• Sabinas

Min 5 åriga son blir utstött..

Jag har en 5 årig son som gått på samma dagis/förskola sen han var 2 år..
    I ungefär 1,5 år har han sagt att han inte har någon att leka med, men på något vis.. har vi inte riktigt trott att det är sant..
    Vi har under denna period tagit upp det med personalen på de enskilda föräldramötena (de 2 vi har under loppet av 1,5år)men.. fått som svar att; - inte är han ensam! Han leker med flera andra barn..

Han har även alltid tytt sig till de äldre barnen men nu är han äldst och sen i höstas har det blivit värre för honom.. Han har alltid varit en go & glad kille, men nu är han en deprimerad kille..

De senaste månaderna har han protesterat och sagt att han trivs inte på dagis. Som svar av en ur personalen fick vi - De flesta 5 åringar trivs inte på dagis, de är för stora. Men snart får han börja skolan, ni ska se att det blir bättre då!    DÅ!!

Nu när situationen nästan nått botten och vi pratat med personalen x antal gånger om detta, kom sanningen fram - Ja! Han är ensam för det mesta, han blir utknuffad från rum av andra barn. Och för att fixa detta - fick han ett nytt schema!!!(?)

Idag berättade han att han hade pysslat - visat stolt upp sitt konstverk och alla barn hade skrattat åt honom.. senare hade ett par tjejer i hans ålder gått till hans låda och rivit sönder pysslet, ljugit att det var en 1 åring som haft sönder det, men sedan erkänt..

Jag vill bara att han ska må bra..
    Jag vill bara ha några kloka råd om hur jag/vi ska hantera detta..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 22:30
    Han har "fått" stanna hemma ett par gånger och som tur är så är han bara på dagis/förskolan 15 timmar/ vecka eftersom jag är arbetslös..

• Svar på tråden Min 5 åriga son blir utstött..
  • lemonina

Stackars liten...Finns det ingen chans att han kan byta dagis? Jag menar dessa barn som beter sig så illa kommer säkert inte sluta. Jag vet inte hur situationen ser ut, men kommer inte dessa barn börja skolan samtidigt i samma klass som din son? Tycker också han borde få någon psykolog att prata med. Barn kan var så fruktansvärt elaka mot andra barn och jag tänker att även om dins sons självförtroende stärks genom att se en psykolog så återsår ju fortfarande problemet med de andra elaka barnen.

• jesste

Får ont i hjärtat av er situation!
    Barn kan vara så elaka mot varann, oavsett om dom förstår det eller ej!
    Det måste vara en mors värsta mardröm.

Styrkekramar till er

• vivexa

Min son hade lite samma problem. Han och minst ett barn till fick inte vara med. Pedagogerna ansträngde sig verkligen, men kom ingenvart med gruppen. Nu har nya barn börjat och gruppdynamiken förändrats, nu funkar det lite bättre. Kan de inte strukturera om avdelningarna hos er?

• Mamma 24 7

Måste han vara på dagis? Kanske kan få vara  hemma hos dig tills förskolan börjar och då få en ny start? Om du vet något barn han kommer att gå med kanske ni kan försöka få kontakt så han har någon han känner innan.

• garib

Har du sjalv varit med pa forskolan och se hur han och personalen agerar,vad gor de for att fa in honom i gruppen,tex spela spel och leka grupplekar

• Starkast
    Hemmaföräldern skrev 2011-02-18 23:33:06 följande:
    Som jag skrev. Ta bort honom därifrån, ta hem honom och syskonet, ge barnen tid, närhet och kärlek och träffa andra socialt välfungerande barn, där han under tryggt överinseende av mamman kan börja samspela med normala barn igen. Han behöver snabbt få lära sig att inte alla barn är som de här barnen och att om de är det så finns det vuxna som ser och agerar. Han är ändå så stor att man kan prata direkt med honom och förklara att det han har varit med om inte är ok. Han ska aldrig behöva ta skit från något barn.
    Och skolan sen då?
    Han börjar ju där snart.
    Det är inget du kan lösa på hemmaplan.
  • Sabinas

Jag vill börja med att tacka alla!
    ...
    ......Jag berättar för honom att man aldrig får göra någon annan illa och att det inte är ok.aldrig! På ett vis så känns det som om jag verkligen vill ta han från förskolan MEN vad lär det honom? Att man ska fly från problemen. Neä, Vi kommer att fixa detta!
    Han kommer mest troligt att gå i samma klass som de i samålder på förskolan, men jag tror att det kommer att bli annars då. (Fler barn- fler möjligheter till att hitta den där speciella personen han söker efter)

Sen så kan jag berätta att vi har tagit kontakt med BUP och kommer att få tala med en barnpsykolog på måndagen. Hon kommer att kontakta förskolan och hjälpa oss med hur vi ska gå vidare. ..

• Starkast
    Sabinas skrev 2011-02-19 14:53:13 följande:
    ...
    ......Jag berättar för honom att man aldrig får göra någon annan illa och att det inte är ok.aldrig! På ett vis så känns det som om jag verkligen vill ta han från förskolan MEN vad lär det honom? Att man ska fly från problemen. Neä, Vi kommer att fixa detta!
    Han kommer mest troligt att gå i samma klass som de i samålder på förskolan, men jag tror att det kommer att bli annars då. (Fler barn- fler möjligheter till att hitta den där speciella personen han söker efter)

Sen så kan jag berätta att vi har tagit kontakt med BUP och kommer att få tala med en barnpsykolog på måndagen. Hon kommer att kontakta förskolan och hjälpa oss med hur vi ska gå vidare. ..
    Låter jättebra
    Nej att fly från problem är ingen bra idé. Inte heller försvinner det.
    Vi har fått hjälp av en barnpsykolg med en situation. Personalen kallas dit på möte och det har varit till jättestor hjälp. Med enkla åtgärder var problemet löst.
  • Hemmaföräldern
    Starkast skrev 2011-02-19 11:34:22 följande:
    Och skolan sen då?
    Han börjar ju där snart.
    Det är inget du kan lösa på hemmaplan.
    Varför skulle det bli problem i skolan? Om han får tillbaka sitt självförtroende och sin tillit till mamman, så kommer han inte att få några problem. Problemet är att de här barnen har fått utveckla ett mobbingbeteende eftersom personalen är inkompetent och inte klarar sitt uppdrag eller så är barngruppen för stor och personalen för få så att de inte hinner med att se vad som händer.

Om han slutar kommer barnen snart att finna ett nytt offer men det är inte den här mammans problem. Problemet ligger inte hos barnet som mobbas utan hos de andra som inte fått hjälp att bli socialt välfungerande. Han bör givetvis slippa de här barnen när han kommer till skolan men det borde gå att ordna och slutar han nu kommer de som sagt att hitta någon annan..... tyvärr men man måste bry sig om sitt eget barn först och främst. Jag tycker att det är jätteviktigt att han nu under några månader får träffa socialt välfungerande barn som har fostrats i samspel med en närvarande vuxen.
  • Hemmaföräldern
    Sabinas skrev 2011-02-19 14:53:13 följande:
    ...

Tyvärr men jag tycker att du tänker fel. Går han kvar och kommer att få gå till psykolog så säger du undermedvetet till honom att det är han som är problemet. I skolan kommer mobbingen att fortsätta eftersom han inte kommer att få en chans att bygga upp sitt självförtroende igen och tvingas vara med samma barn som fortfarande inte kommer att vara socialt välfungerande. Din sons lidande har bara börjat om du gör så här. Tro mig det kommer att bli en följetång. Hoppas att det inte en dag slutar som det gör för många barn i Sverige........
Svar på tråden Min 5 åriga son blir utstött..