• golftok

Har man feber om man har 37,4 på kvällen som vuxen utan att ha vilat utan är uppe och rör på sig?

Har man feber om man har 37,4 på kvällen som vuxen utan att ha vilat utan är uppe och rör på sig?

• Svar på tråden Har man feber om man har 37,4 på kvällen som vuxen utan att ha vilat utan är uppe och rör på sig?
  • HannaE

Temperatur upp till 37,4 i vila räknas som normalt. Om man känner sig 'risig' kallas det för sjukdomskänsla och man behöver inte ha förhöjd kroppstemperatur för att känna sig sjuk. Det kan räcka att man är infekterad. 
    Temperatur från 37,5 till 37,9 räknas som subferbrilitet. Temperatur från 38,0 och uppåt räknas som feber. Begreppen subfebrilitet används bara då temperaturen är förhöjd pga sjukdom, som tex infektion eller reumatism.
    Vid fysisk aktivitet höjs kroppstemperaturen och kring 38 grader är normal arbetstemperatur -- kolla tempen direkt efter joggingturen! Detta är alltså inte feber.

Man lever så länge man lär.
  • t0va

Kan vara, jag fick det klassat som feber när jag åkte in till sjukhuset och hade 37.4, men då ligger jag på 36.2 i vanliga fall. Har jag 38är jag helt utslagen. 

Fast under graviditeten hade jag 37.2 i normaltemp utan att må dåligt så det kan skilja så också.  

• stor grön drake

är 27 år, kvinna
    normaltemp ~35,8, så vid 37 börjar jag bli snurrig, vid 37,4 har jag inga mycket kvar i huvudet och går det närmare 38 däckar jag. Har haft 39 och 39,5 en gång vad jag minns i mitt vuxna liv, då var jag så fruktansvärt sjuk att det inte var sant, låg under alla husets täcken och höll på frysa ihjäl. var inte vid medvetande långa stunder heller

• Tjatte

Kroppstemperaturen stiger under dagen, så de flesta har en halv grad högre på kvällen än på morgonen. För kvinnor varierar även tempen över cykeln. 37,5 är inte feber, möjligen något förhöjd kroppstemperatur för en lågtempare.  

FML
  • FruSen

Jag är lite mer lågtempad, ligger just aldrig över 36,5 normalt.
    För mig är 37,4 helt klart feber. Jag är absolut påverkad. Vid 37,8 står jag inte på benen långa stunder, då ligger jag!
    Vid 38,5 börjar jag blir så snurrig att jag yrar...

• 3xmamma

Inte feber, se HannaEs inlägg. men det kan ändå vara symtom på sjukdom beroende på vilken temperatur man annars har.

• Pussesnuttan

Det beror på vilken temp du har i vanliga fall. Ta tempen några gånger både på morgon och kväll när du är frisk, så vet du sen.

• listo

37.4 är inte feber i medicinsk mening, men är du lågtempare så kan du känna av 37.4 och känna dig rejält risig av den temperaturen.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
Svar på tråden Har man feber om man har 37,4 på kvällen som vuxen utan att ha vilat utan är uppe och rör på sig?