• anli00

Gastric Bypass (GBP)

VirrAnna skrev 2011-06-22 11:14:23 följande:

Nu är det ingen som skrivit här på länge men hoppas ändå få svar...

Jag opades i mars 09 och har hunnit med att få barn däremellan (okt-10) Allt har gått bra även om jag kanske inte gått enr riktigt så mycket som ajg hoppats men jag tror att det kommer

Senaste 3 veckorna har jag dock fått väldigt ont i amgen till coh från. Får liskom som anfall och det krampar och gör galet ont...Det likanr typ mensvärkssmärtor och ibland känns det nästan som förlossningsvärkar...Det gör ont som ett bälte långt ner i magen och runt hela ryggen...Är de någon mer som känt så här? Borde väl boka tid hos en läkare men jag tänkte kolla om ni tror det kan vara något operations relaterat? Jag har också mått illa rätt ofta och dumpat lite oftare än jag gör annars.

Låter annars som tarmfickor..min sambo hade d för nån månad sen och han hade grymt ont i nedre delen av magen och fick riktiga krampanfall, fick därefter ligga på sjukhuset i en vecka med dropp...men som andra säger kolla upp det snabbt så d inte blir värre 
  • anli00
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:14:23 följande:
    Hej vet någon om ersta ? Ska man inte gå på gruppträffar där , för jag fick hem en kallelse jag ska vara där 25 juli 11.15 hos dietist 11.40 sjuksköterska sen 13.40 hos läkare sen ska de ta blodprov och ekg
    va där i tisdags, då fick jag först ett möte med dietisten där hon gick igenom allt innan op och efter, angående kosten, därefter sjuksköterskan, tog blodtryck och lite småsnack, sen labbet för blodprov sen kirurgen som pratade lite om just operationen och dess komplikationer, sen skrev han under för godkännande om opn, sen sa han vi syns om 3-4månader. fick en massa infoblad att ta med hem och läsa....väldigt trevliga allihopa, kändes riktigt bra :)

däremot har tydligen inte ersta nån gräns vid hur mycket man ska gå ner innan, man ska flyta i två veckor för leverns skull inte för ens egen vikt...vilket känns skönt samtidigt 
  • anli00
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 21:27:50 följande:
    Hej okis för jag ska träffa dietist först sen ssk ,sen läkare som hette niklas sen ta prover efteråt och ekg . De var ju bra,de sa 3-4 månader åt mig med ,vi kanske opereras samtidigt ??=)
    se där, ja d kanske vi gör..spännande :)

jag träffade Anders, men han sa att det var 6 stycken som opade där, så d var inte säkert att man blev opad utav den kirurgen som man träffade...

när är d du ska dit?
  • anli00
    Maddisen80 skrev 2011-07-24 18:45:45 följande:
    Tyvärr vet jag inte hur de är i värnamo men jag tror att de är bmi på 35 man ska ha på de flesta ställerna, du får ringa och höra så remissen ha kommit fram ,de fick jag göra, jag ska till ersta imorgon från landskrona
    Lycka till imorn,håller tummarna för dig! Men har du kollat så tåget går i tid och verkligen går överhuvudtaget..här uppe i Östergötland har tågtrafiken stått still hela helgen, förväntas börja rulla imorn kväll....tänkte så du kommer i tid..inget kul annars juh
  • anli00
    saundra skrev 2011-08-04 20:12:55 följande:
    MÅSTE man genomgå gastroskopi innan...? :-S Vad för mer undersökningar/provtagningar måste man genomgå innan? Har lite lätt (läs: JÄTTEMKT) fobi för allt som har med sjukhusvistelser att göra :-P
    nä, d behöver man int, är nog bara för dom som har sökt för magproblem i form av magsår och magkatarr innan, jag behövde inte göra d...men o andra sidan så har inte jag några såna problem..som tur är
  • anli00

Hur långt innan op får man tiden?
    Måste ju börja planera för jobbet juh.....går inte direkt i en handvändning.
    Man kanske kan ringa o höra med dom?? Ska opas på Ersta....september/Oktober har dom sagt.

Fick ny uniform igår, tog en mindre storlek, medvetet dock, men herregud...insåg kommer jag kunna ha det här nångång,det såg så litet ut.....

• anli00
    Naemi skrev 2011-08-25 16:10:00 följande:
    Är det någon av er viktminskare här inne som innan / strax efter operationen köpt ett "målplagg"?
    köpte en såå fin sommarklänning på rean på gina tricot..i stl 42, hoppas att den kan va lagom till nästa sommar eller varför inte lite stor :)
  • anli00
    Gelicapelica skrev 2011-09-14 13:27:05 följande:
    Hej!
    Hoppar in här.
    Jag opade mig den 6/10-10 så snart har det gått ett år.
    Innan op vägde jag 118,8 och vågen visade idag 65,7
    Så snart ska bebisverkstan sättas igång så dottern kan få ett litet syskon  
    d låter riktigt härligt, grattis och hoppas d tar sig snabbt nu då!
    Längtar själv otroligt mkt tills man blivit opad (handlar för tillfället om veckor tills det blir så)och d gått ett år , för då jklar ska d fixas bebisar i det här huset :) 
  • anli00
    froggylina skrev 2011-09-22 19:54:06 följande:
    hej! är ny här i tråden, ska iväg till mitt möte med kirurgen imorgon på ersta i stockholm och är sjukt nervös. är det nån som kan berätta vad som händer, va kommer han ta upp, är så rädd att bli nekad operation :( har alltid varit överviktig sedans barnsben, har 2  stora viktnedgångar på 22 resp 27kg men alla dom kilon har tyvärr kommit tbx efter 2 barn, har provat massor men dom sitter som sten. finns det nån som kan lugna mina nerver ;)
    för min del, så träffade jag först dietisten som berättade om allt som kommer hände innan och efter operationen när det kommer till flytet, pureandet och maten, sen vad man ska tänka på och så, sen fick jag med mig lite broschyrer och så.
    Sen fick jag gå ner till sjuksköterskan som tog blodtryck och lite småprat och sen bege sig till labbet för att ta blodprov, sen träff med kirurgen, han frågade om man gått ner mkt nångång och hur mkt och lite så, om man hade problem med nåt, tex magen eller opererats innan eller kejsarsnitt eller nåt, sen kände han på magen och förklarade lite om operationen och så skrev han för min del på sin signatur för godkännande om op.
    Så här blir det op på ersta snart....

Dom var väldigt trevliga allihopa där, man kände sig välkommen och det kändes bra att prata om sina problem utan att känna att man skämdes 
  • anli00
    Firstandhappy skrev 2011-09-29 18:49:51 följande:
    Nu har läkaren sagt ja till att skicka remiss. Önskar det kunde gå fortare nu.
    Hur snabbt har ni fått kallelse till info osv efter att läkaren skickat remiss??
    Efter att man fått remissbekräftelsen tog d cirka 3 månader innan infomötet....för min del. Skickade remissen i början av januari och va på infomöte i april...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)