• kymaro

Gastric Bypass (GBP)

Zizzieleenia skrev 2012-10-17 06:50:57 följande:
    ViTillsammans. Bra att du gått ner 3 kg redan, det är onödigt att spara allt till flytet.. Inte kul för de som sitter 1 vecka före op och har 4 kg att gå ner... Och får det uppskjutet pga att de inte börjat i tid.. :/

Nu har jag 8 dagar kvar till op.. Vågen står på -15,7 kg just nu vilket är fantastiskt. 6,8 kg ner till 100.. Så mitt nästa delmål är verkligen inte långt borta nu. :) Dock har lilldamen här hemma blivit snorig nu och slemmig i halsen, så jag är såå rädd att bli sjuk.. Hade inte alls varit bra just nu.. :( 
    Ojj 15,7kg var verkligen inte illa!! Hur länge har du flytit då? Glad
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • kymaro
    aztec skrev 2012-10-17 13:44:37 följande:
    Någon som vet om det finns någon bild tråd? ;) mest intresserad över att se hur alla magar ser ut efter man är "klar" med viktminskningen! 2,5år sedan nu jag gjorde..
    Hitta du någon länk eller ligger bilderna ute här?
  • kymaro
    aztec skrev 2012-10-17 17:24:01 följande:

Fanns i trådstarten men det var för och efter, hade velat se magar utan tröja så huden syns:v undrar om jag borde vara missnöjd eller helt enkelt nöja med det jag har :)
    Java de jag tänkte med, eller vad jag kan förvänta mig om 20kg Tungan ute
  • kymaro
    aztec skrev 2012-10-17 21:35:47 följande:

Kan lägga in min iaf efter -50kilo och en grav senare om du skulle vilja se en mage?
    gör det jag kommer ju totalt gått ner 60kg när jag är klar så kan va intressant se.

Om ni har tipps på bilder där man kan se får ni gärna säga till någon Glad
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2012-10-18 09:16:39 följande:
    Oki då vet jag att jag måste gå ner 14kg innan operationen för att gå ner 10%.
    Men har hört att man måste ha BMI under 50 för att dom sak operera i Hudik stämmer de? 
    Har just nu BMI 52.
    Kram

Jag har inte hört nå om BMI men vet att det bruka vara vissa % man ska gå ner. 

Men det lär ju gå ringa till kirurg avd och höra. 
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2012-10-18 15:59:28 följande:
    Ja i dag fick jag papper hem om mina blodprover jag ska ta innan grupp mötet och de var ju 7 rör fan jag kommer svimma:(.
    Och på fastande magen:(.
    Jag ska åka in och göra de i morgon bitti så de blir ju rätt snart så provresultaten hinner komma fram innan mötet.

Jo de är ju heldel man ska ta.

Jag som är jätte rädd för sånt där så funkade det ok. Du kan ju se till att ha något med dig att äta.
  • kymaro
    åsis skrev 2012-10-18 21:50:32 följande:
    Var på op planering idag. Verkar som att man blir kvar 2-3 nätter efter op. Hur länge var ni kvar, ni som är opade?
    Ja ag opererades på eftermiddag jag åkte hem på förmiddag dagen efter så låg inte inne ens ett dygn.
  • kymaro
    åsis skrev 2012-10-18 21:50:32 följande:
    Var på op planering idag. Verkar som att man blir kvar 2-3 nätter efter op. Hur länge var ni kvar, ni som är opade?
    Ojj råka skicka det innan jag var klar.

Men sen kan man få stanna längre om man inte känner sig pigg osv, är ju mycket beroende på hur det går om man få i sig vätska osv som man ska. Annars så vill dom inte ha kvar en för länge det är bättre vara hemma när man är nu OP för då läkare man fortare sa dom. Efter som bakterier osv som är hemma är man ju van vid. Så infektions risken blir mindre med om man kommer hem fort.
  • kymaro

Ni som har fått "häng" skinn efter eran viktnedgång när börja ni märka att den inte drog ihop sig mer?

Jag har gått ner över 40kg och har inte fullt 20kg kvar att gå ner och har fortfarande ingen häng skin. Men kommer det börja hänga mycket mer nu dom 20 sista kilona? 

• kymaro
    Zizzieleenia skrev 2012-10-21 09:23:29 följande:
    Här i Finland går det kortfattat till såhär: (Iallafall mitt sjukhus)

1. Träff med "vanlig"  läkare och be om att få remiss..
    2. Inremedicinsk läkare samt träff med näringsterapeut. (Måste få godkänt av bägge. Många frågeformulär osv.. Inremedicinska läkaren som avgör BMI-gränsen) 
    3. Gastroscopi
    4. Fick brev om att kirurgen kollat på mina uppgifter, blev godkänd.
    5. Operationsdatum
    6. Näringsterapeut, få dietföreskrifter för flytet.

Inför operationen

Blodprov
    Dietföreskrifter för efter operationen
    Förbesök med kirurg, anestesiläkaren
    Spirometri
    Ultraljud.

Går ni genom allt sådant där på andra sidan vattnet?? 
    1. Träff med läkare för att få remiss
    2.Träffa läkare som ger info och ok att fortsätta utredningen. Och även lämna masa prover.
    3/4. Gruppmöte, möte med dietist, dietist och psykolog vid behov. Lite olika hur dom tar dessa möte i bland grupp före och dietist efter eller tvärtom.
    5: Träffa läkaren som ger om det är ok för operation.
    6 Prover  sen operation

Tar väldigt olika tider mellan mötena beror på hur långa köer det är.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)