Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-12 11:36:08 följande:
Jag tror att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Men ifall han inte har någon uppbygd relation med sitt barn, då får han börja att bygga upp den, med kanske bara några timmar i stöten och gradvis mer och mer, provövernattning för att om det går fint, varannan helg kanske osv.
Har han flyttat 30 mil fr er, då har han ingen anledning till GV, hur ska han smidigt och lätt skriva på papper fr dagis, skola, läkare, pass ja, vad som nu kan behövas? Tror det med det argumentet blir svårt för honom att få GV. Att ni ska dela resekostnad? Nej, det tror jag inte du behöver oroa dig för, han har flyttat så långt bort att det inte är rimligt att du ska stå för hälften och hur ska barnet resa? 8 månader, då får ju han hämta och lämna då!
Men samtidigt ska du vara glad för ditt barns skull, vill barnets pappa ha en relation med barnet så är det jättebra, man behöver båda sina föräldrar. För barnets skull, försök samarbeta och skriv som svar på advokatens brev att ni har inte ens varit hos familjerätten för att lägga upp ett umgänge mm, alltså föreslå att ni börjar där, skriv umgängesavtal, då blir det mindre att bråka om. Bryter någon av er det, då talar det emot er i en VT.
Självklart har barnen det! Det är så sorgligt att pappan inte ville bo kvar i våran stad. Gör mig ont!
Nä, nån relation att prata om har de ju inte än. Barnet glömmer ju honom under tiden han är borta.
Nä jag fattar inte varför han ska kriga om ALLT! Detta bara förstör och nöter sönder allting! Hela vårat barns första år har bestått av denna kamp. Jag mår fruktansvärt dåligt och nu kan jag och pappan inte alls prata med varandra längre! jag är rädd jämt! Rädd då telefonen ringer, livrädd för posten osv.
Jag föreslog samarbetssamtal via min advokat men det ville han inte än fick vi till svar. Varför liksom? Varför??
Ja det tycker jag låter som en bra sak. Umgängesavtal. Även boendeavtal kan man skriva va? Hur går det till då man skriver dessa? Är de bindande sen eller hur fungerar det??
Han är inte ens intresserad av att diskutera känns det som. Vi var på Familjerätten en gång men det avslutade han för det "gav honom inget" sa han. (MAO, han fick inte som han ville)