• Anonym (Jonas)

Adoptera min dotter?

Ska göra en lång historia kort. Jag och min fru har bott tillsammans i 10 år, varit gifta i 8 år. När vi träffades hade min fru en dotter sedan innan som då var 2 år. Därefter har vi fått tre syskon till dottern.

Har känt dottern och mamman sedan dotter föddes. Fram tills dottern var 3 år fanns väldigt oregelbundna umgängen med den biologiska fadern, ca. 2 nätter per månad. Därefter beslutade tingsrätten att den biologiska fadern endast skulle få umgänge med kontaktperson närvarande. Detta ville inte den biologiska fadern och därefter har det inte blivit något umgänge. Så mellan 3-12 års ålder har dom ej träffats. Jag älskar min dotter precis som mina andra barn och hon ser mig som sin pappa. Vi vill båda genomföra en adoption, både av känslomässiga och praktiska skäl. Om något skulle hända mig vill jag att dottern ska ha rätt till samma arv osv som sina syskon.

Den biologiska fadern kommer sätta sig på tvären. Vad tror ni om chanserna att få igenom adoptionen? 

• Svar på tråden Adoptera min dotter?
  • Anonym

Med den historia du berättar så tror jag inte det är några större problem att genomföra adoptionen. Självklart kommer pappan höras om detta, men även om han sätter sig på tvären finns stor chans att han inte finner gehör. Kontakta familjerätten och hör hur ni skall göra rent praktiskt.

Lycka till!

• Boza

Måste bara säga att jag tycker att det är underbart att du/ni vill att du ska adoptera! Klart man vill när det är ens dotter som funnits i ens liv så länge! Har ett liknande fall i min bekantskapskrets där barnet aldrig haft kontakt med sin biologiska pappa, "nya" pappan har funnits med sedan ca 1 års ålder (nu är flickan 11 år), men föräldrarna väljer att inte adoptera enbart pga att de vill fortsätta få underhåll... Väldigt tråkig inställning tycker jag.

• Anonym (x)
    Anonym (Jonas) skrev 2011-02-16 10:49:02 följande:
    Ska göra en lång historia kort. Jag och min fru har bott tillsammans i 10 år, varit gifta i 8 år. När vi träffades hade min fru en dotter sedan innan som då var 2 år. Därefter har vi fått tre syskon till dottern.

Har känt dottern och mamman sedan dotter föddes. Fram tills dottern var 3 år fanns väldigt oregelbundna umgängen med den biologiska fadern, ca. 2 nätter per månad. Därefter beslutade tingsrätten att den biologiska fadern endast skulle få umgänge med kontaktperson närvarande. Detta ville inte den biologiska fadern och därefter har det inte blivit något umgänge. Så mellan 3-12 års ålder har dom ej träffats. Jag älskar min dotter precis som mina andra barn och hon ser mig som sin pappa. Vi vill båda genomföra en adoption, både av känslomässiga och praktiska skäl. Om något skulle hända mig vill jag att dottern ska ha rätt till samma arv osv som sina syskon.

Den biologiska fadern kommer sätta sig på tvären. Vad tror ni om chanserna att få igenom adoptionen? 
    Du kan ju skriva ett testamente om att hon ska ha rätt att ärva dig.
  • Anonym (Juridiskt?)
    Anonym skrev 2011-02-16 10:52:45 följande:

Med den historia du berättar så tror jag inte det är några större problem att genomföra adoptionen. Självklart kommer pappan höras om detta, men även om han sätter sig på tvären finns stor chans att han inte finner gehör. Kontakta familjerätten och hör hur ni skall göra rent praktiskt.

Lycka till!

Men hur funkar det juridiskt? Man kan väl inte tvinga den biologiska fadern att adoptera bort om han inte vill? Även om han varken betalar underhåll eller träffar barnet?
  • nygammal

Nä - tror inte att man kan tvinga någon att adoptera bort sitt barn.

Min äldre halvbrors mamma lämnade pappa och son, när min bror var ca 1,5 år gammal och hördes i princip inte av efter det. Min pappa träffade sen MIN mamma, och de flyttade ihop/fick barn/gifte sig - och efter några år ville min mamma adoptera min bror - men de fick aldrig något godkännande från den biologiska mamman. Så - det blev inte adoption förrän min bror fyllde 18 - då fick han ju bestämma själv.

• Kjell2

Om den biolgiska fadern motsätter sig blir det extremt svårt att få igenom en adoption. Det går, men vara beredda på en rejält strid. En sak ni kan fresta med är att han slipper betala underhåll.

Det blir betydligt enklare när dotterna fyllt 18 år.
  • Anonym (12 år)

Min bonuspappa ville adoptera mig och de sade då att när barnet är 12 frågar man barnet om dess vilja och att det har stor påverkan. nu hade jag kontakt med min pappa och kände att det inte var rätt så det blev inte så att min bonus adopterade.

• Anonym (insatt)

Ni skall ansöka om adoption hos tingsrätten där ni bor. TR kommer då att begära ett yttrande från soc (Familjerätten) som får utreda om adoptionen kan anses till fördel för barnet. Flickan kommer också själv att få yttra sig eftersom det är ett lagkrav då hon fyllt 12. Det är en komplikation om biopappa inte säger ok. Det har på senare år (efter 2002) blivit svårare att genomföra en styvbarnsadoption mot den andra förälderns vilja. Men det KAN gå ....
  • Assis

När barnet är 18 år väljer de själv. Min morbror adopterade sina 2 styvbarn på deras 18 årsdagar. Sätter sig  pappan emot är det nog inte mkt man kan göra än vänta.

• Anonym (a-mamma)

Om du vill kan du skriva ett testamente så att barnet får ärva dig på samma villkor som sina syskon om något skulle hända dig och en adoption inte går igenom före 18-årsdagen. Dessvärre tror jag inte att det går att formulera testamentet så att biopappan inte blir arvinge efter barnet. Jag antar att ni inte vill att han ska ärva er ...Kolla med en jurist.

Svar på tråden Adoptera min dotter?