• ems87

Gastric Bypass (GBP)

MiaIa 90 skrev 2012-12-07 21:13:49 följande:
    Nej du är inte misslyckad. 
    De kommer vända så kommer de bara säga poff så går du ner i vikt de är jag övertygad om.
    Styrke kramar till tig. Kram 
    kymaro skrev 2012-12-08 11:33:22 följande:
    Många kan stå still ett tag, se bara till att du får i dig protein som du ska. och inte äter för lite.

Tack snälla ni.
  • ems87

Idag var jag på ett återbesök på sjukhuset, det är fem veckor sen op. Jag har sammanlagt gått ner 20 kg och minskat med 26 cm i midjan! Jättechockad blev jag kan jag ju avslöja, 26 cm liksom! Det är ju inget man ser själv.

• ems87
    Loth skrev 2012-12-27 05:48:52 följande:
    Har tänkt på en sak, efter op ska man ju käka en himla massa piller, men hur får man ner den om man i princip bara kan teskeda in vatten? I dagsläget känns de som jag behöver minst ett halvt litet glas vatten för att få ner mediciner öht :)
    Jag har varit opad i drygt 1 och en halv månad. Nu dricker jag en munfull vatten. Jag kan inte klunka, men när jag dricker är det iaf inte en tesked :)
  • ems87
    Loth skrev 2012-12-27 18:27:57 följande:
    Perpen och ems87, tack för era svar! Det är ju sådana här småsaker man funderar på innan man själv är inne för operation :) Vad händer om ni klunkar vatten, eller dricker för mycket på en gång, gör det ont eller blir obehagligt då? Haha mitt största hang up är verkligen detta med vätska... Njuuuter ju av att kunna bälga vatten när man är sådär riktigt törstig. Man upplever inte extrem törst ibland då när man inte kan hälla i sig? Tänker varma svettiga sommardagar...
    Om jag dricker för fort eller för mycket på en gång så spänner det i magen och gör ont. Om det är nånting jag saknar nu efter op så är det just att bälga i mig vatten, det är det godaste som finns! Och dricka till maten... Men det är väl värt det. Jag har inte kommit så långt än Flört
  • ems87
    kymaro skrev 2012-12-31 10:35:01 följande:
    Jag är så glad idag!! /månader sen operation och idag visade vågen -50,2kg så jävla glad, kunna inte av sluta året bättre!

Gott nytt år allihopa Glad
    Bra jobbat! Grattis!
  • ems87
    MiaIa 90 skrev 2013-02-02 17:52:51 följande:
    oj jag ska testa att ha de i fil någon dag till frukost kanske.
    Tror du jag kan ta lite fil med flingor vanliga cornflakes? 
    Oj och  hur har de gått med maten och så?
    jag har varit opererad nu i lite mer en 2veckor.
    Och har inte vågat testa så mycket annan mat men ska testa kokt morot i dag.
    Fick ju inte under dom två första veckorna äta något som var trådig mat.
    Inte fått någe resept men ska tillbaka 6veckor efter operationen så får vi se vad dom säger. 

Jag tycker du inte ska äta cornflakes. Det är bara socker i och nästan ingen näring. Det är bättre att ha lite bär eller mosad frukt i filen istället. Eller varför inte havregrynsgröt.

Sen skrev du i ett annat inlägg att du åt jasminris för det var snällt för magen. Jag tror inte det är så bra heller, kladdigt vitt ris blir som en klump i magen (dumpvarning). Dessutom så är det fattigt på näring.

Magen tar inte upp näring så bra längre. Bara ett råd. Jag har ju läst att du har problem med maten och illamående. Det kanske beror på vad du äter. :) menar inget illa. bara lite råd.
  • ems87

Skriv inte "man" när det gäller hur ni mår och känner efter op. Jag känner både mättnad och hunger. Det är inte lika för alla.
    Jag har både aptit, hunger, mättnad och även ett sug ibland.

• ems87
    LillaBibbi skrev 2013-03-04 16:36:09 följande:
    Vad ska man packa i väskan inför OP?
    Jag packade mobil och laddare, en bok, mjukiskläder (ville inte ha sjukhuskläder mer än nödvändigt), tofflor, hygiengrejer, kläder att åka hem i. En varm tröja. Hårsnodd och läppbalsam. Sen minns jag inte mer, men det var nog det. Och bindor. De behövdes aldrig, men en del säger att de fick mens direkt efter op, så för säkerhetskull packade jag det.
  • ems87
    Princessan skrev 2013-03-11 07:40:37 följande:
    Vad dumpar ni på?
    Tänker på sött och fett.
    Jag dumpar ytterst sällan. En gång gjorde jag det på ris, men sen har jag ätit ris utan att dumpa. Gräddbakelse mådde jag illa av, men äter jag grädde eller socker en annan gång är det ok.

Nu ca 4 månader efter op så känns det som om jag drar med mig halva håret varje gång jag borstar det :( jag tappar så mkt hår!
  • ems87

Sen kan man bli nekad också om man inte försökt med en dietist innan. Sånt ser de ju i journalerna antar jag.

• ems87
    Felidae skrev 2013-03-18 15:42:29 följande:
    Man behöver inte ha försökt med just dietist, det finns ju en hel del andra metoder man kan ha provat som inte syns i några journaler.
    Självklart inte, men jag vet att en del läkare gärna vill ha på papper vad man gjort. Jag har läst flera på fb som blir skickade till en dietist först. Det tycker jag faktiskt är bra, jag tycker man kan prova dietist eller nåt annat de kn erbjuda på vårdcentralen.
  • ems87

Det är olika vart man bor. I Västra Götaland (Göteborg) så är kötiden 3-6 månader.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)