LillemorR: Medeltalet på viktnedgång brukar vara mellan 60-75%. Jag har hört olika så läs det inte bokstavligt. Därefter måste man jobba för det precis som andra bantare!
Dvs mer motion än man redan utför, nyttigare mat etc. Äter man 2-3dl mat kan man ju fortfarande få ner en massa kalorier beroende på VAD man äter. Vill man då gå ner mer får man fundera på innehållet och mängden precis som vem som helst. De som tror GBP är en enkel fuskväg vet inte vad de snackar om. Vi får jobba för det precis som alla andra, men vi får hjälp av open att känna mättnadskänslor vi kanske inte känt på många år. Vi får även hjälp av fysiska reaktioner från kroppen som ger oss en extra varning att nu jävlar äter du något du inte borde så du får magknip, yrsel, illamående (dvs dumpar) etc. "Skyll dig själv".
Som svar på en annan fråga så är det inte farligt att dumpa, men väldigt obehagligt! Så de som inte dumpar (det händer) brukar sakna det för att det är en varningssignal som vi sedan länge överviktiga kan behöva för att lära oss den hårda vägen vad vi bör äta. Andra som dumpar ofta bli alldeles matta och trötta på att de knappt tål något. Jag blev djupt besviken när jag dumpade på en dl apelsinjuice (osockrad). Särskilt som den stod med i min ordinerade meny direkt efter op (istället för hel frukt som magen/tarmarna inte kan bearbeta direkt efter op. Jag ha även dumpat på Fortimel som sjukhuset rekommenderade. Aldrig mer. Jag är så nyopad så jag har verkligen inte ätit något onyttigt ännu men ändå drabbats. Men jag lär mig vad min kropp tål, och det kan förändras med åren. Jag är inte sugen på sötsaker längre, men jag kan känna det gamla behovet av "stoppa-något-i-munnen". Men skulle jag försöka äta mer eller fel känner jag nu att jag skulle bli illamående. Denna vecka då en nära släkting åkt ambulans 4 ggr och är riktigt sjuk så har jag definitivt lagt märke till mina gamla vanor "köp en hamburgare på vägen..." men så fort tanken kom har jag hört hur fel det låter eftersom jag varit mätt. Inser vilken tröst/lugnande medel det varit tidigare i stressiga situationer. Men om man vägrar lyssna på signalerna så kan man definitivt vänja kroppen med fel kost igen och inte gå ner det man önskar! Så jag vågar inte ens testa sötsaker (som vissa kan äta måttligt av) för att inte väcka det behov som satte mig i klistret från början!