• ems87

Gastric Bypass (GBP)

Får jag hoppa in här? Jag bad om en remiss i Göteborg i januari och nu den 10 september ska jag träffa kirurgen och annan personal på Östra sjukhuset. Skulle vara skönt att få prata med andra i samma situation.

• ems87

Imorgon ska jag träffa kirurgen. Är nervös inför det. Har så många frågor, så det är väl bäst att jag skriver upp dem så jag inte glömmer dem.

Angående med det här med lös hud så sa läkaren på ett informationsmöte att det man kan göra mot lös hud är att träna. Men jag tror att även om man tränar får man nog gilla läget.

• ems87

Jag var hos kirurgen i måndags. Min  operation blir den 16 oktober, på måndag ska jag börja med pulverdiet! Det är ju snart! Shit, är glad men samtidigt nervös och rädd. Jag är mest rädd för narkosen och vistelsen på sjukhuset. My god.

Sarilariz skrev 2012-09-12 11:12:15 följande:
    Hej!

Jag har börjat skicka egenremisser nu. Hon vägde och mätte mig. Men hon tyckte inte att jag var tillräckligt fet, och att jag var för ung. Det var inte "akut" s hon.

Men jag har ju varit så här överviktig i 11år. Och jag vill ju ha hjälp innan mina knän går sönder, jag har nackproblem också som förvärras av vikten.

Jag håller tummarna för egenremisser nu. 
    Hej! Du kanske kan få läkarintyg på att du har problem med dina knän och ta ordentligt med blodprover också. Då kanske de kan ta deg med så att säga. Egentligen så vet inte jag om det räknas som en anledning att få en operation när du har under 40 i bmi. Man ska ju ha problem med diabetes, högt blodtryck och sånt där för att få bli opererad. Men det är ju värt ett försök. Ålder har inget med detta att göra. Jag är 25 år och har varit överviktig sen jag var 3-4 år. De räknar ju bmi.
  • ems87

Idag började jag med pulver. Känns som om det kommer bli svårt :) har bara druckit en påse än haha.
    Men jag ser målet, den 16 oktober. Då händer det.

• ems87

Det är nu min andra vecka på pulver. Jag har redan gått ner 5 kg Glad hoppas jag fortsätter gå ner, om tre veckor är det operation. Det går dessutom mycket lättare nu än i början. Men jag är fortfarande hungrig.Rynkar på näsan

MiaIa 90 skrev 2012-09-23 14:43:08 följande:
    Hej finns de några av er som har gjort sin GBP i Gävleborgs landsting och inte fått göra en operation efter för att ta bort överflödig hud?
    Jag är rädd att jag inte kommer få operera mina armar specielt för redan nu har jag gägghäng som bara den och kommer ju inte bli bättre efter operationen:(.
    Magen är större chans att få tror jag men den får jag ta efter jag fått alla barn jag vill ha:).
    Hm, vad jag vet så tar läkarna bara huden på magen, och det är svårt att få en sån operation beviljad. Det ställs en del krav då. På ett av mötena som jag varit på sa läkaren att det bästa man kan göra själv för att få så lite lös hud som möjligt var att träna.
  • ems87
    kymaro skrev 2012-09-25 22:37:39 följande:
    Åh härligt!!=) Äter du så många påsar man får då? 

Vet jag var mer hungrig i början sen efter typ 5-6dagar börjar hungern försvinna. 
    Ja, jag håller mig till det som dietisten rekommenderat. Jag blandar märken (det sa de var ok) och jag håller mig under 900 kcal. Jag tar ungefär 5 påsar om dagen, det blir ca 550-650 kcal. Ibland en extra. Jag kände mig väldigt svag de första dagarna men nu går det jättebra :)
  • ems87
    ems87 skrev 2012-09-26 09:44:54 följande:
    Ja, jag håller mig till det som dietisten rekommenderat. Jag blandar märken (det sa de var ok) och jag håller mig under 900 kcal. Jag tar ungefär 5 påsar om dagen, det blir ca 550-650 kcal. Ibland en extra. Jag kände mig väldigt svag de första dagarna men nu går det jättebra :)
    Jaså? Det är väl olika på olika sjukhus, här i Göteborg var det helt ok att blanda märken, bara man höll kolla på kalorierna :)
    SvartLucia skrev 2012-09-26 15:10:18 följande:
    Wiieh..
    Har idag fått min kallelse till viktträff, så den 22a okt är det dax för den! Det rör på sig iaf Cool

Hur lång tid sen har det tagit för er från viktträff till återbesök med kirurg?
    Viktträff, vet inte riktigt vilket av mötena du menar. Här i Göteborg var det så för mig att två månader efter att remissen var skickad så var det ett informationsmöte om vad de hade att erbjuda för olika metoder och hjälp för vikten, information om vad varje grej innebar.
    Sen dröjde det 6 månader innan det var ytterligare ett möte. Då var det en mindre grupp och vi fick mer information om hur allt går till och så, vi kunde ställa frågor.
    En vecka senare var vi samma grupp som kom tillbaka, vi tog blodprover och sen fick vi i omgångar prata med kirurgen, dietisten, sjuksköterska och en narkosläkare. Var för sig såklart. Dagen efter fick jag en tid för operation. Allt som allt har detta tagit 9 månader.

• ems87
    åsis skrev 2012-10-02 20:31:01 följande:
    Hej!
    Jag är också på väg mot op. Har varit på infomöte och har tid för läkarbesök på fredag.
    Vi fick inte mycket info om kost direkt efter op så jag undrar om man börjar med puré direkt, eller om man kör pulver?
    Det är olika råd på olika sjukhus. Här i Göteborg så är det så att innan op får man köra pulver i ett visst antal veckor. De räknar ut hur länge genom en tabell med bmi. Ju högre bmi desto längre är du på flyt. Jag fick 4 veckor, har 49 bmi.
    En vecka efter op är det en vecka med flytande kost. Mer pulver, yoghurt, soppa.
    Efter det är det tre veckor med mjuk kost. Potatis, fisk, knäckebröd, köttfärs, fiskbullar. Tugga noga. Göra puréer av annan mat.
    Efter det får vi äta allt igen, men vänta ytterligare en månad med svårsmälta saker tex citrusfrukter.
    Men som sagt, det är olika på olika sjukhus i olika län.
  • ems87

Jag fick en pik förresten föra veckan av en kollega på jobbet. Det var hennes första dag och jag skulle lära upp henne. Hennes första dag! Fem minuter (!) efter att vi hälsat så tar jag fram min shaker och en pulverpåse och ska fixa min frukost.
    Då säger hon "Jaså du går på sånt du. Funkar den då?"
    "Ja, sa jag. Fast jag dricker dem inför en operation, annars tror jag inte på de här, de funkar inte i längden."
    "Ska du göra en gastric bypass? Jaha. Vet du, en gång bantade jag ett år med (nån metod) och jag gick ner 20 kg på ett år utan operation. Om du kämpar lite så går det nog för dig med".

Öh, jaha... Hej du främmande människa. Hon vet väl inte vad jag har kämpat i livet? 20 kg? Lite skillnad på 20 kg och 70-80 kg, hade jag bara 20 kg hade jag inte heller opererat mig.
    Jag blev väldigt stött, och som vanligt vågar jag inte stå för mig själv.

• ems87
    BarbaMamma84 skrev 2012-10-03 22:18:16 följande:
    Sådana människor är bedrövliga!! 

Min pappas fru har alltid påpekat min vikt sen jag va liten. Så gjorde jag OP och så säger hon "men så tjock har jag aldrig tyckt att du har vart för att måsta göra en sån"... neje who gives a rats ass!? ...
    Människor är bra på att häva ur sig saker... dumma dumma dom. Tänk om dom visste. 
    Eller hur! Om man kunde byta liv en dag...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)