Värt att ta CSN-lån?
I höst tänker jag börja plugga upp mina gymnasiebetyg via komvux. Jag har 2 barn så jag får lite högre summa av CSN än andra.
Jag har en del vänner och bekanta som vägrar plugga pga skulderna de kommer dra på sig, att de hellre hoppar fram mellan olika praktiker, tar skitjobb osv för att kunna få några pengar alls.
Jag tänker tvärtom, för mig är det viktigt att kunna utbilda mig till det jag vill, kunna ha ett jobb jag kommer trivas med. Ser lånet som en investering så att säga. Men börjar bli lite osäker, är det verkligen värt att sedan betala tillbaka? Har hört att de kan ta många många år.
Jag har redan skulder hos Kronofogden, närmare 80000!! Jag är redan van att leva på existensminimum och har en regel för mig själv. När jag väl får jobb så tänker jag betala tillbaka så mycket som möjligt! dvs, inte köpa nytt, inte ta NÅGOT på avbet osv.
Hellre leva fattigt en relativt kort period trots ev bra lön,än att under flera år sitta med skulder och därigenom inte kunna ta sig vidare i livet. (Ex bolån och dyl)
Jag blir 21 i år. Så jag har goda chanser att hinna leva skuldfri innan jag trillar av pinn! Så är det värt att ta lån, eller ska jag göra som andra? Ta skitjobb?