kontroll. Det är inte påverkbart med viljan. Det är som att någon lägger om pusslet i dina gener och det går inte att lägga tillbaka. Livet får en dimension som inte går att förstå och som inte går att förklara innan man är där. Och det är värt varenda sekund av sömnlöshet, bråk, trötthet, ensamhet m.m.

Jag hoppas verkligen att du fattar ett beslut som känns bra för dig. Jag dömer dig inte och hoppas att du får uppleva det du vill i livet. Ta vara på dig och känn efter vad just du har för BRA val att göra i livet. Det som hänt mellan dig och din kille är en kort episod i ditt liv - att föda eller inte föda kommer du att ha med dig till dess du inte finns mer. Vad skulle du i förlängningen känna dig gladast av när du sitter på hemmet när du är 80 och tittar tillbaka på livet och hur det blev?

KRAM 

• Anonym (vet hur det är)

Snälla, lyssna bara på dig själv och vad du tycker är rätt för dig själv.

Jag har varit med om något liknande, även om vi inte planerade barn och jag hade p-stav, så blev jag gravid. Funderade fram och tillbaka och bokade aborttid i v. 7. När jag kom till kliniken klarade jag inte att ta pillret utan bröt ihop och bara grät och grät. Vi beslöt att behålla barnet, men hela tiden var det någpt som kändes fel.

Jag var egentligen inte riktigt kär i min pojkvän. Vi hade distansförhållande och bodde tom i olika länder. Jag ville egentligen inget hellre än att ha det barnet, men det gnagde hela tiden inom mig att jag gjorde fel som behöll det eftersom jag visste att det inte fanns någon framtid för mig och killen i fråga. Jag var också 37 år och visste att det antagligen var min sista chans till barn. Men jag ville ge ett barn andra förutsättningar i sin uppväxt än vad jag kunde med den killen.

Det slutade med att jag till slut gjorde en abort i v. 17+5, precis i sista sekunden om man säger så. Det var det absolut värsta jag har varit med om. Inte den fysiska smärtan, men den psykiska. Detta är två år sedan, men det går inte en dag utan att jag tänker på mitt ofödda barn. Jag ångrar mig ofta, men lika ofta känner jag att jag gjorde rätt. Det är nog något man alltid får leva med.

Så gör det du känner är rätt. Det kommer inte att bli ett lätt val. Men känn inga skuldkänslor på grund av vad andra på den här sajten häver ur sig OM du väljer aborten.

Det finns kuratorshjälp att få. Använd dig av den istället för att lyssna på vad konservativa, anti-abortmotståndare på familjeliv skriver. Det är ditt liv det handlar om. Ingen annans. Och barnet du bär är ännu oförmöget att överleva själv så det är INTE mord.

Lycka till i vad du än väljer.

Kram

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 09:39:44 följande:
    Fast du behöver väl inte förstå hennes val heller? Fostret hade inte kunnat överleva utanför livmodern och man har rätt att göra abort så länge. Rys på du, ingen tvingar dig att göra en sen abort men du har heller ingen rätt att döma någon annan för det.
    Jag har rätt till min åsikt om man skriver här på fl så måste man väl vara förberedd att andra kommenterar och inte förstår ?
  • Anonym

Jag har gjort en abort i vecka 17.
    Det var jobbigt men det bästa jag kunde göra då både för mig och framför allt för barnets skull.
    Det kommer fler chanser senare och då kan barnet få en bättre uppväxt.

• Marionettdocka
    Anonym skrev 2011-02-23 10:05:55 följande:
    Jag har rätt till min åsikt om man skriver här på fl så måste man väl vara förberedd att andra kommenterar och inte förstår ?
    På familjeliv ska man hålla sig till trådskaparens fråga. TS fråga var "Så nu undrar jag om det finns fler som har erfarenhet av liknande situationer? Hur har aborten gått till? Hur har ni känt efteråt? Jag vet att varje person reagerar annorlunda på såna här situationer men jag kan inte låta bli att undra om man överlever sånt här känslomässigt."
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Moderator
    Hepp hepp hepp!

Tråden ligger i abort känsliga rummet.
    Fokus på TS problem- och frågeställning!
    Debatter och annat får ni sköta i den Allmänna delen av forumet förslagsvis under etik.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Krokodila

Pappan till mitt tredje barn gjorde slut med mig när jag var gravid i vecka 15. Han gifte även om sig bara en månad senare. Jag valde att behålla barnet trots att jag hade alla odds emot mig (även när det gällde min sociala situation).

Nu sitter han där i soffan,min fyraåring,och han har en styvfar som har fungerat som hans pappa sedan han var spädbarn. Han är lycklig med livet och jag har ALDRIG ångrat att jag lät min graviditet fortskrida.

Men valet är ditt.

Svar på tråden Abort i vecka 16