Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?
Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.
Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.
Vi väljer kärring och gubbnamn för att det är fint så klart!
Har bara läst ts.
Namntrender varierar ju såklart. När tex min farfar var ung så var namn som Isak, Sara och Matilda riktiga tant och gubbnamn. Medans Stig, Bertil, Barbro och Gunnar var poppis. Vad som är tant och gubbnamn ändras ju givetvis med tiden.!^^
Hellre gubb- och tantnamnen än Margareta, Birgitta osv, dvs de typiska 40-tals namnen, men de kommer nog snart
Jag funderade på detta idag när jag gick på kyrkogården och nästan alla mina vänner har döpt sina barn till namn som jag hittade på var och varannan gravsten. Tex Holger, Aron, Carl, Esther osv och visst kan vissa namn vara fina och man vänjer det därför men alla namn tilltalar ju inte alla och det är därför det finns motståndare till i stort sett vilket namn man än väljer. Jag föredrar moderna namn men tycker på samma gång att Harry är jättefint och skulle lätt kunna döpa en son till det. Förstår däremot inte dom som säger att man tex säger att man kan väll inte döpa ungen till låt oss säga Tindra för det passar ju inte en vuxen, passar Eskil bättre på ett barn?
Min mammas mormor hete Engla, mamma berättade att när hon var ung och berättade att hennes mormor hete Engla tyckte alla att det var ett riktigt tant namn! :)
Nu är det ju hur populärt som helst, en del verkar t o m tro att det är ett "nypåhittat" namn som Tindra...
Hellre massa gulliga kärring och gubbnamn än en massa namn som är egen påhittade, konstiga stavningar osv.. Känns ju faktiskt som om att vissa inte ens tänker på att barnen faktiskt kommer bli vuxna en dag och söka jobb.. Många utav dagens namn kommer nog bli väldigt svåra att ta på allvar när dom ex ska in på en arbetsinterjuv.