• Fiva

Hur skulle DU ha gjort?

För ett tag sedan när vi var på busborgen tillsammans med en vän och hennes dotter så fick barnen för sig att de självmant skulle gå och ta slush (isdrink) utan att vi gett godkännande.
    (Ålder på flickorna var då 4,5 resp. 5,5 år)

Vi "tappade" bort barnen för ca 3 minuter, vi gick runt och letade efter flickorna och ropade på dem. När vi fick syn på dem var det redan försent. De hade redan fyllt två muggar med slush och nu krävde damen i kassan att vi skulle betala.

Givetvis skulle vi betala för drinkarna, ingen tvekan om den saken men nu kommer vi till frågan:
    Hur skulle ni göra nu?

Motivera gärna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 18:29
    Jag uppdaterar med lite mer information för att se om något ändras i omröstningen.

Ca 15 minuter innan flickorna bestämde sig för att hämta slush utan tillåtelse hade vi haft en mysig fikastund tillsammans. De hade fått en varsin valfri glass, en varsin godbit, varsin läsk och ett löfte om en liten godis innan det var dags för hemfärd.
    Efter fikastunden börjar det äldsta barnet att tjata om att hon även ville ha en slush men vi båda mammor var bestämda och talade om för flickorna att det fick räcka med godsaker nu och påminde dem om godisbiten som väntade dem innan vi skulle åka hem.

Ni som har röstat att ni skulle ge isdrinkarna till barnen, skulle ni fortfarande ha gjort det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle DU ha gjort?
  • Jessa med 3

Ge dem till barnen och förklara att nästa gång måste de fråga först.

• lövet2

Ge dem till barnen (de måste ha varit jättetörstiga!) och påminna om att man ska fråga först.

• Familytime

What? Ge dem till barnen? Nej, verkligen inte! De är stora nog, åtminstone den största, att förstå att man inte kan sno åt sig dricka utan att betala. Nej, jag hade lätt gett dem till ett annat barn, alternativt hällt ut dem. Det kommer nog svida och nästa gång gör de inte om det. Jag är av den åsikten att hade jag gett barnen drinkarna, så hade jag sänt ut signalen; "Det är ok att göra så, för jag får ju drinkarna i alla fall" De hade inte fattat att "nästa gång, så..."

Nej, inget curlande här inte!!

• Ramborg

Jag hade betalat och gett dem till någon annan. Barnen kan få vatten om de är törstiga. Nästa gång kan de få slush - om de frågar först.

• Kazeer

Jag hade gett isdrinkarna till barnen och sedan hade vi pratat om att de måste fråga först.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • salta katten

gett till barnen förstås och sedan pratat/påmint om att man inte kan hämta dricka utan måste prata med en förälder/vuxen först

• SjälvaJag

Jag hade gett dom pengar så dom fått gå fram och betala för den , innan de fick dricka upp den. Så att dom ser att man måste betala för sig.

• snillis

Hällt ut dem.
    Det hände mig fast med godis, att sonen stal en klubba som jag slängde.

Fast jag blir samtidigt jävligt irriterad på vårt Lekland där de har MASSOR av godis så placerat att barnen bllir superduper-lockade (meningen såklart) och då får de kanske räkna med ett visst svinn eller vad man skall säga. Det är ju inte helt lätt att hålla koll på barnet varje sekund man är där!

Svar på tråden Hur skulle DU ha gjort?