Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?
Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.
Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.
Hellre Greta och Rune, än Cewin och Zavannah.
för att reta såna som dig TS, vad annars?
De gamla namnen har blivit moderna igen, så har det väl varit i alla tider, att namn går igen med ett visst antal års mellanrum. Jag har dock svårare för "påhittade" namn, som varit väldigt vanligt ett tag. Samma med engelska namn (nu heter min dotter förvisso Tyra, men det är också ett gammalt nordiskt namn).
Ingen tvingar dig välja namn åt andra.De väljer själva.Enkelt.
Du verkar vara rätt ensam i din kritik mot reliknamnen
och trendängslig skulle det vara
Våran son har ett dubbelnamn, vi ville att han skulle heta antingen Theodor eller Melvin, men vi kallade honom begge nar han låg i magen, och nar han kom ut så var han bara en Theodor-Melvin :)
Många har højt lite på øgonbrynen men det struntar jag i, han kan inte heta nåt annat :)
Min morfar hette Anton, han gillade aldrig sitt namn och kunde inte førstå att det børjade bli populart igen.
Vet inte om det var ett gubbnamn nar har var liten men ovanligt var det iaf. (fødd 1915)
Detsamma sades när Emil, Ida m fl äldre namn började komma lite bredare på åttiotalet. Det går mode i namn helt enkelt (här i Sverige; det finns ju andra länder där man mer konsekvent återanvänder samma namn i alla generationer) och idag är väl namnen du tar upp på väg att bli lika mycket småbarns- som gubb- o gumnamn och vad man associerar till varierar väl med om man jobbar på dagis eller i äldrevården Vad tycker du då om riktigt uråldriga utländska importnamn som grekiska Melissa eller Kassandra, iriska Kevin eller danska Viggo? Det finns inte så väldigt många nya namn om man inte direkt hittar på dem. Eller importerar dem, från länder där de troligen har lång historia. Eller tycker du det vore bättre att hoppa över den äldre generationens namn och börja återanvända den ännu icke lastgamla vuxengenerationens populära namn redan nu? Eva kanske... Jörgen, Rose-Marie, Maria, Susanne, Dan, Monica...