Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Gastric Bypass (GBP)

knoddens skrev 2013-01-16 14:10:10 följande:

Störigt. Men men 6 mån går fort!
    Jäkligt störigt, då jag redan 6 mån innan slutat med sprutorna och dom andra medicinerna så det inte skulle stoppa op!!
  • Rottis77
    Liiii skrev 2013-01-16 20:59:11 följande:

Varför måste du vänta pga att du ätit kortison?
    Själv så äter jag betapred när jag behöver pga min astma och allergi och jag ska opas 28/1 och min kirurg har inte sagt något om det alls.....
    Enl kirurgen så läker man inte som man ska och att det tar 6 mån för vävnaden att bli sitt normala efter kortison!

Jag verkar vara den enda i hela sverige som måste vänta 6 mån pga kortison och det känns så jäkla surt då jag vill ha operationen gjord så jag sen kan börja med mina andra mediciner så jag kan bli en normal människa igen för just nu har jag sjukt ont och jag ska ju "bara" vänta 5 månader till!!
  • Rottis77

Jag har tagit cimzia ochTryptizol, men slutade med dessa 5 mån innan mötet med kirurgen. Jag har ätit rätt låga doser kortison och endast i 2 veckor.

• Rottis77
    Liiii skrev 2013-01-17 11:35:51 följande:

Låter väldigt konstigt, jag får i mig kortison dagligen genom mina mediciner och salvor. Sen tar jag extra kortison vb. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan kortison... Och inte har de sagt något om det då de ändå har mitt A4 ark med mediciner..
    Ja, tycker också det är sjukt konstigt! Har aldrig hört att det inte går att operera på 6 mån!!
  • Rottis77
    evolyn skrev 2013-01-18 00:25:31 följande:
    Rotts77: kan du inte ta nåt annat för dina leder fram tills op, enbrel tex behöver du bara göra uppehåll med från 2 veckor innan operation, vore ju synd att gå utan medicin så länge om du inte måste. Det där jäkla kortisonet ska man nog vara försiktig med har jag förstått nu på senare tid :(
    Tyvärr funkade inte Enbrel på mig och dom mediciner som funkar får jag inte äta på ett bra tag inna op........så får snällt bita ihop, men det är jäkligt tufft ibland.
  • Rottis77
    evolyn skrev 2013-01-18 21:17:00 följande:
    Rottis77: typiskt, håller tummarna för att du ändå får må hyffsat fram till op. Vet hur hopplöst det är utan mediciner, skar mig i fingret för 9 veckor sen och hade sönder en sena och jag får inte börja med medicin förrän fingret är bra och det blir fasiken aldrig bra :(
    Tack! Usch lät inte skoj med fingret!
    Denna veckan har varit okej för sonen har varit sjuk i influensan så han och jag har legat och myst i vår säng och tittat på tv och det har varit såååååå skönt för kroppen, lär inte bli lika skönt när jag ska jobba igen på måndag, men ska till min läkare på reumatologen så troligen blir jag sjukskriven, men hoppas inte på heltid för man blir lite tok av att bara gå hemma :)

• Rottis77
    baby81 skrev 2013-04-08 20:04:31 följande:
    Finns en grupp som heter

Allt möjligt för GBP opererade

Den gruppen är jättebra och inte massa regler o sådan skit utan man är sig själv o får fråga vilka frågor man vill vare sig det har med operationen o göra eller om det är något annat du behöver ventilera *ler*

Min uppfattning är att Svammelhörnan består av tusen regler o massa tjafs. Orkade inte vara med i den gruppen mer...
    Hittar inte denna sidan!!
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-13 10:48:59 följande:
    Jag undrar om någon vet hur lång tid det tar att få varorna från Modifast.se? Jag beställde idag, skulle behöva dem på onsdag. Lyckas jag? Annars får jag snabbköpa på apoteket...
    Nu sist jag beställde tog det 2 arbetsdagar :)
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-18 22:03:41 följande:
    Någon som är i början av Modifast? Har lust att sälla med någon...
    Jag dricker oxå Modifast nu, exakt 3 veckor till min op idag :)
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-24 22:48:40 följande:
    Hur många veckor flytar du totalt. Jag fick 5 veckor... Kommit en vecka på väg...
    Jag fick inte hur många veckor jag skulle flyta utan hur många kilo jag skulle ner. Skulle ner 8 kg, och har gått ner 5,5 på drygt 2 veckor, men fuskade lite i helgen!
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-26 22:17:11 följande:
    Ok, jag har också fått en målvikt inför operationen. Ska gå ner 10% av min startvikt. Men de ordinerar ändå veckor utifrån nått som jag inte har koll på. 
    Fuska? Det får vi absolut inte! Det är stenhårt... Verkar vara så olika mellan landstingen. Har räknat ut att jag jag BÖR få ner X antal kilon/vecka nu och tog det snittet  första veckan + nästan 2 klio till. Hoppas det fortsätter så, så kanske jag kan äta en "sista" måltid innan operationen (i samråd med dietisten!). Skulle vilja äta grillat och sallad en gång, som att fira typ.

Är det någon mer som gjort så eller har ni hållit strikt? 
    Jag började gå ner i vikt i så god tid så hade räknat med "fusket " i helgen när jag va på kurs, men efter den är det 3 v stenhårt utan fusk, och någon sista måltid får man inte äta, enl min dietist.
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-27 23:52:26 följande:
    Hur menar du? Att man inte ska äta "en sista gång" eller att man inte ska äta så nära inpå operation?
    Att man inte får äta så nära inpå op.
  • Rottis77
    jeanettie skrev 2013-04-29 14:25:51 följande:

Jag fuskade två dagar innan operationen. Du gör ju viktminskningen pga levern och den minskas ju även om du fuskar en gång. De säger att man ska vara strikt bara för att det skulle bli mer fusk ifall de skulle säga "gör lite som du vill". Men jag tycker absolut att du ska grilla och äta gott en gång innan.
    Men hur bra är det att ha en massa mat i tarmen på op dagen?
  • Rottis77
    Mollie skrev 2013-04-29 23:01:50 följande:
    Eller föresten, vad är nära inpå? Jag ska helfasta från kl 24 på natten innan operationen. Och om jag ska opereras på en torsdag så gör det nog inget om jag äter en kycklingfilé och sallad på lördagen innan. Allt i enlighet med dietisten. Det är vad jag fått höra.
    verkar vara olika på olika ställen. 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)