Gastric Bypass (GBP)
Badfantasten: Jag har ju inte varit opad så länge som du, men jag tar vitaminerna i samband med morgonduschen. Då får jag även i mig vatten i lagom tid innan frukosten.
Badfantasten: Jag har ju inte varit opad så länge som du, men jag tar vitaminerna i samband med morgonduschen. Då får jag även i mig vatten i lagom tid innan frukosten.
Det är mer järntabletten jag missar eftersom man inte ska ta den tillsammans med kalciumtabletten har jag hört. Försöker ta den till middagen eller kvällstandborstningen.
Jag äter också järntabletten vid menstruation... Det ärlig därför jag glömmer den så lätt. Men sen gissar jag att det är järn i multivitamin kvinna också.. Så man borde kanske göra detsamma där? Men jag glömmer alltid leta rätt på läsglasögonen och läsa på den burken
Pequena: Man vägs med kläderna på, på Sophiahemmet. Opererades där i maj. Hann knappt ta av mig skorna!
LillemoR: till viss del är det lättare för att man blir så mätt av lite mat, så man är inte sugen på samma sätt som tidigare. Men ögat lurar en fortfarande. Man lägger gärna upp för mycket och kan sedan gräma sig när man inte kan eller får äta upp allt. Sötsuget finns kvar för många och en del tror att de kan äta bara lite ibland... men det kan i värsta fall öka med tiden (för man kan efter ett tag äta lite mer verkar det som). Är nog säkrast med cold turkey (dvs aldrig mer) för vi hamnade alla i den här sitsen för att vi åt för mycket och hade svårt att sätta gränser. Bra att utnyttja första året, då många lär sig vad de kan äta, till att vänja av kroppen med gamla favoritonyttigheter.... Vi får kämpa med det precis som många andra. Läser man andra forum med opererade träffar man på många med djupa bakomliggande orsaker till fetman och dessa försvinner inte automatiskt med en viktnedgång även om många hoppas det. Själv har jag använt maten som tröst och belöning och jag har redan nu efter kort tid insett att jag blir helt ställd och stressad av att INTE kunna äta vid en sådan situation. Belöningen är lättast att byta ut.. Gå och shoppa något nytt smalare plagg men det kan ju skapa en shopholic i värsta fall
Men vid behov av tröst vill jag ju varken träffa andra, gå ut, shoppa etc... Jag vill mest gömma mig då... Och nu kan jag ju inte äta mig ut den situationen... Bra så klart, men det kräver också att man tar itu med sina demoner medan man är ledsen... eller hur jag ska förklara.. då är det lätt att det ändå slinker ner något onyttigt.. Har man tur så dumpar man så man inte gör det gör ofta. Men alla dumpar inte. Jag dumpar på socker men verkar klara en hel del fett, då där måste jag passa mig så jag inte byter ut sötsakerna mot feta rätter...
Pequena: Peter Loogna är en erkänt duktig kirurg. Alla på Sophiahemmet erbjuds att delta i en studie (man vet inte innan vilken form man får) ang de där extra stygnen för att förhindra tarmvred. Men på vissa sjukhus får alla det automatiskt numera. Jag glömde bort det vid operationen och frågade efteråt på telefon först hur det blev med mig. Tydligen gjorde de den nya tekniken på mig och jag märkte då absolut ingen skillnad efter operationen. Det påverkar
Forts: Det påverkar dig inte efter operationen utan förhindrar snarare en vanlig risk att få tarmvred.
Naemi: en vecka efter op mådde jag utmärkt även om jag blev trött snabbt. Började äta puread och lättuggad mat då (olika på vilket sjukhus man opas på) och fick plötsligt matlusten åter även om det blev lite.
Jag har aldrig gjort gastroskopi och det var aldrig tal om det på Sophiahemmet i Stockholm.
Ni som fasar för flytperioden innan operation kan byta ut shakerna mot riktig mat med samma kaloriinnehåll. Det handlar ju inte om att just shakerna är bättre (även om de ofta har ett väl uträknat innehåll på vitaminer och mineraler). Men jag har hört om folk som bantat på vanligt vis innan och det har gått utmärkt. Däremot rekommenderar sjukhusen ofta Modifast etc för att de VET att det är effektivt och brukar fungera. Många av oss har ju "bantat" tidigare med dåligt resultat. Så det handlar ju om vad som fungerar för oss. En del sjukhus sätter ett krav på att gå ner en viss vikt, en del har rätt höga krav pga ursprungsvikten. Men själv skulle jag "bara" gå ner 4 kg innan operation. Jag hade 3 veckor på mig... det var inget större problem om jag valt att banta på annat vis.