• Anonym

Hur ofta duschar ni deppade?

Förstår dig fullt ut...
    Jag hade en period när jag var så långt nere att jag fullständigt struntade i allt vad hygien hette. Orkade inte, brydde mig inte... Blev inlagd då jag knappt åt, drack eller pratade. Där fick de hjälpa mig in i duschen.... Känns hemskt sähär i efterhand, jag som alltid varit mån om hygien och utseende osv...

Idag mår jag bättre men inte bra. Ibland orkar jag bara inte. Kan gå några dagar, kläder kan jag också ha ganska länge, känns så ofräscht samtidigt som jag verkligen inte orkar.... Suck...

Men om jag väl kommer in i duschen och tar på mig rena kläder så känns det faktiskt lite bättre, så det är nog bra att trots det enorma motståndet ändå försöka tvinga sig in i duschen/badet och ta på rena kläder. Ju mer man ruckar på det desto skitigare och tradigare känner man sig...

Krya på dig, hoppas du får hjälp för din depression..

• Anonym

Jag måste duscha och byta kläder varje dag annars mår jag bara ännu sämre. Jag tycker att det är äckligt att inte göra det så jag måste.
    Däremot min dotter som har borderline hon duschar typ aldrig fast ibland tvingar hon in sig själv i duschen. 

• Anonym

Jag har inte ångestsyndrom eller depression, men duschar ändå inte oftare än max varannan dag. Största måstet är håret som blir för fett om jag väntar mer än två dagar. Men är jag ledig kan jag vänta fler dar. Och ibland tvättar jag bara håret och under armarna. Likaså gör min sambo.

Skälen till att vi inte duschar lika ofta kanske är olika de skäl man kan ha som t ex deprimerad. Men det jag vill säga är väl att duschande varje dag faktiskt inte är någon slags "friskhetsmall" som man till varje pris måste fylla. Det är inte alls onormalt (eller ohälsosamt!) att duscha mer sällan. Det är nog snarare så att många har problem just för att de duschar för ofta/mycket.

• Anonym

Det kan gå 8-9 dagar mellan duschar för mig, beroende på hur jag mår och vad jag gör. Om jag ska gå ut duschar jag ju förstås, men om jag ändå bara ska sitta hemma och stirra i väggen känns det onödigt att lägga ner den lilla energin jag har på att duscha.

• Anonym

i vanliga fall älskar jag att duscha- men i vinter har det bara varit jobbigt. Tur man skall till behandling en gång i veckan- ¨då duschar jag :)

Men håret tvättar jag  max tre ggr per vecka- mot tidigare varje dag...

Svar på tråden Hur ofta duschar ni deppade?