• Anonym (CSN)

Värt att ta CSN-lån?

I höst tänker jag börja plugga upp mina gymnasiebetyg via komvux. Jag har 2 barn så jag får lite högre summa av CSN än andra.
    Jag har en del vänner och bekanta som vägrar plugga pga skulderna de kommer dra på sig, att de hellre hoppar fram mellan olika praktiker, tar skitjobb osv för att kunna få några pengar alls.

Jag tänker tvärtom, för mig är det viktigt att kunna utbilda mig till det jag vill, kunna ha ett jobb jag kommer trivas med. Ser lånet som en investering så att säga. Men börjar bli lite osäker, är det verkligen värt att sedan betala tillbaka? Har hört att de kan ta många många år.

Jag har redan skulder hos Kronofogden, närmare 80000!! Jag är redan van att leva på existensminimum och har en regel för mig själv. När jag väl får jobb så tänker jag betala tillbaka så mycket som möjligt! dvs, inte köpa nytt, inte ta NÅGOT på avbet osv.
    Hellre leva fattigt en relativt kort period trots ev bra lön,än att under flera år sitta med skulder och därigenom inte kunna ta sig vidare i livet. (Ex bolån och dyl)

Jag blir 21 i år. Så jag har goda chanser att hinna leva skuldfri innan jag trillar av pinn! Så är det värt att ta lån, eller ska jag göra som andra? Ta skitjobb?

• Svar på tråden Värt att ta CSN-lån?
  • Clotilda

Jag är av samma uppfattning som dig - det är bättre att med hjälp från CSN studera och (så gott det går) säkra sin framtid än att harva fram på vikariat och skitjobb. Kör på, men gör det ordentligt. Vet inte om det är så för alla, men jag pluggade upp min behörighet på folkhögskola eftersom jag aldrig tog studenten och nu när jag läser vidare på högskola så avskrivs mer av mitt gamla lån för varje avslutad termin. Det skulle fungera som en slags morot för folk att skaffa sig behörighet och sedan plugga vidare.

• Anonym

Jag har gjort precis som du tänker göra. Dock hade jag inga skulder sen innan. Men jag ser inget negativt med csn lån. Tänk att bara kunna ha en ordentlig lön en dag där man kan känna sig trygg med att veta vad man har in varje månad. Ett tips till dig är att gå omvårdnad om du har svårt att bestämma utbildningen. Det är lätt att få jobb och man utvecklas enormt Lycka till!

• Jemp

Absolut värt det! Möjlighet att både utvecklas, få bättre jobb (förhoppningsvis bättre lön men så är det ju inte alltid) och framförallt ett jobb man trivs med!

Nu har jag bara tagit lån på universitetsnivå. Man har ju bara 6 år att få pengar för (på universitet iaf, vet inte hur gymnasienivån räknas in) så ett tips kan vara att fundera över om du klarar dig utan hela lånet ifall du vill plugga vidare sen också.

• Clotilda
    Jemp skrev 2011-02-17 03:16:38 följande:
    Absolut värt det! Möjlighet att både utvecklas, få bättre jobb (förhoppningsvis bättre lön men så är det ju inte alltid) och framförallt ett jobb man trivs med!

Nu har jag bara tagit lån på universitetsnivå. Man har ju bara 6 år att få pengar för (på universitet iaf, vet inte hur gymnasienivån räknas in) så ett tips kan vara att fundera över om du klarar dig utan hela lånet ifall du vill plugga vidare sen också.
    Universitetsnivån är separat, så även om du tar fullt lån på gymnasienivå så påverkar det inte dina möjligheter att plugga vidare sen.
  • Anonym

Jag tycker det vore värt det, lätt!

Om du går en utbildning på några år så har du ändå ca 40 år i arbetslivet framför dig. 40 år som man väl hellre tillbringar med något man tycker är intressant, än hankar sig fram på 'skitjobb'. Nu kanske man ändå hade fått ett bra jobb så småningom, men jag tror att man ökar chanserna radikalt om man utbildar sig.

Det är dock värt att ta så litet i CSN-lån som möjligt. Fast i ditt fall kanske det iofs är bättre att ta fullt, och ev. kunna betala av på dina skulder om du kan jobba extra etc.

Sedan är ju en given förutsättning också att du går in för studierna, och ser till att klara det du ska, även om barnen är väldigt sjuka i någon period eller liknande. Det behöver du kanske ordna back-up/löfte om barnvakt för i förväg.

• Lyndi

Jag studerar på högskola och har gjort i 1,5 år. Jag anser, som många andra, att csn är en investering för framtiden. Men som någon också påpekade: man måste köra järnet och inte bara lite "halvdant"! Det ÄR tufft att plugga ibland, men för varje avklarad tenta så växer man!

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • RosaNapp

Nu är jag äldre än dig, har inga skulder iofs, men tänker precis som du. Jag ser det som en investering där jag kan få ett bättre betalt jobb.
    Jag kommer börja studera till hösten, 3 år.

• Anonym (Mamma M)

Jag är också äldre än dig o hade inga skulder innan, men jag hade en längre tid sökt nya jobb (hade tröttnat lite på mitt gamla), men fick aldrig napp.
    Jag tog då beslutet att gå en yrkesutbildning (KY) på två år, med CSN-lån - o innan utbildningen avr klar så hade jag blivit erbjuden nytt jobb!

Nu, några år senare, så har jag en fast anställning o har bara ett år kvar att betala av på studielånet.

Såklart du ska plugga - men se till att plugga något som det finns gott om jobb inom sen!
    En fast anställning är guld värt, en enorm trygghet.

Svar på tråden Värt att ta CSN-lån?